Rogán szigorú tartalomszabályozást akar

Index, MTI
2010.11.25. 17:13 Módosítva: 2010.11.25. 17:14
A médiatörvényt benyújtó fideszes politikus szerint a tartalomszabályozásban szigorra van szükség, a közmédiának pedig nem feladata, hogy versenyezzen a kereskedelmi médiával.

Meg kell szüntetni a párhuzamosságokat a közszolgálati média tartalom-előállításában a médiatörvény-javaslat egyik fideszes előterjesztője szerint.

A politikus közölte: ha az MTI "egy önálló tartalomszolgáltatóként" működve többféle tartalmat készít elő, attól még például a Duna Televízió vagy a Magyar Televízió (MTV) másféle híradót fog leadni, "de azonos tartalmi bázison felépítve; egyikben itt van a súlypont, másikban ott van a súlypont". Értelemszerűen így több pénz maradhat e médiumokban arra, hogy nemcsak a hírszolgáltatás terén, hanem egyéb közszolgálati feladataiknak is minőségi tartalmakkal tudjanak megfelelni - tette hozzá.

Cél az is, hogy a közszolgálati médiumok ne legyenek rászorulva nagy mértékben piaci forrásokra; "el tudjuk indítani azt a normatív finanszírozást, ami valóban, normatív alapon, a közszolgálatiságnál feladatokhoz, a minőségi tartalmak előállításához pénzt is rendel. Ott nem a nézettség és nem is a piaci reklámbevétel jelenti az elsődleges célkitűzést, hanem maga a tartalom: ez a közszolgálatiság lényege".

Rogán Antal szerint nem jó, ha a közszolgálati médiumok piaci versenyre vannak kényszerítve. "Nem az a cél, hogy akár az MTV, akár a Duna TV vagy akár az a tartalomszolgáltató portál, amely mondjuk, kialakul egy új közszolgálati MTI-nek az alapján, az azzal versenyezzen, ami ma piaci alapon működik. Tehát itt nem az Index, nem a TV2, nem az RTL Klub a versenytárs. Én azt gondolom, sokkal inkább a befolyásoló képesség az, ami perdöntő, tehát az, hogy ezek a közszolgálati médiumok más típusú tartalmat meg tudjanak jeleníteni" - mondta Rogán, aki ezzel ellentmondott Belénessy Csabának, az MTI új vezetőjének, aki egy konferencián azt ígérte, hogy az Mti.hu két éven belül az Origóval és az Index-szel összemérhető olvasottságú portál lesz.

Hangsúlyozta azt is, véget akarnak vetni annak a gyakorlatnak, hogy "ezek a médiumok sokféle értelemben kifizetőhelyek voltak". Példaként azt mondta: úgy szerveztek ki szolgáltatásokat, hogy annak önmagában nem volt értelme. Szerinte ennek "egy ilyen típusú hatékonyabb, kicsit koncentráltabb szervezeti működéssel" elejét lehet venni.

Szigorú tartalomszabályozás

A médiatörvénytől a tartalomszabályozás területén szigorúságot, a piacszabályozásban határozottságot, a közszolgálatiságban hatékonyságot, racionalizált működést, a hatósági kérdésekben pedig alapvetően átláthatóságot várnak el - fejtette ki a fideszes képviselő.

A média sokszínűségének eléréséhez céljuk a koncentráció akadályozása, ezért definiálják a jelentős piaci erővel bíró szolgáltató kategóriáját - ezek éves átlagos közönségaránya meghaladja a 15 százalékot -, valamint a piaci koncentrációs kontrollhatárt, ami 35 százalék, ám ezt egyelőre senki nem érte el Magyarországon, de már megfigyelhetőek olyan tendenciák, amelyek miatt érdemes rá felkészülni. Bizonyos közszolgálati feladatokat ezeknek a jelentős erővel bíró médiumcsoportoknak teljesíteniük kell, mert a befolyásoló képességük olyan mértékű - fűzte hozzá, megjegyezve, hogy ha egy cég a piaci koncentrációban eléri a 35 százalékot, nem indíthat újabb médiaszolgáltatást.

"Meg fogjuk próbálni korlátozni azt, hogy egy vagy két érdekcsoport kezébe kerüljön a magyarországi kereskedelmi média" - emelte ki.