Vilhelmina
12 °C
28 °C

Öt és fél órát tévéztünk naponta

2012.04.05. 15:02 Módosítva: 2012-04-05 15:19:29
Télen a teljes magyar népesség átlagosan öt óra 23 percet tévézett naponta az AGB Nielsen Médiakutató Kft. felmérése szerint. Ez két perccel kevesebb az egy évvel korábban mért adatoknál.

Boldog élet

Gesztes Béla okleveles villamosmérnök már öt évvel ezelőtt is minden este hazasietett, hogy megnézze a Barátok köztöt. Akár a nagy cekkerekkel ácsorgó idős nőket is fellökte a buszmegállóban, csak hogy elérje a 109-est, és persze a kedvenc sorozatát.

Azóta nyugdíjba ment, elbúcsúztatták az üzemben, volt torta és pár lufi is, a munkatársai pedig részegen a vállát csapkodták. Pedig előtte csak udvariasan biccentettek az asztala felé, akár ott ült, akár nem.

A Barátok köztöt azonban még mindig szerette, minden nap együtt vacsorázott a Berényiekkel, általában csípős-hegyes paprikát evett, parizert, néhanap kenőmájast, vagy kolbászt, ha látott egy igazán szép szálat a sarki CBA-ban.

Reggel felkelt, beágyazott, elmosogatott, berakott egy mosást, meglocsolta a virágokat, főleg a páfrányt, mert annak sok víz kell, aztán lement a boltba cigiért. Délben a sarki irodaház menzáján ebédelt, ahol az ismeretlenek már biccentettek az asztala felé. Akár ott volt, akár nem. Délután olvasott, és az automatikus öntözőrendszer tervein dolgozott a kisszobában, majd megnézte a Barátok köztöt, megvacsorázott, és átnyálazta a TVR-Hetet.

Aznap is pont így telt a napja. Reggel felkelt, bekapcsolta a tévét, beágyazott, megnézte a Ma Reggelt, elmosogatott, belenézett a Silla királynő ékkövébe, majd lement cigiért. Dél után a Hrvatska Krónika mellett olvasgatott, majd a Maricuy - a Szerelem diadalára kapcsolt. Aztán Tények és Fókusz. Este már jó előre kikészítette a vacsorát a kanapé karfájára, a paprikát felkarikázta, és a kolbász meg a jófajta vizes zsemle mellé rakta egy zsírpapírra. Várta, hogy elkezdődjön a Barátok közt főcímdala.

– Jövőd fényesebb – mondta neki Magdi anyus, és virágmintás otthonkájában mellé telepedett a kanapén.

Gesztes Béla nagyot harapott a kolbászba, és közben azon gondolkodott, hogy mégis milyen bókot mondjon az asszonynak. A ruháját dicsérje meg, vagy a lágyan omló csigákba csavart haját. De mielőtt bármit mondhatott volna, Magdi anyus finoman a szájára helyezte az ujját.

– Felejts el mindent, mindent, ami fáj - mondta a nő olyan megértően mosolyogva, ahogy soha, egyetlen epizódban sem mosolygott annak idején.
– Régóta rájöttél – tette hozzá Magdi anyus, és Gesztes Béla már vele együtt suttogva fejezte be a mondatot: – boldog élet rád, csak Barátok közt vár!

A holttestét csak öt nap után találták meg, amikor a szomszédok a szag miatt bejelentést tettek rendőrségen, és a kiérkező járőr betörte a lakás ajtaját.

-SzabóZ-

A téli szezonban, vagyis 2011. december és 2012. február között a teljes népesség több mint 80 százaléka kapcsolta be legalább egy percre a televízióját egy átlagos napon, 6 óra 42 percet töltve így a készülék előtt. A legtöbbet – naponta átlagosan 423 percet (7 óra 3 percet) – az ötven év felettiek tévéztek.

A vizsgált társadalmi csoportok többségére jellemző, hogy a tavaly téli időszakhoz képest kevesebben kapcsolják be naponta a televíziót, ám aki tévézik, az hosszabb időt tölt a készülék előtt.

A karácsony hetének kivételével a televíziózók többsége egyedül nézte a műsorokat.

A magyar nyelvű csatornák számának növekedése továbbra is folytatódott: míg tavaly télen 95, idén már 99 magyar nyelvű csatorna volt elérhető a televíziós piacon. 
A csatornatípusok közönségarányában szembetűnő változás, hogy míg tavaly a teljes népesség körében az országos kereskedelmi csatornák 41,3 százalékos részesedése idén 34 százalékosra csökkent. E változás legnagyobb nyertesei a közszolgálati csatornák, amelyek több mint 2 százalékpontos növekedést értek el, így 14,1 százalékra növelték részesedésüket. 
Emellett 12,4 százalékosról 14,2 százalékosra emelkedett az általános szórakoztató csatornák részaránya is.

A műsorfogyasztás tekintetében két lényeges eltérés is mutatkozik: idén télen 3 százalékponttal magasabb a nem zenei szórakoztató és 4 százalékponttal alacsonyabb az információs műsorok fogyasztásának aránya, mint tavaly.

A mozifilmeket, valamint a híreket, politikai, illetve gazdasági témájú műsorokat tartalmazó programtípus fogyasztási aránya enyhén növekedett, az egyéb kategória fogyasztása pedig 1 százalékponttal csökkent idén télen.