Gál
6 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Ki védi meg az Echo Tv-t?

2011.03.20. 17:02 Módosítva: 2011-03-20 20:29:14
A Magyar Hírlap szerint a UPC politikai támadást intézett az Echo Tv ellen, amikor kivette a csatornát analóg kínálatából. A UPC szerint egyszerűen csak kellett egy csatornahely, ezért drágább csomagba pakoltak át egy alacsony nézettségű adót.

A Magyar Hírlap kábelháborúról ír, az Echo Tv tiltakozásra buzdít, miután a UPC úgy döntött, kiveszi analóg műsorkínálatából a Széles Gábor-médiabirodalomhoz tartozó tévécsatornát, amelyet ezentúl csak a digitális előfizetők láthatnak. A szintén a Széles-csoporthoz tartozó Magyar Hírlap cikkei alapján a csatornát leginkább az bántja, hogy a UPC közleményében rétegigényt kielégítőnek nevezi az Echót, és a csomagváltásban politikai motivációkat sejtet.

Szentesi Zöldi László Kábelbarátok című jegyzete szerint a történtekből is jól látszik, hogy a hangos tiltakozóknak nincs igazuk, és igenis médiaszabadság van Magyarországon, hiszen egy olyan adóval szúrt ki a legnagyobb szolgáltató, amely a “kétharmadból derekasan kivette a részét”. Az újság Eperjes Károlyt idézve még messzebb ment: „A cég lépésének világos üzenete van. Akik eddig nem tudták, most már megtudhatják, ki is áll valójában a UPC mögött”, nyilatkozta a színművész a lapnak.

De tényleg politikai okokból vette ki a legolcsóbb csomagból a UPC a hírcsatornát, ahol kéthetente Szaniszló Ferenc a kamerába nézve beszél a világ-összeesküvésről?

Nem nézték

"A UPC igyekszik élen járni a digitalizálásban, hogy megfelelhessen a megváltozott fogyasztói igényeknek. Ez a fokozatos átállás a törvényben szabályozott földfelszíni műsorsugárzás digitalizálásától függetlenül zajlik már évek óta”, írja a UPC-t idézve a Magyar Hírlap, de a kábelszolgáltató közleménye itt még nem ér véget.

Az Echo Tv tehet a kétharmadról?

“Ha az Echo Tv és a Magyar Hírlap nem hatékony, ha nem jut el a magyar családokhoz, akkor annak az új kormány egész médiapolitikájára döntő hatása lesz” - állítja a Magyar Hírlapban megjelent publicisztikájában Szentesi Zöldi László, aki szerint a UPC lépése is bizonyítja, hogy “2011-ben nincsen sajtódiktatúra Magyarországon. Hiszen senki nem akarja, és nem is tudja megvédeni az Echo Tv-t”.

Az EchoTv azonban közel sem ápol olyan egyértelműen jó viszonyt a Fidesszel, mint ahogy az a Magyar Hírlap cikkéből kitűnik. Információink szerint a választások előtt a pártból többen jelezték, hogy az EchoTv már nem a Fidesz érdekeit képviseli, inkább a Jobbik kampányát segíti. Ekkor Széles médiabirodalma irányt váltott, többek között távozni kényszerült Pörzse Sándor is, aki azóta a Jobbik országgyűlési képviselője.

A választások után felmerült, hogy Széles Gábor nagyvállalkozó kormányzati pozíciót kap, de végül nem érkezett ilyen felkérés a kormányzattól. Az EchoTv ennek ellenére kitart a Fidesz mellett, bár Szaniszló Ferenc jelenléte a képernyőn azt jelzi, hogy a csatorna a kormánytól jobbra is kacsintgat.

Az EchoTv legnagyobb konkurens éppen a jobboldali HírTv, ahogy a Magyar Hírlapé pedig a HírTv-vel azonos tulajdonosi körrel rendelkező Magyar Nemzet. Széles Gábor médiacégei így tulajdonképpen felaprózzák a jobboldali médiapiacot.

“Ennek során kényszerűen egyre csökken az analóg tévécsatornák száma, hiszen a digitális bővítés műszakilag csak az analóg csatornahelyek felhasználásával biztosítható. A hagyományos szolgáltatás így már csak a szélesebb körnek szóló tévéadásokat képes nyújtani a nézőknek, míg a többi műsor a digitális kínálatban érhető el. A nézettségmérési adatok szerint az Echo TV is rétegigényt kielégítő csatornának tekinthető. Ennek ellenére a UPC igyekezett a lehető leghosszabb ideig megtartani ezt az adást a hagyományos alapkínálatban, miközben más kábelszolgáltatóknál eleve csak a teljes kínálatú, drágább előfizetési csomagokban volt elérhető. Az Echo Tv nézettsége az elmúlt években elmaradt a remélt szinttől, így a műsortovábbítási szerződés értelmében módosítottuk a csatorna elhelyezését, de semmiképpen nem kívánjuk azt megszüntetni”, áll a UPC közleményében, ami azonban már kimaradt az Echo Tv tulajdonosának lapjában írt cikkből.

A UPC tehát nem akarja végleg levenni a kínálatából az Echót, csak ahhoz, hogy a digitális szolgáltatások sávszélességét növelni tudja, vagyis, hogy legyen hely a hd-adásoknak vagy éppen az interaktív szolgáltatásoknak, az analóg csatornák számát fokozatosan csökkenteni kell. Az elmúlt években ugyanígy került ki a szolgáltató analóg kínálatából a Travel Channel, az Extreme Sport vagy éppen a UPC tulajdonosának érdekeltségi körébe tartozó Reality is, pedig egyiken sem tűnt fel soha Szaniszló Ferenc, hogy megossza gondolatait a nézőkkel Magyarország gyarmatosításáról.

Az Echo arról sem beszél, hogy a UPC a szerződéssel összhangban helyezte át egy drágább, kevesebb háztartásba eljutó csomagba a csatornát. Információink szerint az Echo ugyanis azt vállalta, hogy a tíz legnézettebb adó között lesz, de az AGB Nielsen elektronikus nézettségmérési adatai alapján közönségaránya (a vizsgált műsor vagy idősáv nézésére fordított idő aránya az összes tévénézésre fordított időből) szerint csak a 37. a 89 magyar nyelvű csatorna között. A pontos adatokat a Nielsen nem adja ki az Echo Tv kérésére, de hogy milyen kevesen nézik a csatornát, az jól mutatja, hogy például a tavaly indult, nőknek szóló Fem3 a harmincadik. Becslések szerint az Echo Tv-t átlagosan pár tízezer ember nézheti naponta.

Százmilliós veszteség

Az Echo és a Magyar Hírlap azt sem hangsúlyozza az ügyben, hogy a csatorna a másik nagy szolgáltató kínálatában mindig is a drágább családi csomagban volt. Év elején 2200 forintba került akciósan a legolcsóbb analóg csomag, amiben fogható volt az Echo Tv, most a legolcsóbb digitális 3500-ért érhető el. Ennek ellenére sok előfizetőnek akár árcsökkenést is jelenthet a váltás, mert ha régebben fizetett elő a UPC-nél, akkor akár havi 4000 forintot is fizethetett az Echóval terhelt analóg csomagért.

A váltással az Echo Tv jár csak igazán rosszul, hiszen előfizetőnkét fizet a csatornának a kábelszolgáltató a nézettségtől függetlenül. A UPC kábeltévé-szolgáltatása körülbelül 650 ezer háztartásba jut el, és bár a UPC titkolja, hogy ebből hány háztartásban nézik már digitálisan az adást, a Nemzeti Média és Hírközlési Hatóság jelentéséből annyit tudni lehet, hogy az összes kábeltévé-előfizetés közel negyven százaléka ilyen már. Vagyis, ha a UPC a digitális átállásban nem előzi meg túlzottan konkurenseit, akkor körülbelül 390 ezer háztartásban még mindig analóg adást néznek a cég előfizetői is.

Ugyan az EchoTv előfizetési díja sem publikus, de iparági pletykák szerint körülbelül 40  forint lehet előfizetőnként és havonta, ami azt jelenti, hogy az csatorna a csomagváltással közel 190 millió forintos bevételtől esik el évente. Ezt a bevételkiesést nem tudja pótolni az a pár száz előfizető, aki a UPC ügyfélszolgálatán tiltakozott az utóbbi napokban, illetve az Echo Tv-ért a drágább csomagra váltott.