Lázár, Olimpia
-2 °C
3 °C

Bezárják a leggyűlöltebb bulvárlapot

2011.07.07. 18:39 Módosítva: 2011-07-07 23:13:30
A News Of The World című brit bulvárlap vasárnap jelenik meg utoljára, miután a hetilapról a konkurensek kiderítették, hogy sztárokat, sportolókat, sőt terrortámadások túlélőit is lehallgatták, hogy információkhoz jussanak. A hirdetők menekülnek az 168 éves újságtól, ami végül a támadások miatt kapitulált. A tulajdonos médiamilliárdos Rupert Murdoch fia csütörtökön este bejelentette, hogy a hetente 2,6 millió példányban megjelenő lap lehúzza a rolót.

A 13 éves Milly Dowler 2002. március 21-én tűnt el az angliai Surrey megyében található, Walton-on-Thames-i otthona közelében. Holtteste szeptember 20-án került elő, a nyomozás megállapította, hogy gyilkosság áldozata lett. 2011. július 4-én a Guardian bejelentette, hogy bizonyítékai vannak a News of the World nevű brit bulvárlap ellen, az újságot azzal vádoltak, hogy az áldozat eltűnt mobiltelefonjához tartozó hangpostafiókot feltörették, és lehallgatták az azon hagyott üzeneteket. Másnap aztán kiborult a bili, amikor kiderült, hogy a lap újságírói más bűncselekmények áldozatait, sportolókat, filmsztárokat, celebeket, politikusokat és a királyi család barátait is lehallgatták.

A leggyűlöltebb brit bulvárlap

A News of the World hetilapot 1843-ban alapították Londonban. Jelenleg a News International nevű cég adja ki, ami a Rupert Murdoch médiamágnás News Corporation nevű vállalatának egyik leányvállalata. A News Corp birtokában van a 20th Century Fox filmstúdió, a Fox televíziós társaság, a Fox News hírcsatorna, a HarperCollins könyvkiadó és megszámlálhatatlan napi- és hetilap, magazin és időszakos kiadvány világszerte. A News of the World vasárnaponként jelenik meg 2 600 000 példányban. A két lehallgatásos botrány mellett a lap számos alkalommal került a bulvármédiát támadók kereszttüzébe, mivel az újságírói etika korlátait feszegető módszerekkel szerzik információikat, ők számoltak be először Max Mosley szadomazo partijairól, David Beckham félrelépéséről, Harry herceg piálásairól és kábítószerhasználatáról. De a legnagyobb port 2000-ben verték fel azzal, hogy a lapban leközölték pedofíliával vádolt férfiak nevét, akik ezt követően számos támadásnak lettek kitéve, a lap ráadásul nem egy esetben téves információra alapozva közölt neveket.

A botrány az egyik konkurens robbantotta. A Guardian szerint az NOTW újságírói magánnyomozókat alkalmaztak arra, hogy információkat szerezzenek számukra érdekes személyekről. A nyomozók a kislány hangpostafiókját hallgatták le, amibe belépni nem volt túl nehéz, mivel a legtöbb mobiltelefonhasználó nem állítja át a gyár jelszót, így bárki, bárhonnan lehallgathatja az üzeneteit.

A meghallgatott üzeneteket azonban törölték is, hogy ne foglalják a helyet és még több (lehallgatásra váró) üzenet kerüljön fel - ezzel az egyértelmű személyiségi jogsértés mellett az a legnagyobb baj, hogy így a hozzátartozók és a rendőrök, akik a nyomozás során szintén rendszeresen meghallgatták az üzeneteket, azt hihették, hogy a lány még életben van, hiszen törölte a felvételeket. A Scotland Yard is nyomoz az ügyben, ők potenciális bizonyítékok megsemmisítésével vádolják a lapot, és akkori főszerkesztőjét, Rebekah Brooks-t.

David Cameron miniszterelnök azonnal elítélte a lap tevékenységét. Az Afganisztánban tartózkodó kormányfő szerint a bulvárlap tette aljas és elítélendő, aminek mindenképpen következményei lesznek. A miniszterelnök felháborodása nem meglepő, ez már a második alkalom, hogy a bulvárlap ilyen botrányba keveredik. Az elsőt még 2010 októberében robbantotta a New York Times , abban Cameron hivatalának kommunikációs igazgatója, Andy Coulson is gyanúba keveredett (lásd a témában írt korábbi cikkünket ). Rebekah Brooks, aki már nem dolgozik a lapnál, viszont az azt kiadó médiavállalt, a News International egyik jelenlegi igazgatója, azt nyilatkozta kedden, hogy ugyan ő nem tudott az ügyről semmit, de azonnal belső vizsgálatot kezdeményez az igazság kiderítésére. Hugh Grant filmszínész, akit szintén lehalgattott a bulvárlap, azt nyilatkozta a BBC-nek, hogy ez pont olyan lenne, mintha Hitlert neveznénk ki a náci párt megtisztítására.

A botrány rosszul érintette az amúgy a botrányokból élő News Of The Worldöt: először a Ford jelentette be, hogy visszavona hirdetéseit a laptól, később többek között a Reanult, az Aldi, és a T-Mobile is elhagyta a lapot.

Lord Prescott a brit parlamentben vettette fel, hogy a tények ismeretében le kellene állítani a News International és a BSkyB között tervezett üzletet, melynek értelmében a News Corp médiamilliárdos tulajdonosa, Rupert Murdoch megvásárolná a legnagyobb brit műholdas televíziót, amelyben jelenleg még csak 39 százalékos tulajdonrésze van. (a Sky kódnevű előfizetéses csatornákat üzemeltető cégnek jelenleg tízmillió előfizetője van az Egyesült Királyságban és Írországban, de például Olaszországban is műküdtetnek tévécsatornákat.)

Egyes szakértők szerint a botrány mögött éppen azok az erők állnak, amelyek meg akarják akadályozni az egyesülést, amely felborítaná az angol médiapiac egyensúlyát. A konkurensek pedig egyes vélemények szerint ezért foglalkoznak kiemelten az üggyel, bár azért az sokkal meggyőzőbben hangzik, hogy a Mail on Sunday és a Guardian egyszerűen berágott: a News of The World legnagyobb közvetlen konkurense, a szintén heti bulvárban utazó Mail on Sunday azért, mert több újságíróját is lehallgatták, a Guardian meg azért, mert több sztoriját ellopta a bulvárlap, egyszerűen azért, mert jobb, ámde etikátlanul szerzett információi voltak jelentős bűnügyekben.

Rupert Murdoch először két nappal a botrány kirobbanása után szólalt csak meg, egy tévéinterjúban elfogadhatatlannak és aljasnak nevezte a lehallgatásokat, viszont a Sky-fúziót szervező Brooks mellett teljes mellszélességben kiállt. A nyilatkozat sem segített a cégen, a NOTW értéke két nap alatt 1,5 milliárd fonttal, azaz közel 450 milliárd forinttal csökkent az elemzők szerint. Csütörtökön délután pedig a News International bejelentette, hogy egyelőre szeptemberre halasztja a fúziós tárgyalásokat, addig pedig sok minden változhat: közvetlenül is megvádolhatják például az egyesülésért felelős Brooks-t, de az sem elképzelhetetlen, hogy a botrány hatására a Sky hátrál ki a tervezett közös jövőből.

Ruppert Murdoch középen
Ruppert Murdoch középen

Annyi most már biztos, hogy Murdoch beáldozza a News Of The Worldöt az egyesülés kedvéért, fia, a News Internationalt irányító James ugyanis csütörtök késő délután közleményben jelentette be, hogy a 168 éves lap utolsó száma vasárnap jelenik meg. A bulvárlap egyébként az első országos napilap Nagy-Britanniában, amely megszűnik a Today 1995-ös csődje óta.

Murdoch elismerte, hogy nem csak pár újságíró volt érintett a lehallgatási botrányban, mint azt korábban állították, sőt a News International a rendőrség számára hozzáférhetővé tette azokat a dokumentumokat, amelyek bizonyítják, hogy az illegális lehallgatásokról a szerkesztőség vezetői is tudták, sőt bátorították azt. James Murdoch emellett elnézést kért az ügyben érintettektől, és elismerte, hogy hibáztak, amikor a tények teljes ismerete nélkül kiálltak a bulvárlap szerkesztősége mellett. Arról egyelőre nincs hír, hogy mi lesz Rebekah Brooks sorsa.

Így dagadt a botrány percről percre

Július 5.

  • A közvéleményt alaposan felháborította a The News of the World eljárása, a Facebookon több csoport is alakult a lap bojkottjára, bár ezekhez egyelőre 5-600 embernél több nem csatlakozott.
  • A brit lapok nem egyformán számoltak be az eseményről, a The Sun, a NOTW testvérlapja az online kiadásban egy narkolepsziás macska mellé tette be, a bulvárszekcióba, papíralapú kiadásában pedig csak hat bekezdést szentelt az ügynek, míg a The Times, a Guardian és a Daily Telegraph vezércikket  kanyarított a sztoriból.
000 DV905317
  • Estére a NOTW szénája egyre rosszabbul állt, szinte nem is akadt olyan brit politikus, újságíró vagy tévés, aki ne ítélte volna el a lapot. A Ford UK egy sajtóközleményben jelentette be, hogy azonnali hatállyal visszavonja az összes hirdetést, amit a lapban futtattak, és ugyan mindenki azt várta, ez lavinát indít majd el a piacon, a TESCO és még két nagy hipermarket-lánc, valamint egy angol takarékszövetkezet is sietett kijelenteni, hogy felelőtlenség lenne a hivatalos vizsgálat vége előtt elhamarkodott lépéseket tenni, és továbbra is hirdetnek az egyre kényelmetlenebb helyzetben levő lapban.
  • A Guardian megszólaltatta Glenn Mulcaire magánnyomozót, aki az üzeneteket lehallgatta. A férfit a 2010-ben kirobbant, de 2005-ös események miatt indult lehallgatási ügyben már bűnösnek találták és börtönbe is zárták, most egy nyilatkozatban kért bocsánatot az áldozat hozzátartozóitól és mindenkitől, akinek fájdalmat okozott. Hozzátette, hogy a NOTW-nek dolgozni nem volt leányálom, mert folyamatos teljesítménykényszer alatt állt, és sejtette, hogy amit tesz (mármint, hogy feltöri mások hangpostafiókját) az etikailag megkérdőjelezhető.
  • Este tízkor robbant a bomba: a Telegraph rendőrségi forrásokra hivatkozva bejelentette, hogy a bulvárlap újságírói a 2005-ös londoni terrortámadások áldozatainak telefonjait is lehallgatták.

Július 6.

  • Az angol lapok egy kivétellel a címlapon hozzák a botrányt, a The Sun (Rupert Murdoch másik bulvárlapja) viszont a terhes Victoria Beckhamet tette címlapra. A Ford után további cégek is kihátrálnának az újságból (Currys, PC World, T-Mobile, Npower, Mitsubishi, Reanult, Aldi, Debenhams és a Halifax), ami jelentős veszteséget okozna a NOTW-nek. A Ford évente 4-5 millió fontot költ el reklámra a lapban, amit szakértők a teljes reklámbevétel 10 százalékának tartanak.
  • Chris Bryant munkáspári képviselő nyilvános vizsgálatot követel az egyre dagadó lehallgatási botrányban.
  • A Daily Telegraph egyik cikke szerint bizonyítható kapcsolat van Rebekah Brooks és az egyik magándetektív, Steve Whittamore között: a NOTW egykori főszerkesztője titkosított számok valódi tulajdonosainak kilétét tudta meg a férfi segítségével, még 2002-ben.
  • A NOTW szerkesztősége egy közleményben jelezte a Guardiannek, hogy nyilvántartásuk szerint Rebekah Brooks éppen szabadságon volt akkor, amikor 2002-ben a lehallgatások megtörténtek. Ezzel szépen áttolták a felelősséget arra az Andy Coulsonra, aki már a tavalyi lehallgatási botrányban is érintett volt, 2000 és 2003 között pedig Brooks helyetteseként tevékenykedett. Coulson idén januárban mondott le a miniszterelnöki hivatalban betöltött kommunikációs igazgatói posztjáról.
  • A rendőrség jelezte George Osborne-nak, a brit pénzügyminiszternek, hogy nevét és telefonszámát megtalálták Glenn Mulcaire magánnyomozó jegyzetei között, bár arra utaló jeleket egyelőre nem találtak, hogy le is hallgatták volna az üzeneteit.
Glenn Mulcaire
Glenn Mulcaire
  • Az iratokból újabb nevek kerültek elő, a magándetektív Afganisztánban elesett katonák telefonjait is lehallgatta.
  • Estére Rupert Murdoch személyes vagyona 600 millió fonttal ért kevesebbet, miután a Fox Newst is működtető News Corp tulajdonában lévő News International részvényei 5,3 szalékot estek a New York-i tőzsdén.

Július 7.

  • David Cameron és Nick Clegg, azaz a brit miniszterelnök és helyettese egyelőre nincs közös állásponton a botrány kezelését illetően. Clegg a bíróság bevonást szeretné, és úgy véli, ez a legjobb alkalom egy szigorúbb médiatörvény előkészítésére, míg Cameron egyetért a nyilvános vizsgálattal, de nem akarja, hogy ez boszorkányüldözésbe forduljon.
  • A News International a Scotland Yardnál jelentkezett, és átadott a rendőrségnek egy listát, amin azoknak a rendőröknek a neve szerepelt, akik 2002 óta információkkal látták el a lap újságíróit, akik nem egy esetben 30 000 fontot (8 millió forintot) fizettek a fülesekért.
  • Az Independent szerint Gary Lineker, egykori válogatott futballista, ott akarja hagyni a NOTW-nél évek óta vezetett rovatát, amiben futballtémájú írásokat jelentetett meg.
  • A rendőrség korábban már figyelmeztetett pár közszereplőt, hogy telefonjaikat lehallgatják, most azoknak a nevét hozták nyilvánosságra, akiket az azóta eltelt egy évben figyelhettek meg a magánnyomozók: a listán van Ali Dizaie (rendőrparancsnok), David Cook (főnyomozó), Colin Stagg (egy gyilkossági ügy tévesen megvádolt szereplője), David Davies (az angol labdarúgószövetség ügyvezető igazgatója), Dennis Rise (a Mail on Sunday oknyomozó riportere), George Osborne (pénzügyminiszter), Hugh Grant (színész). Leslie Ash (színész), hat, meg nem nevezett újságíró a Mail on Sunday-től, Paul Gascoine (egykori válogatott labdarúgó),  Ryan Giggs (labdarúgó), Wayne Rooney (labdarúgó) és Ulrika Johnson (színész).
Hugh Grant
Hugh Grant
  • Rupert Murdoch fia, James Murdoch, aki egyben a News International kiadócég elnöke is, közleményben jelenti be, hogy a 168 éves News Of The World utolsó száma vasárnap jelenik meg. Murdoch emellett elnézést kért a lehallgatási botrányban érintett színészektől, sportolóktól, politikusoktól, újságíróktól, és azoktól is, akiket azért hallgattak le, mert bűncselemények áldozatai voltak, vagy az áldozatok hozzátartozói.

Déjà vu

A héten kirobbant lehallgatási botrány tulajdonképpen a tavaly szeptemberben napvilágot látott ügy folytatásának is tekinthető. A New York Times szerint a News of the World újságírói éveken át telefonok hangpostafiókjainak feltörésével szereztek értesüléseket a brit celebritások és köztisztviselők, valamint a királyi család életéről. A lap értesülései rossz fényben tüntetik fel a brit rendőrséget is, a feltárt adatok alapján joggal gyanítható, hogy a Scotland Yard igyekezet eltusolni a pletykalapot övező botrányt. A történet 2005-ben kezdődött, novemberben a királyi család három alkalmazottja is furcsaságokra figyelt fel, hangpostájukon sosem hallott üzenetek is már meghallgatottként jelentek meg, írta a New York Times. Ezzel párhuzamosan a News of the Worldben kis színes hírek jelentek meg a királyi család életéről. Az egyik hírecske szerint Vilmos herceg megrándította a térdét. A szolgálók nem tudták mire vélni a dolgot, a sérülésről csak a herceg legszűkebb környezete tudott. A botrány előéletéről írt cikkünk itt olvasható.