Óriási médiaátvilágításba kezdett a minisztérium

2012.06.14. 13:29

Az amerikai Igazságügyi Minisztérium (Department of Justice  - DOJ) átfogó vizsgálatot indított annak érdekében, hogy kiderítse: a kábel- és műholdas szolgáltatók nem alkotnak e kartellt a tévéműsorok szélessávú interneten való terjesztésének kisiklatása érdekében – írja a Los Angeles Times. A kaliforniai lap informátorai szerint az Igazságügyi Minisztérium a tévéműsorok készítői és forgalmazói között létrejött szerződéseket veszi górcső alá, és vizsgálja a kábeltévék előfizetői által letölthető adatmennyiségre kiszabott korlátozások jogosságát is. A lap megkeresésére a DOJ szóvivője nem kívánta kommentálni az értesülést.

Az érintettek között van a Comcast, a Time Warner Cable, a Hulu, a Netflix, a Walt Disney és a News Corporation is – egyébként pont a Murdoch-érdekeltségű News Corporation lapja, a Wall Street Journal szellőztette meg először a vizsgálat hírét, melynek valódi kiterjedéséről egyenlőre csak találgatások láttak napvilágot. Az biztos, hogy az érintett cégek néhány hete levélben kaptak felkérést az adatszolgáltatásra. Az LA Times szerint feltűnő, hogy a minisztériumi vizsgálatot pont a Comcast és a Netflix közti vitára időzítették. A pereskedésbe fajuló konfliktus során a főleg streamelt tartalommal kereskedő Netflix azzal vádolta a legnagyobb amerikai internetszolgáltatót, hogy az XBox 360-on keresztüli videoletöltéseknél a saját, Xfinity szolgáltatását tisztességtelen piaci előnyhöz segíti, mivel a többi videocsatornára letöltési limitet határoz meg. A támadások hatására a Comcast már bejelentette, hogy a havi 250 gigabájtnyi limitet kész eltörölni azok számára, akik a nagyobb adatforgalomért hajlandóak lesznek fizetni.

A vizsgálatot üdvözölte a Public Knowledge fogyasztóvédelmi csoport, melynek képviselője, Harold Feld szerint az ügyben az online forgalmazás jövője lehet a tét. A minisztérium egyébként az ún. MFN-záradék jogszerűségét is alaposabban szemügyre veszi, a záradék szerint ugyanis a nagyobb vásárlók kedvezőbben juthatnak programokhoz, mint a kisebb csatornák. De a szövetségi hatóságnak az árukapcsolás is gyanús, a Viacomnál és a Disney-nél például rendszeres az a gyakorlat, hogy a jólmenő csatornákat egy csomagban árulják a kevésbé sikeres adókkal.