Jónás, Renátó
4 °C
10 °C
Index - In English In English Eng

Botrány, műbalhé vagy provokáció?

2011.04.14. 13:26
Múlt héten két külföldi rendezvényen, Stockholmban és Berlinben is botrány tört ki. Az MTV szerint amiatt, hogy baloldali értelmiségiek „lejáratták Magyarországot”, és a külföldi szervezők nem engedték kérdezni az emigráns magyarokat. A Híradó mindkét eseményen ott volt, holott előre nem lehetett tudni, hova fajulnak az események. A berlini esetről nemcsak ők, hanem már a teljes közmédia és a jobboldali sajtóorgánumok is a helyszínről tudósítottak. Egyesek szerint a két helyszínen megjelent harminc ember „hőbörgése” előre megszervezett provokáció volt.

Szerda este a Híradó számolt be elsőként arról, hogy kedden „Liberálisok járatták le Magyarországot Stockholmban.

Botrány vagy műbalhé?

A tudósítás szerint a svéd PEN Klub által szervezett esten a jelenlévők kérdéseket szerettek volna feltenni az előadóknak, ám ezt a szervezők nem engedélyezték, sőt akadályozták az MTV stábját a forgatásban. Csütörtökön az egyik előadó, Bolgár György a Klubrádióban azt mondta a történtekről: az est előadásnak volt meghirdetve, nem vitaestnek, továbbá a Magyar Televízió stábja nem kért engedélyt a forgatásra, és a tudósítással ellentétben nem ő volt az est főelőadója, hanem csak egy a meghívottak (Földényi F. László esztéta, Bogdán Mária roma médiakutató, Rosenberg Ervin műfordító) közül.

A Svédországi Magyarok Országos Szövetsége (SMOSZ) a magyar-hon-lapon megjelent közleményben ellenben azt állítja, a kinti magyarokat felháborította, hogy az előadáson egyoldalúan mutatták be a magyar médiatörvényt és az alkotmányozási munkát, ezért szerettek volna feltenni kérdéseket, amire hasonló eseményeken mindig lehetőséget kapnak. Szerintük a rendezvény nyilvánosnak volt meghirdetve, akkreditáció nélkül lehetett bemenni. A tudósítás szerint a szervezők a botrány kipattanása után lekapcsolták a villanyokat, és kitessékelték a teremből a vendégeket.

A Magyar Televízió, a Kossuth Rádió Déli Krónikája (12:06) és az Echo tv tudósításai szerint hasonló dolog történt szombaton Berlinben, ahol a Világkultúrák Házában a Die Tageszeitung nevű napilap szervezett médiakonferenciát Tamás Gáspár Miklós és Heller Ágnes, valamint a Népszabadság Online lapszerkesztője, Gergely Márton részvételével. Az előadások után egy férfi azt kérdezte Heller Ágnestől, fenntartja-e azt a véleményét, miszerint 2006-ban nem lőttek a rendőrök. Heller Ágnes azt válaszolta, félrefordították a szavait, és szerinte boszorkányper folyik ellene.

Ezután a férfi, akinek szavait egy idősebb hölgy fordította, tovább akarta folytatni a vitát, a szervezők azonban közölték, mindenki csak egyet kérdezhet. A tudósítások szerint a rendezők elvették a mikrofont és a lehetőséget, hogy kérdéseket tegyenek fel a sajtószabadság hazájában. A történtekhez tartozik az is, hogy a kultúrház előtt egy tízfős „tömeg” tüntetést szervezett Heller Ágnes ellen brüsszeli „állításai” miatt.

A magyar médiában felháborító botránynak beállított esetek egyes vélemények szerint nem nevezhetőek másnak, mint műbalhénak. A stockholmi kultúrházban mindössze tizenöt-húsz, Berlinben két-három ember „hőbörgött” a nyilvánvaló szabályok – az előadás nem vitaest, illetve egy hallgató csak egy kérdést tehet fel – ellen.

Az emigráns magyarok mindkét helyszínen botrányosan viselkedtek, volt hazaárulózás, kommunistázás, Berlinben zsidózás is. Megkerestük a stockholmi rendezvény másik magyar résztvevőjét, Földényi F. Lászlót, aki ezt válaszolta: „A stockholmi este ártatlannak és barátságosnak induló rendezvény volt. A végén számomra érthetetlen okokból olyan durva, minősíthetetlenül alpári hangnemű támadás vette kezdetét, ami engem mélyen megrázott. A svédül frissen megjelent kötetem bemutatójára érkeztem; ennek örömét a megjelent ottani magyaroknak sikerült elvenniük.” 

Előre megszervezett provokáció?

A két eset több szempontból is hasonlít egymásra, „szinte receptszerű”. Egyrészt a tudósítások arról szólnak, hogy a magyar sajtószabadságért aggódó külföldi baloldali szervezetek elhallgattatták az ellenzékieket, megalázták őket, rájuk kapcsolták a lámpát, elvették tőlük a mikrofont, és kikísérték őket a rendezvényről. Másrészt hangsúlyozzák, hogy a rendezvényekre nem hívtak meg jobboldaliakat, hogy megvédhessék a médiatörvényt és a készülő alkotmányt. A valódi kérdés azonban az, hogy honnan tudta a közmédia és egyes jobboldali médiák, hogy mindkét külföldi helyszínen botrány lesz.

A Magyar Rádió, a Magyar Televízió, a Duna Televízió és az MTI híreit február óta az MTI Hírcentrum gyártja. Az Index megkereste közös tulajdonosuk, a Médiaszolgáltatás-támogató és Vagyonkezelő Alap sajtófőnökét, Szabó Lászlót, mondja el, miért találta fontosnak az MTI Hírcentrum, hogy tudósítói részt vegyenek a berlini PEN Klub és a Die Tageszeitung médiakonferenciáján. Szabó László közölte, normál hírügynökségi ügymeneten belül szereztek tudomást arról, hogy ezek a rendezvények lesznek, és ott voltak.

Stockholmban az MTV-nek nincs tudósítója, mint megtudtuk, Budapestről küldtek ki az eseményre egy operatőrt és egy riportert. Bolgár György elmondta, biztos benne, hogy előre megszervezett provokáció történt, mivel az egyetlen újságírónak sem lenne hír, hogy a PEN Klub előadást tart a magyar helyzetről Svédországban, sem az, hogy azon fellép ő is, aki minden nap elmondja véleményét a Klubrádióban. Szerinte valakik szóltak az MTV-nek, hogy balhé lesz, menjenek ki.

Ola Larsmo, a svéd PEN Klub elnöke ugyanezt állítja a legnagyobb svéd napilapnak, a Dagens Nyheternek írt cikkében: „Amikor a program a végéhez ér, szót követelnek, jóllehet az összejövetel befejeződött, a helyiséget be kell zárni. Ekkor kezdenek el igazán ordítozni. Mindannyian kommunisták vagyunk… És látjuk, amit kezdettől fogva látnunk kellett volna: megszervezett kísérlet volt azzal a céllal, hogy megzavarjanak egy összejövetelt, amelynek a mondanivalóját elutasítják. A már ismert mintát követik.” (a cikk fordítása itt).

Megkerestük Ola Larsmót, aki elmondta, nagyon furcsának tartja, hogy „az MTV stábja már az előadás előtt a színházban volt a magyar emigráns szervezet, a SMOSZ képviselőivel együtt. Senki sem tudja, hogyan jutottak be a kulcsra zárt terembe. Először a szervezőket, köztük engem sem akartak beengedni”. Larsmo tájékoztatása szerint akkreditációra nem volt szükség, „de ilyen rendezvényeknél általában az a szabály, hogy ehhez a szereplők előzetes beleegyezése szükséges, ezt tenné minden svéd tévé is. Velünk senki sem egyeztetett”.

Vannak, akik ennél tovább mennek, és azt feltételezik, hogy a háttérben az SMOSZ álhat, mivel a szervezet jó viszonyt ápol a magyar közmédiával. Az MTI jelentése szerint meghívásukra márciusban Balogh László, a Közszolgálati Közalapítvány kuratóriumi elnöke svéd újságírók és ottani magyarok előtt védte meg az új médiatörvényt.

A köztévé riportjában is nyilatkozó Politidou Mária, az Svédországi Magyarok Országos Szövetségének szóvivője kérdésünkre, tudják-e, miért volt ott az eseményen az MTV stábja, azt válaszolta: „Honnan tudnám? Nem tudjuk, hogy honnan került oda az MTV. Bárki tehetett javaslatot a Magyar Televiziónak, az esemény meg volt hirdetve a kultúrház oldalán, bárki szólhatott nekik. De azt gondolom, hogy ez nem is fontos, ez egy nyílt rendezvény volt, amelyen bárki részt vehetett és bárki forgathatott, itt ugyanis demokrácia van. Cáfolom Larsmo úr állításait, miszerint a SMOSZ tagjai (P. M. szerint ketten voltak csak) hamarabb bent lettek volna a teremben. Az ajtó előtt várakozó hallgatóság között voltam én is, mint mindenki, és cáfolom azt is, hogy a PEN Klub rendezvénye előadásnak volt meghirdetve, az újságban és a kultúrház oldalán ugyanis vitaestet, párbeszédet írtak. Larsmo úr állításai egyszerűen nevetségesek.”

Érdekes körülmény, hogy a Svédországi Magyarok névre hallgató Facebook-oldalra múlt szerdán 17:45-kor az admin feltett egy üzenetet, hogy a stockholmi estéről a Duna TV-n 18 órakor, az m1-en 19.30-kor, az m2-en 20 órakor lesz összeállítás. Hogy ehhez az információhoz miképpen jutottak hozzá, nem sikerült megtudnunk. (A Duna TV Híradójában az MTV tudósítása ment le, ld. MTI Hírcentrum.)

Mióta hír egy tizenöt tagú egyesület tüntetése?

Egy, a berlini előadáson részt vevő, neve elhallgatását kérő magyar szerint „egy tízfős tüntetés Berlinben nem botrány, hanem olyan esemény, ami normális esetben egy vidéki napilap utolsó, krónika oldalán sem szerepelne. Az pedig, hogy egy baloldali, zöld napilap médiakonferenciát szervez Németországban magyar közszereplők meghívásával, teljesen hétköznapi eset. Ezért több mint furcsa, hogy nemcsak az MTV (Berlinben ösztöndíjas tudósítójával), hanem az MTI (ideiglenesen kinevezett tudósítójával), a Magyar Rádió (berlini riporterével), a Magyar Nemzet és az Echo Tv is képviseltette magát (utóbbiak kiutaztak), némelyikük pedig botrányként tudósított az eseményekről.”

Információink szerint a magyar médiákat a tüntetést szervező Szövetség a Német–Magyar Párbeszédért (UDUD) hívta meg, amely körlevelet küldött ki azzal, hogy a magyar polgárok előtti legmélyebb tiszteletért állnak ki, mivel megbotránkoztak amiatt, „hogy a legbrutálisabb emberi jogi sérelmek tagadói és megtagadói számára egy ilyen fórum, mint a berlini lehetőséget nyújt a megszólalásra”. Az UDUD egyébként három hete alakult, jelenleg tizenöt tagja van.

Egy szemtanú szerint mivel az UDUD széles körben terjesztett tüntetésre való felhívása végül csak nyolc-tíz embert mozgatott meg, ami „még vágóképnek is siralmas, valaminek történnie kellett, hogy ebből az eseményből hír legyen. A botrányt aztán az Echo Tv csinálta meg mindenkinek”. Az előadás után a Heller Ágnesnek kérdést feltevő férfi ugyanis M. Szabó Imre volt, aki elmondások szerint nem tévésként mutatkozott be, hanem mint az Október 23. Bizottság Alapítvány elnöke. Mint az Echo Tv-től megtudtuk, M. Szabó nem munkatársuk és nem küldték ki Berlinbe, hanem az általa készített riportot "befogadták", talán így fordulhatott elő, hogy a tudósításban riporterként saját maga adott interjút.

Kérdéseit az UDUD vezetőségi tagja, Wabrosch Katalin fordította le, aki nem fogadta el Heller válaszát, és többek beszámolója szerint nem volt hajlandó megérteni, hogy mindenki egy kérdést tehet fel, tehát nem azért veszik el tőle mikrofont, mert korlátozni akarják az ellenzékiek megszólalási lehetőségeit, hanem mert ez a szabály.

Egy Berlinben élő magyar lány, Anna az ezt követő jelenetekről így ír a blogján: „Végül, miután már az egész közönség hangosan hőzöngött, leült a két figura, akik a magyar demokráciát ily módon akarták megvédeni Heller Ágnes ellen. Az asszonyság (Wabrosch Katalin) így szólt magyarul a mellette ülő úrhoz: Na látod, most képet kaptál arról, hogyan megy itt a demokrácia. Elhallgattattak minket. Én mondom neked, az itt lévők közül tízből kilenc és fél zsidó! Erre nem tudtam magam türtőztetni, hátrafordultam, és belefúrtam megsemmisítő tekintetemet az asszonyság szemébe. Amikor elmeséltem a történetet az ott lévőknek, nem tudtuk, sírjunk-e vagy nevessünk. Úgyhogy ennyi kérdésünk maradt az asszonysághoz: És ki az a fél, aki nem?”

A magyarul történt zsidózásról, amelynek híre aztán elterjedt a teremben, sem az Echo Tv, sem a Magyar Rádió, sem az MTV Vasárnap Estében leadott összefoglalója (44:09) nem számolt be, Anna blogján kívül csak a Klubrádióban volt rá utalás. A Világkultúrák Házában történt „botrányos” üggyel a jelenlévő médiák közül nem foglalkozott sem a Magyar Nemzet, sem az MTI tudósítása. A napilap tudósítását egyébként feltették a fidesz.hu-ra, érdekes módon kihagyva azt a részt, amiben a lap Heller Ágnes előadásáról tudósít. A Duna Tv a berlini eseményekről egyáltalán nem adott hírt.

A stockholmi esethez hasonlóan a berlini történések miatt is vannak, akik összeesküvést, sajtónyilvánossággal megerősített, előre megszervezett provokációtól beszélnek. Egy neve elhallgatását kérő, külföldön élő magyar értelmiségi szerint elképzelhető, hogy Vida Péter nem magánakcióból tiltakozott. Véleménye szerint a német politikában nem ismeretlen fiatal férfi (Bernauban független jelöltként indult az önkormányzati választáson) szimpatizál a magyar kormánnyal, amire bizonyítékok lehetnek Vida honlapjára is feltöltött fotók, amelyeken együtt szerepel többek között Orbán Viktorral az egészségügyről tartott népszavazás estéjén, Navracsics Tibor igazságügyi miniszterrel és Ékes Ilona fideszes képviselővel egy megbeszélésükön.

Elmondása szerint a Vida által három hete létrehozott, tizenöt fős egyesület is fura, mivel a tagjai közül „megjelent tíz ember, akik fele német volt, de amikor beszélgetni akartunk velük, hogy mit akarnak, mi ellen tiltakoztak, egyikük azt válaszolta, nem pontosan tudja, "mi csak Péter ivócimborái vagyunk”.

Ön szerint:

  • 21217
    botrány
  • 5052
    provokáció
  • 1810
    műbalhé

Mindenesetre Ola Larsmó, a svéd PEN Klub elnöke szerint a rendezvényről a külföldiek közül „sokan azzal a felismeréssel tértek haza, hogy Magyarország még annál is megosztottabb, mint azt eddig gondolhattuk”.