Valér
2 °C
8 °C

Az angol tévék nem fizetnének a kábelszolgáltatóknak

2011.10.22. 09:56

Faramuci helyzetben vannak a szabadon fogható brit tévék, azaz a BBC, az ITV, a Channel4 és a Channel5: a mai napig ők fizetnek azért, hogy műsoraikat a szigetországban működő műholdas és kábeles szolgáltatók az előfizetőknek eljuttassák, és nem fordítva. Az Oliver and Ohlbaum nevű médiakutató cég elemzése szerint a fejlett országokban egyedülikéntz Egyesült Királyság az egyetlen, ahol a tévék fizetnek a szolgátatóknak azért, hogy programcsomagjaikba belekerüljenek.

A jelentés szerint ha fordulna a kocka, azzal évente 96 millió font, azaz kb. 33 milliárd forint szabadulna fel, amiből a csatornák saját gyártású műsorainak számát lehetne növelni. Mark Oliver, a jelentés egyik szerzője szerint a jelenleg érvényben levő médiatörvény a brit tévéket hátrányosabb helyzetbe hozza, mint bárhol másutt.

"A szabályozás értelmében az Egyesült Királyság területén működő, szabadon fogható televíziók adását kötelező minden tévés háztartásba ingyen eljuttatni. Ennek megfelelően a BBC vagy az ITV még ha akarná, sem tilthatná le műsora műholdas vagy kábeles sugárzását, ez viszont a szolgáltatók malmára hajtja a vizet. Az érvényben levő rendelkezések az egyik felet igazságtalanul hozzák hátrányos helyzetbe."

Tavaly a BBC 4,3 millió fontot (1,5 milliárd forintot) fizetett a BSkyB műholdas szolgáltatónak azért, hogy programcsomagjaiba a BBC1 is benne lehessen, míg a Channel4 1,7 millió fontot (607 millió forintot) szurkolt le ugyanezért. 2010 augusztusában a BBC elnöke javasolta, hogy a BSkyB 2011-től fizessen a BBC, az ITV, a C4 és a C5 műsoráért, ne pedig tőlük szedjen be díjat. Rámutatott, hogy Rupert Murdoch az USA-ban sikerrel lobbizta ki ugyanezt az éltala irányított Fox televízió esetében.

A vita most azért léngolt fel ismét, mert a C4 és a C5 vezetősége is támogatásáról biztosította a BBC-t (az ITV képviselői egyelőre hallgatnak). A BSkyB részéről a javaslatot azzal utasították el, hogy amennyiben nekik fizetniük kellene ezekért a csatornákért, annak költségét előbb-utóbb kénytelenek lennének beépíteni az előfizetői díjakba, annak ilyen mértékű emelésére viszont nem látnak módot.

A köznyelvben csak Sky Tv-ként emlegetett cég szóvivője szerint a brit rendszert nem szabadna az amerikaihoz hasonlítani. "A BBC, az ITV, a C4 és a C5 közszolgálati televízió, az amerikai Fox viszont nem. A köztévék alapesetben nem részesei egyik előfizetői csomagnak sem, azokért a Sky nem szed előfizetői díjat, az amerikai network tévék (NBC, ABC, Fox, CBS, The CW) viszont fizetős csomagokban érhetők el az USA-ban, így jogos, hogy a szolgáltatók a bevételen megposztoznak a tévékkel."