Amerikában már felvételről tévéznek

2010.10.14. 13:31
Több mint hárommillió ember nézte meg felvételről a Hawaii Five-O című sorozat legutóbbi részét, ennyien még soha nem rögzítettek egy műsort sem. Van olyan sorozat, amit a nézők fele már felvételről követ csak, ezek a nézők azonban nem jelentenek egyetlen fillért sem a tévécsatornáknak.

Minden eddiginél többen néznek felvételről sorozatokat és műsorokat az Egyesült Államokban, ahol a digitális rögzítők miatt átalakulhat a nézettségi verseny, és nagyobb figyelemhez juthatnak a kisebb kábelcsatornák. Tavaly év elején még csak az amerikai háztartások 33 százalékában volt dvr, azaz digitális rögzítő, amely általában előre megadott paraméterek alapján merevlemezre menti a műsorokat, de idén szeptemberben ez az arány már 38 százalékra nőtt.

Éppen ezért a Nielsen által mért, a premier utáni első hét napot összefoglaló dvr-nézettség már számottevően megváltoztatja egyes műsorok nézői összetételét. Persze ettől függetlenül igaz, hogy az élő adásban nézett műsorok lesznek a legnézettebbek felvételről is, kivétel ez alól az amerikai foci: az amerikaiak inkább élőben szeretik végigdrukkolni a Sunday Night Futballt.

Az elmúlt héten 13 olyan sorozat volt, amely nézettségén több mint egy százalékkal erősített az utólagos megtekintés: a Hawaii Five-O című krimisorozat például 3,9 százalékos nézettségről egészen 5 százalékig tornázta fel magát hét nap alatt, amely közel 3,3 millió plusz nézőt jelent a reklámozóknak oly kedves 18-49 év közötti korcsoportban is. A műsor élő adását egyébként több mint 14 millióan látták.

A Hawaii Five-O, amely egy klasszikus, hetvenes évekbeli krimi remake-je, ezzel az eredménnyel minden idők legsikeresebb felvételről nézett műsora lett az Egyesült Államokban. Nem sokkal maradt le utána egyébként a Mentalista, amit 3,2 millióan láttak felvételről, a Grace Klinika 2,8 millió embert érdekelt az adás utáni hét napban, míg a House nézettségén 2,6 milliót dobott a dvr.

A legnézettebb sorozatokat és műsorokat rögzítik persze a legtöbben, de a kisebb csatornáknak, és a kisebb műsoroknak kedvez inkább a dvr terjedése, ugyanis éppen a kevésbé nézett műsorok esetében nagyobb a dvr megtekintések aránya az élő adás nézőszámához képest. A 90210 című sorozat esetében például a nézők 44 százaléka nem élőben látta az adást, a Foxon futó Fringe-nél ez az arány 41 százalék, de például a Doktor Csont legfrissebb epizódjánál is már 33 százalék.

A dvr-nézők ráadásul fiatalabbak, jobban képzettek és jobban keresnek mint az átlagnézőknél, ezért a tévécsatornák nagy reményt fűznek a dvr-hoz. Egyelőre azonban még a dvr csak bevételkiesést jelent csak az amerikai csatornáknak, hiszen a hirdetőket csak az élő adások nézettsége érdekli, mondván azok, akik felvételről nézik a műsort, úgyis áttekerik a reklámblokkot.

Éppen ezért már egyeztetnek a nagy csatornák a kábelszolgáltatókkal arról, hogy a dekóderek és a felvevők ne engedjék a reklámblokkok áttekerését. Ehhez azonban a szolgáltatótól független dvr-gyártókkal is meg kéne egyezni, hiszen az Egyesült Államokban sok ilyen készüléket vásárolnak.