Árpád
-3 °C
4 °C
Index - In English In English Eng

Eltüntették a Diplomatavadászt

2010.10.14. 11:38
A Duna Televízió nem folytatja hat epizód után a Diplomatavadászt, mivel a médiahatóság szerint tiltott termékelhelyezések vannak benne. A csatorna szeptember elején még azt nyilatkozta, hogy minden rendben a sorozattal, most mégis újravágják a még le nem adott részeket. A Duna Tv többi sorozatával sincs minden rendben: kettő miatt perelnek, három pedig nem készült el határidőre.

Levette műsoráról és honlapjáról is eltávolította a Diplomatavadász című sorozatot, miután megírtuk, hogy a három szingli életét bemutató sorozatban több olyan termékelhelyezés is van, ami sértheti a hatályos magyar szabályozást. A sorozatban például mindenki Audival, de legalábbis Volkswagen Passattal járt nemtől, kortól és társadalmi státusztól függetlenül, és mindig mindenkinek csak az óbudai Symbol étterem jutott eszébe, ha éhes lett.

A közszolgálati televízió kérdésünkre szeptember elején azt válaszolta, hogy szerintük a sorozatban “a dramaturgiai szerepeket nem lépi túl a termékelhelyezés”, vagyis a márkák csak a sorozat életszerűségét segítik elő. Az autókat biztosító Welt Autó és a Symbol étterem is elismerte, hogy volt együttműködésük a sorozatot készítő céggel, de arról nem nyilatkoztak, hogy milyen szerződést kötöttek, ki és mennyit fizet a termékelhelyezésért, esetleg az autók vagy a helyszín használatáért.

Úgy tudjuk, hogy a Duna Televízió műsora iránt érdeklődött a Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság, ezért a közszolgálati csatorna először megpróbálta kitakarni a sorozatban látható logókat, így például a főcímben is látható ingatlanközvetítő cég márkajelzését vagy éppen az összes autó hűtőrácsát. A végeredmény egy kicsit hasonlított a valóságshow-kra, hiszen egy fikciós sorozatban ritkán fordul elő, hogy oda nem illő márkák tűnnek fel, ráadásul kicsit olyan, mintha egy kezdő vágó készítette volna azonnalra.

Ezzel a módszerrel nem elégedett meg a hatóság sem, ezért úgy tudjuk, hogy a Diplomatavadászt levette a műsoráról a csatorna, amíg újra nem vágják.

''A Diplomatavadász című műsorunk leállását az indokolja, hogy a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság álláspontja szerint a sorozat néhány jelenete szándékosan oly módon került be a történetbe, hogy abban egy-egy cég logója markánsan megjelenhessen. A sorozat készítői az életszerűség látszatát fenntartva, teret adtak a produkciót támogató cégek megjelenésének, és emiatt a hatóság valószínűsítette a rádiózásról és televíziózásról szóló törvény megsértését” - áll a Duna Televízió kérdésünkre küldött hivatalos válaszában, amely szerint a hibák teljes korrigálásáig a sorozat vetítését felfüggesztik, mivel az epizódonkénti javítás az adás biztonságát veszélyeztette. A csatorna viszont hangsúlyozta, hogy a módosításokat követően a sorozat sugárzását folytatják.

Azt egyelőre nem lehet tudni, hogy elég-e újravágni az egyes epizódokat, vagy újból kell-e forgatni a jeleneteket, illetve, hogy ki állja az átalakítás költségeit, a csatorna, vagy a gyártó cég.

Nem volt jó vásár

Ráadásul nem az egyetlen sorozat, ami nem érte meg az árát: a Bajnai-kormánytól kapott 2,3 milliárd forintos többlettámogatásból készített másik két sorozatot sem láthatják majd a Duna Tv nézői, mivel a közszolgálati adó az Origó információi szerint bíróságra ment, hogy visszaszerezze azt a 330 millió forintot, amit a Suli és az Egy különleges ember című sorozatokra fizetett ki. A Duna Televízió sajtóosztályának hivatalos válasza szerint azért, mert a beérkezett epizódok nem arról szóltak, amit a szinopszisok alapján vártak volna.

"Az Egy különleges ember Szlobodnyik Árpád magyar szupermenről szólt volna, ám az elkészült alkotás egy, a kormány által pénzelt, titkosan működtetett infrastrukturális védelmi osztag küzdelmét mutatja be a számítógépes támadások ellen. A Suli buli című sorozat szinopszisa egy ezoterikus történetről szól, ehelyett a szerződéses partnerek egy munkahelyi szituációs komédiát adtak át a Duna Televíziónak" - írta a Duna Televízió sajtóosztálya. A sorozatokat azért sem tudta átvenni a televízió, mert a szerződés szerint HD-minőségben kellett volna forgatnia a gyártó cégnek, de végül csak hagyományos felbontásban adta át az egyes epizódokat. A Duna Televízió ráadásul már kifizette a sorozatok árának kilencven százalékát, így most ezt kell visszaperelnie, mivel véleményük szerint szerződésszegés történt.

A sorozatokat két különböző cég a Jadedragon TV és a See Walker Television Kft. szállítja a Duna Televíziónak, de a gyártó mindkét sorozatnál valójában a Megafilm Kft. Az Egy különleges emberért 205 milliót, míg a Suli buliért 162 millió fizetett a közszolgálati televízió, de a gyártó cég csak 68 és 48 millió forintot kapott, azaz ennyiből forgatták a sorozatokat. Egyébként mindkét szerződésnél Turi Sándor János képviselte a megrendelést elfogadó cégeket.

A Duna Televízió nyáron lemondott elnöke, Cselényi László szerint azonban a szerződésekkel minden rendben volt, és a sorozat ára sem kiugróan magas.

A Bajnai-kormány többlettámogatását szinte teljes egészében sorozatokra fordította a Duna Televízió, a nyolc megrendelt sorozatból kettő miatt perelnek, három elkészült, a Diplomatavadász ugyan eltűnt a képernyőről, de még fut az MTV-ről átkerült Tűzvonalban, amelynek alig 60 ezer nézője volt a múlt héten, és bemutatták a Balaton története című sorozatot is.

A Diplomatavadászt is készítő Meyer Consultinghoz köthető cégek még két sorozattal tartoznak a Duna Televíziónak.  A Meyer Consulting tulajdonosai közt van az ARAC Kft.-ben is tulajdonrésszel rendelkező Szántó György. Utóbbi cég közel félmilliárd forintért egy Gézengúzok című sorozatot, illetve Magyarország nevezetességeiről készült légifelvéltekből két sorozatnyit készít a Duna Televízió megrendelésére. A sorozatoknak már el kellett volna készülnie, de az Origó információi szerint a gyártó cég még nem szállította le a műsorokat a Duna Tv-nek.