Ilona
15 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Miért hallgatják el az al-Dzsazírát Amerikában?

2011.03.22. 10:40
A CNN nézettsége zuhan, a katari hírcsatorna hírszájtjának látogatottsága egy hónap alatt 2500 százalékkal nőtt, mégsem lehet fogni szinte sehol az al-Dzsazírát Amerikában. Félnek az arab hírektől az Egyesült Államokban?

Az al-Dzsazíra annak ellenére még mindig elérhetetlen a legnagyobb amerikai kábelszolgáltatók kínálatában, hogy az egyiptomi tüntetések alatt közel 2500 százalékkal nőtt a csatorna élő streamet is tartalmazó hírszájtjának látogatottsága az Egyesült Államokban, és idén a katari hírcsatorna szerint már több mint negyvenezer emailt küldtek amerikai tévénézők a szolgáltatókhoz az al-Dzsazírát követelve, vagy legalábbis kérve.

Az arab világ forrongásai után több nagy amerikai kábel- és műholdas hálózat, a Comcast, a Dish Network és DirectTv is bejelentette, hogy megkezdte a tárgyalásokat az al-Dzsazírával, de eredményre azóta sem jutottak: pedig a katari székhelyű hírcsatorna bebizonyította, hogy nem csak az arab világban tudja megnyerni a hírversenyt, a japán földrengésről is részletesebben, pontosabban és gyorsabban számoltak be mint a nagy amerikai hírcsatornák.

Mindez persze annak köszönhető, hogyaz al-Dzsazíra nem gazdasági alapon működik, bár hivatalosan már egy ideje önellátó, utoljára 2004-ben kapott  300 millió dollárt a katari uralkodótól,  Hamed Bin Kalifa sejktől. Ennek ellenére az al-Dzsazíra hetven irodát tart fent a világban, míg a hírcsatornák között globálisan piacvezető CNN-nek csak harmincháromra futja.

Hiába olyan jók

Éppen ezért meglepő, hogy az al-Dzsazírába ölt rengeteg pénz és az ezzel együtt járó szakmai sikerek ellenére miért nem tudott még mindig betörni az amerikai piacra az arab híradó. Jelenleg három szolgáltató kínálatában lehet fogni az Egyesült Államokban az al-Dzsazírát, a legnagyobb az Mhz Networks nevű, kifejezetten külföldi és kulturális- oktató műsorok továbbítására szakosodott szolgáltató, ami ötmillió háztartásba jut el műholdon országszerte, és kábelen Washingtonban. Emellett a vermonti Burlington Telecom 3000 előfizetője, és az északnyugat-ohiói Buckeye CableSystem 150 ezer előfizetője nézheti az al-Dzsazíra angol nyelvű műsorát.

Egyenlőségjel Tobrukban, Líbiában
Egyenlőségjel Tobrukban, Líbiában

Az egyiptomi események után megnőtt médiafigyelmet kihasználva a 12 millió előfizetővel rendelkező, szintén különleges rétegadók terjesztésére szakosodott LinkTv is bejelentette, hogy felveszi kínálatába az al-Dzsazírát, de csak napi 12 órában sugározzák az adó műsorát. Ezenkívül a Tahrír téri események csúcspontján a Roku is bejelentette, hogy internetre csatlakoztatott médialejátszóin ezentúl külön kábelelőfizetés nélkül elérhető lesz az arab hírtévé adása, de azért az al-Dzsazíra lefedettsége meg sem közelíti a konkurensek, a CNN, a Fox News vagy az MSNBC lefedettségét.

Ráadásul az egyiptomi események alatt, de a líbiai harcoknál és a japán földrengés esetében is mindhárom amerikai hírcsatorna rendszeresen vett át információkat az al-Dzsazírától, sőt a hírek mellett az exkluzív felvételek egy jelentős része is a katari tévétől származott.

A CNN ellenfele lehetne

A kábelszolgáltatók szerint ennek ellenére nincs hely az al-Dzsazíra számára a digitális hálózatokon, a Variety cikke szerint a cégek legtöbbször arra hivatkoznak, hogy az interaktív tartalmak, a digitális videotéka és a hd-adók miatt közel sem elég a sávszélesség, ezért nem akarják egy rétegcsatornára pazarolni. (A UPC is hasonlóval érvelt egyébként, amikor drágább csomagba rakta át az EchoTv-t.)

A Comcast és a Time Warner Cable ennek ellenére újból tárgyal az al-Dzsazírával, de egyelőre nem várható gyors megegyezés: az Egyesült Államokban sem szokás év közben  változtatni a csomagokon és az adókiosztáson.

Az al-Dzsazíra kairói irodája
Az al-Dzsazíra kairói irodája

Pedig egy új hírcsatorna elférne a kábelhálózatokon, a három nagy amerikai hírcsatorna a Variety szerint ugyanis elég nagy bajban van: tavaly a CNN elvesztette főműsoridős nézői 37 százalékát, a Fox News 11 százalékát, de az MSNBC nézettsége is 5 százalékkal csökkent. (Az MSNBC ezzel az eredménnyel egyébként időlegesen még a CNN-t is meg tudta előzni, de az év elején az egymást érő breakingek megint a CNN-nek kedveztek.)

Az al-Dzsazíra szakértők szerint a CNN-nel megegyező lefedettséggel körülbelül 300  ezer nézőt vonzana főműsoridőben már az első évben, ez pedig nem rossz, ha figyelembe vesszük, hogy a CNN-nek is csak 560 ezer nézője van esténként a kereskedelmi célcsoportban a Nielsen adatai szerint.

Még az araboknak sem

A legmeglepőbb, hogy az al-Dzsazíra még a legnagyobb arab kisebbséggel rendelkező városokban, Los Angelesben, New Yorkban és Detroitban sem érhető el az adó a kábelhálózatokon. Pedig az Egyesült Államokban négymillió arab felmenőkkel is rendelkező állampolgár él, ráadásul az arab kisebbség gazdagabb és iskolázottabb mint az átlag, így nem csak a hirdetőknek számítanak jó célpontnak, de a kábelszolgáltatóknak is a kegyeiket kéne keresniük: az arab származásúak 19 százalékkal többet keresnek mint az amerikai átlagpolgár, és a diplomások aránya is közel kétszerese az átlagnak.

Al-Dzsazíra-ellenes palesztin tüntetők Jeruzsálemben
Al-Dzsazíra-ellenes palesztin tüntetők Jeruzsálemben

A kábelcégek esetében azért lehet fontos a potenciális nézők összetétele, mert Amerikában a szolgáltatók nem fizet előfizetési díjat a legtöbb csatornának, sőt sok esetben bevételmegosztásos szerződés kötnek az adókkal.

A kábelcégek vonakodására a válasz sokak szerint az amerikai arabellenesség: a Fox News egyik legjelentősebb arca, Bill O'Reilly szerint az Al-Dzsazíra egyszerre antiszemita és Amerika-ellenes, és tulajdonképpen a demokrácia és a nyugati világ elleni összehangolt támadás pr-eszköze csak. De nem csak a konzervatív Fox News támadja a az arab hírtévét, a houstoni KPFT rádióadót például azért támadták a hallgatók, mert az al-Dzsazírával együttműködve készítette délutáni hírblokkját.

Az egyiptomi tüntetők két médiának köszönik Mubarak távozását
Az egyiptomi tüntetők két médiának köszönik Mubarak távozását

Az al-Dzsazíra sokaknak gyanúsan arab az Egyesült Államokban, annak ellenére, hogy például Hillary Clinton külügyminiszter szerint a katari hírtévé nem csak az arab világban terjeszti a demokráciát, de pártatlansága az amerikai hírműhelyeknek is példaként szolgálhat. Persze lehet érveket hozni az al-Dzsazíra pártatlansága ellen is, de az biztos, hogy az ellenérzés nem érveken alapul: sokan egyszerűen az al-Kaidával azonosítják az al-Dzsazírát Amerikában, a kábelszolgáltatók pedig inkább kivárnak.