A fiatal nézőknek szex és reality kell

2012.01.24. 12:50
Az MTV Hungary felmérést végzett annak kiderítésére, vajon mit néz a 15 és 24 év közötti korosztály. Az eredmény nem túl meglepő. A fiatalokat nem igazán érdeklik a komoly műfajok, inkább az animációs filmekért és a realitykért rajonganak. Ugyanakkor szeretnek arról beszélni, amit a képernyőn láttak, különösen, ha szex is van a műsorban. A nemzetközi felmérésekkel összevetve a magyar fiatalok médiafogyasztási szokásai alig különböznek társaikétól világszerte.

Bár a képernyő előtt töltött idő a televízió és a monitor között egyre inkább megoszlik, még mindig a TV a legnépszerűbb médium a 15 és 24 év közötti korosztály körében, akik saját bevallásuk szerint hetente átlagosan 17,5 órát töltenek a képernyő előtt. Az MTV Hungary a GKIeNET kutatóintézettel közösen készült felméréséből többek között kiderül, hogy míg a 25 évnél idősebbek legnagyobb arányban a hír- és ismeretterjesztő műsorokért, vagy filmnézés kedvéért ülnek a képernyő elé, a fiatalokat kevésbé érdeklik a komoly programok. Inkább választanak rajzfilmeket helyette - a vizsgált korosztály közel fele szívesebben kapcsolja be a tévét egy-egy animációs sorozat kedvéért, mint a 25 év felettiek.

Szex és valóság

A reality-k, valóságshow-k szintén kedvelt műfajok a fiatalok, különösen a fiatal nők körében: a 15-24 közötti lányok 47 százaléka nyilatkozott úgy, hogy kifejezetten szívesen néz ilyen adást. Arra kérdésre, hogy miért, a legnagyobb arányban a vicces jeleneteket, illetve az emberi kapcsolatok és veszekedések ábrázolását emelték ki. Míg a fiatal férfiak körében a szexualitás megjelenítése egy-egy műsorban szintén kifejezetten hangsúlyos, a 15-24 év közötti lányok számára még mindig a szerelem az egyik legérdekesebb tartalom.

A szex megjelenésével kapcsolatban érdekes adat, hogy a direkten ábrázolt szexuális tartalommal, azaz a pornóval kapcsolatban a fiatal korosztály nemre való tekintet nélkül a legkisebb arányban, 44 százalékban elfogadó csak, míg a 35 fölöttiek körében ez a szám már 55 százalék. Ugyanakkor a fiatalkori szex következményeivel foglalkozó, reality jellegű műsorok megfogják őket, amit azzal indokolnak, hogy ezek a sorozatok jó beszédtémául szolgálnak, elsősorban a lányok számára.

Sokan közösségben csinálják

A vizsgálatból az is kiderült, hogy a magyar lányok ugyanúgy működnek, mint a világ más pontjain élő társaik, akik a Föld szinte bármely pontján kifejezetten szeretnek arról beszélgetni, amit a tévében láttak, különösen, ha érzelmeket, kapcsolatokat bemutató, folytatásokban követhető műsorokról van szó. De nem ez az egyetlen hasonlóság a világ fiataljai és a magyarok között: úgy tűnik, a 15-24 közötti korosztály számára a tv-nézés egyre inkább közösségi tevékenység: a valóságshow-kat és humorosként jellemzett műsorokat a fiatal korosztály jellemzőbben szereti társaságban nézni. A társaság legnagyobb arányban (több mint 40 százalék) a családot jelenti, körülbelül 20 százaluk pedig inkább a barátaival nézi mindkét műsortípust.

A közösség szerepe a fiatalok internetezési hajlandóságának is egyik fő mozgatórugója. A nemzetközi kutatásból az derül ki, hogy a fiatalok számára az állandó online jelenlét alapvető a kapcsolattartás szempontjából. A magyar fiatalok e tekintetben is hasonlóan gondolkodnak, közel ugyanolyan arányban (kb. 15 százalék) válaszolták arra a kérdésre, hogy hol interneteznek általában azt, hogy „mindenhol”, mint az önálló keresettel rendelkező 25-35 közötti korosztály. Ráadásul az internetezésre alkalmas mobil eszközökkel, például okostelefonnal rendelkezők körében a 15-24 közötti korosztály aránya a legmagasabb: minden negyedik fiatal rendelkezik ilyen eszközzel.