Hatmilliárd eurót hoznak az amerikai sorozatok

2012.04.10. 11:44
Az európai tévés piacnak is szép bevételt hoznak a különböző amerikai sorozatok, derült ki egy közelmúltban nyilvánosságra hozott dokumentumból. A felmérés során 21 európai ország 120 tévéadóját vizsgálták, és kiderült, hogy az amerikai importból származó sorozatok egy évben hatmilliárd dolláros bevételt jelentenek az európai tévéadóknak. A felmérés tanúsága szerint Európa legnépszerűbb sorozatai között ott találjuk a Helyszínelők-franchise három szériáját, a Mentalistás, az Esküdt ellenségeket és testvérsorozatait, valamint a Grace klinikát és a Nyomtalanult.

A Hollywood Reporterben közölt felmérésben 120 európai műsorszolgáltató drámai sorozatkínálatát vizsgálták meg. Az Essential Television Statistics és a Digital TV Research adatai szerint az amerikai szériák a 2009-es és 2010-es évben hatmilliárd dollárnyi bevételt jelentettek a csatornák számára. A vizsgálatban a kereskedelmi tévék reklámbevételeit vették számba, amit az amerikai sorozatok reklámszünetei generáltak, a közszolgálatai televíziók esetében pedig azt számolták ki, mennyi állami támogatás jut egy-egy sorozatra.

A 2009-es és 2010-es adatok azonban csökkenő tendenciát mutatnak a 2008-as 6,6 milliárdhoz képest, és a felmérést készítő szakemberek szerint ez a 2011-es évre is jellemző lesz (a tavalyi év adatait egyelőre még nem hozták nyilvánosságra).

Az európai piac legmarkánsabb szereplője a Warner Bros, a főműsoridőben sugárzott sorozatok 17 százalékát ők szállítják (pl. Mentalista), második a CBS 16 százalékkal (CSI, NCIS), a Disney (pl. Grace klinika) pedig a harmadik a maga 14 százalékával. A német, a francia és az olasz, azaz a három legnagyobb tévés piac egy-egymilliárd dollárt hozott a gyártóknak 2010-ben, a spanyol és a brit viszont sokkal kevesebbet, köszönhetően az erős saját gyártásnak. A brit sorozatok az amerikai és az európai piacokon is jelentős szerepet töltenek be, jegyzi meg a jelentés.

A közszolgálati televíziókról szólva a jelentés kitért arra, hogy az európai kormányok szinte kivétel nélkül kiemelt figyelmet fordítanak arra, mire és hogyan költik el az állami támogatást és a számos európai országban évente befizetett tévéhasználati díjat a köztévék. A francia TF1 509 millió dolláros bevételt produkált 2178 órányi import drámasorozat után, ami meglehetősen sok, teszi hozzá a jelentés, különösen annak fényében, hogy a franciák milyen harcosan védik saját gyártású tartalmaikat.

Európa vizsgált országaiban 2010-ben összesen 163 576 órányi import drámát mutattak be, ami napi átlagban 3,7 órát jelent a vizsgált 120 műsorszolgáltató mindegyikét tekintve. A jelentés egyik szerzője szerint azt nem szabad figyelmen kívül hagyni, hogy ezek a sorozatok elsősorban nem főműsoridőben, hanem más napszakokba kerülnek képernyőre, különösen a kisebb kábeladókon és a nem szabadon fogható kereskedelmi tévéken. A főműsoridőt továbbra is a saját gyártás, ezen belül is a sikeres külföldi formátumok helyi adaptációi uralják.