Gerzson
4 °C
8 °C

Kétharmados Fidesz-uralom az MTV-ben

2010.12.10. 09:59
Az MTV novemberi műsorainak szúrópróbaszerű vizsgálatából kiderül, hogy a köztévé nem teljesíti a kiegyensúlyozottság és pártatlanság médiatörvényben rögzített előírását. Sem az egyes műsorokban, sem egy 24 órás műsorfolyamban, sem öt nap átlagában nem jutnak egyenlően szóhoz a kormánypártok és az ellenzékiek.

A vizsgálatot azért végeztük el, mert igen sajátosan kezelte a köztévé Matolcsy György november 24-ei, magánnyugdíjpénztárakra vonatkozó bejelentését. Mint ismeretes, a nemzetgazdasági miniszter aznap közölte, hogy aki valamelyik magánnyugdíjpénztár tagja marad, elveszíti jogosultságát az állami nyugdíjra, járulékot azonban változatlanul fizetnie kell.

A köztévé esti Híradójában az ellenérdekelt oldalt, a Stabilitás pénztárszövetséget alig engedték szóhoz jutni (24 mp), majd a kormánydöntésről szóló blokk után egy, a Stabilitást lejárató hírt adtak közzé, miszerint amennyiben állampolgári bejelentés érkezik, az adatvédelmi ombudsman meg fogja vizsgálni, hogy üzleti titoknak minősül-e, milyen pénzből folytatnak reklámkampányt a magánnyugdíjpénztárak (1 perc 48 másodperc a tudósítás, 36 mp-es Stabilitás-nyilatkozat). Ezután Az Este című műsorban is csak Matolcsy György és a kormány álláspontját ismerhették meg a nézők, mivel a köztévé nem hívott be sem a magánnyugdíjpénztárakat, sem az ellenzéki pártokat képviselő vendéget.

246 vs 111 perc

Hogy a köztévé aznapi eljárása nem volt példa nélküli, arra bizonyíték az MTV novemberi közéleti-politikai műsorainak szúrópróbaszerű vizsgálata. A november 24-ein kívül az MTV november 2-ai, 4-ei, 9-ei és 17-ei közéleti-politikai műsorainak kormánypárti-ellenzéki megszólalásait elemeztük az ORTT korábbi tartalomelemző eljárásának megfelelően, azaz a pártpolitikai kötődéssel rendelkező szereplőknek nemcsak a nyilvános megszólalásait néztük, hanem azt is, amikor róluk beszéltek.

A kormánypártok és az ellenzék összes megszólalása
November 2. 41:15 – 21:57
November 4. 74:20 – 20:09
November 9. 51:12 – 17:13
November 17. 22:06 – 34:50
November 24. 57:20 – 17:11
Összesen 246:13 – 111:20

A vizsgálatba a köztévé legnézettebb közéleti-politikai műsorai tartoztak bele, így a Ma Reggel, az esti Híradó, Az Este, illetve az adott napokra eső magazinműsorok, a Parlamenti Napló és a Jelfogó. A teljes műsorfolyamból csak a déli és a kora délutáni Híradó maradt ki, de ezek nézettsége egyrészt elhanyagolható, másrészt tesztelésükből kiderült, hogy az arányokon nem változtatnának jelentősen.

Az öt nap közel húszórányi adását az MTV videotárának segítségével másodpercenként politikai szereplőkre lebontva kiderült, hogy a kiegyensúlyozottság és a pártatlanság elve által megkövetelt ötven-ötven százalékos részvétel helyett az MTV-ben is kétharmaduk van a kormánypártoknak: a Fidesz és a KDNP 246 perces jelenléte mellett a három ellenzéki pártra csak 111 perc jut. (A teljes egyharmados megszólalás egyébként 119 perc lenne.)

Ez az aránytalanság akkor is fennáll, ha az úgynevezett francia modellszámítást végezzük el, Ebbe a statisztikába be kell vonni az adminisztráció, azaz a kormány közléseit is. Az NMHH esti híradókról készített statisztikái például így készülnek, az ő számításaik szerint az összes szereplés tekintetében november 1–7. között a kormányra csak 6,8 százalék jutott, míg a Fideszt 52,1, a KDNP-t 10,3, az MSZP-t 20,6, a Jobbikot 3,4, az LMP-t 6,8 százalékra mérték, tehát az ő vizsgálatuk szerint a kormányoldal 69,2 százalékot kapott, ami nagyjából megegyezik a mi tapasztalatunkkal.

Főműsoridőben csak a Fidesz

A pártok szereplése
Fidesz 198:18
KDNP 47:55
MSZP 39:50
LMP 36:02
Jobbik 35:28
Összesen 357:33

Az ellenzék egyharmados szereplése közel azonosan oszlik meg a három párt között, azonban meglepő módon főműsoridőben alig jutnak szóhoz. Az LMP és a Jobbik a vizsgált öt nap esti Híradóiban alig ötven másodpercet kapott. Az MSZP-nél látszólag jobb helyzet (08:32 perc), azonban ha nemcsak azt nézzük, hogy mennyi ideig van róluk szó, hanem azt is, hogy milyen szövegkörnyezetben, akkor rosszabbul jártak a két kisebb ellenzéki pártnál.

A Híradóban ugyanis szinte majdnem kizárólag csak bűnügyekkel kapcsolatban esik szó a legnagyobb ellenzéki pártról (sukorói ingatlancsere, Hunvald György pere, Szilvásy György volt titokminiszter és az UD Zrt. ügye), de népszerűek azok a hírblokkok is, amelyek arról szólnak, hogy a különadó miatt mennyit kell majd visszafizetniük a Gyurcsány-kormány végkielégítést kapó minisztereinek. Ezzel szemben például Gyurcsány Ferenc nyilatkozata, miszerint ártatlan a sukorói ügyben, 48 másodpercet kapott, míg a demokratikus charta tüntetéséről összesen 36 másodpercben tudósítottak, gyorsan hozzáfűzve, hogy a kormány szerint nincs veszélyben a demokrácia.

Azt, hogy Az Este szinte teljes kormánypárti uralom alatt áll, már októberben kimutattuk, de a tendencia folytatódott. Míg Matolcsy György, Lázár János, Balogh Ádám és Orbán Viktor közel negyven percet kapott az öt nap alatt, az LMP-re és a Jobbikra csak 37, az MSZP-re 25 másodperc jutott. A jobboldali megszólalókat tovább erősítették (az októberi hagyományt folytatva) a nem pártpolitikai meghívottak is, így például az uniós büdzsé miatt behívott Róna Péter közgazdász, aki Matolcsy informális tanácsadója volt.

A Szemközt menti meg a Ma Reggelt

Ehhez képest a köztévé reggeli műsora szinte már kiegyensúlyozottnak mondható, holott számszerűen az öt vizsgált műsorból csak egy napon kaptak több megszólalási lehetőséget az ellenzéki képviselők. A Ma Reggel 2-ai adásában a kormánypárti vs ellenzéki pártok 17:31 – 1:33, a 4-eiben 45:19 – 18:39, a 9-eiben 38:43 – 12:15, a 17-eiben 13:50 – 32:10 és a 24-eiben 26:02 – 16:56 perces időtartamban képviselhették magukat.

A reggeli műsor ellenzéki arányain sokat dob a Szemközt című blokk, amiben a műsorvezető két meghívott újságíróval közel negyed órán át faggat egy-egy politikust. Az öt napon egy szocialista (Balogh András, az MSZP elnökhelyettese), egy fideszes (Illés Zoltán környezetvédelmi államtitkár), egy LMP-s (Schiffer András frakcióvezető) és két jobbikos (Vona Gábor pártelnök, Nyikos László) képviselő kapott szót.

Bár a többség feltehetően azt gondolja, hogy például az Echo tévéből importált Obersovszky Péter és Jegyes-Tóth Krisztina műsorvezetők napjain több a jobboldali megszólalás, mint A szólás szabadsága megszüntetése után a reggeli műsorba száműzött Krizsó Szilviáén vagy a főműsoridőben régóta nem látott Süveges Gergőén, de ez nincs így. A műsorvezetők feltehetően nem szólhatnak bele, hogy kikkel akarnak beszélgetni, a meghívottak listáját a híresztelések szerint közvetlenül Élő Gábor hírigazgató felügyeli.

Ugyanakkor szembetűnő, hogy Obersovszky és Jegyes-Tóth napjain még a civil vendégek is jobboldali kötődésűek. Demjén Ferencről (nov. 2.) például elhangzik, hogy ő írta a Fidesz kampánydalát, Deák Bill Gyula (nov. 17.) élő műsorban mondja, hogy „hajrá, Magyarország!”. De az sem egyedülálló, amikor a műsorvezetők védik például az egykulcsos adót vagy a költségvetést a meghívott vendég ellenében.

Top10 megszólaló
Matolcsy György (Fidesz) 30:48
Semjén Zsolt (KDNP) 30:15
Szijjártó Péter (Fidesz) 25:34
Schiffer András (LMP) 17:45
Illés Zoltán (Fidesz) 13:33
Tállai András (Fidesz) 12:51
Balogh András (MSZP) 12:50
Vona Gábor (Jobbik) 11:56
Pálinkás József (MTA elnök) 11:53
Nyikos László (jobbik) 10:19

A pártatlanság egyedüli képviselője a Parlamenti Napló

A vizsgált napokra két magazinjellegű műsor jutott, a Parlamenti Napló és a Jelfogó. Míg az előbbi november 2-ai adása kiegyensúlyozottnak tűnik, hiszen az összes parlamenti párt képviselője egy asztalnál vitatkozhat az adott kérdésekről, a megszólalásokat másodpercenként rögzítve és összeadva egy kicsit árnyaltabb lesz a kép. A 18:46 perces kormánypárti megszólalásokra 16:05 perces ellenzéki szereplés jut, bár ezt nagyban befolyásolta az is, hogy a képviselők meddig tudták maguknál tartani a szót.

A Jelfogó november 4-ei adása azonban az összes vizsgált műsort tekintve a legrosszabb eredményt produkálta. A KDNP volt szóvivője, Halász Zsuzsa műsorának vendége aznap volt főnöke, a KDNP elnöke, Semjén Zsolt volt, aki összesen 13:40 percet beszélhetett, míg az ellenzéket egyedül Gyurcsány Ferenc egy évekkel ezelőtt elmondott, meglehetősen értelmetlen mondata képviselte mindössze 21 másodpercben. A kisebbik kormánypártot egyébként a Fidesz 198 perce mellett csak 47 perc jeleníti meg a köztévében, a Jelfogó azonban bőven kárpótolhatja őket, mivel novemberben nemcsak Semjén Zsolt, hanem a KDNP-s Hoffmann Rózsa oktatási államtitkár (november 25.) is a műsor vendége volt.

Az NMHH-nak tetszik

Persze az MTV jobbra tolódása nem friss jelenség. Mint ismeretes, Medveczky Balázs 2009 őszén takarékossági okokra hivatkozva felmondta a külsős szerződéseket és így megszüntette a Napkeltét, a TV ügyvédjét és az A la carte-ot, majd decemberben indoklás nélkül a belsős gyártásban készülő, akkor még M. Kiss Csaba által vezetett Szempontot, idén nyáron A szólás szabadságát, ősszel a Kasszát. Medveczkyt és az MTV-t az előző kormány ezért már tavaly novemberben megbüntette azzal, hogy 9,4 milliárd forintot elvont a költségvetéséből, azonban az akkor még ügyvezető alelnöki posztot betöltő Medveczkyt tagadta, hogy átvezette volna a köztévét a jobboldalra.

A Szalai Annamária vezette Nemzeti Média- és Hírközlési Hatóság Médiatanácsa azonban feltehetően elégedett a köztévé teljesítményével, miután javaslatára a Közszolgálati Közalapítvány kuratóriuma második körben, csak kormánypárti szavazatokkal november 18-án megerősítette Medveczky Balázst a pozíciójában, és tévéelnöknek nevezte ki.

Ön hol nézi a híradót?

  • 1380
    ATV
  • 907
    nem érdekelnek a hírek
  • 873
    RTL Klub
  • 774
    TV2
  • 585
    MTV
  • 433
    Hír TV

Az MTV műsorait hivatalból az ORTT utódja, az NMHH vizsgálhatná, de csak akkor, ha állampolgári panasz érkezik valamelyik műsorra. Az NMHH szóvivője megkeresésünkre közölte, hogy szeptember és november vége között öt panasz érkezett az MTV hírműsorai ellen, ezekből egy arról szólt, hogy Az Este című műsor egyoldalúan tájékoztatott a magánnyugdíjpénztárakról szóló anyagában. A panaszbizottság az ötből négy panaszt már elutasított.

A vizsgálat eredményével kapcsolatban szerettük volna megszólaltatni az MTV-t is, de levelünkre nem érkezett hivatalos válasz. Ugyanakkor Medveczky Balázs az origo pénteki interjújában úgy nyilatkozott, "az, hogy a baloldali lapok jobboldai kormány alatt azt írják egy műsorról, hogy a jobboldal szócsöve, egy dolog. Ennek vannak objektív mérői, egy közszolgálati műsornak mindenképpen kiegyensúlyozottnak kell lennie, mert ha nem, akkor megbüntetik. Az MTV az elmúlt két-három évben szinte semmilyen büntetést nem kapott. Amikor baloldali kormány volt, és az volt a vád, hogy jobbra tolódik az MTV, az ORTT-ben ott ültek a baloldal delegáltjai is, de akkor sem büntettek meg minket. Most is monitorozzák a műsorokat, és most sincs semmilyen elmarasztaló határozat".

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!