Vince
3 °C
19 °C
Index - In English In English Eng

Képzelt kémek kavarnak Kínában

2010.11.12. 13:15
Kiakadtak a kínaiak egy brit tévésorozat miatt. A Spooks vagy MI-5 néven ismert, és nálunk is bemutatott krimiben a kínaiak szerint rossz fényben tüntetik fel állampolgáraiakat.

A BBC hozzászokhatott már ahhoz, hogy Kínában különösebben nem szimpatizálnak velük: kínai nyelven elérhető adásukat a kormány teszi elérhetetlenné az országban, tavaly pedig egyik tudósítójukat, Katie Adie-t csempészték be Kínába a hivatalos szervek legnagyobb megdöbbenésére.

A sorozat egyik szereplője
A sorozat egyik szereplője

A The Guardian cikke szerint a Spooks legutóbbi évadában a kínai szál számos epizódban jelen volt, tudósokat raboltak el, bombarobbantással fenyegették a kormányt, egy génlaborban készült fegyvert loptak el és még a kiberterrorizmusba is belekóstoltak. A brit napilap információi szerint a kínai kormány annyira berágott emiatt, hogy megtiltották a tévétársaságoknak, hogy a Spooks-ot külföldön terjesztő BBC Worldwide-dal bármilyen üzleti kapcsolatot létesítsenek.

A BBC részéről egy magas beosztású tisztségviselő nyilatkozott, aki szerint ez nem az első és nem is az utolsó ilyen panasz. "Arrafelé ez is az üzlet része. Általában a BBC News miatt háborodnak fel, és minden alkalommal a tartalom miatt. Nem hittük volna, hogy pont a Spooks veri ki a biztosítékot, de ez van. Sajnos az időzítés sem volt valami jó, hiszen a legutóbbi kifogásolt epizód sugárzása egybeesett David Cameron (a brit miniszterelnök) kínai látogatásával."

A Spooks hivatalosan nem látható Kína egyik televízióján sem, és  Guardian pekingi tudósítója csak pár, eredeti nyelven feltöltött epizódot talált az egyik videomegosztón. Sejthető, hogy a botrányt a sorozatot Európában néző kínaiak robbantották ki, akik a sértő tartalomról súghattak. Amennyiben a kínai kormány komolyan veszi a bojkottot, a BBC Worldwide-ot milliós veszteség éri a kimaradó jogdíjak miatt.