Mátyás
3 °C
15 °C
Index - In English In English Eng

Csintalan állítólag megvenné a Népszabadságot

2012.08.17. 13:05 Módosítva: 2012.08.17. 13:52
Csintalan Sándor hirtelen ajánlatot tett a Népszabadságra. Valószínűbb azonban, hogy nem a szocialista pártból a Fideszbe igazolt műsorvezető, hanem inkább az MSZP pártalapítványa fogja végül megvenni a politikai napilapot, amitől azért akar megválni a Ringier, hogy egyesülhessen az Axel-Springerrel.

Minden eddiginél meglepőbb fordulatot vett a Népszabadság eladása körüli hercehurca, amikor is a Magyar Nemzet megírta, hogy Csintalan Sándor megvásárolná a lapot. A volt szocialista politikus, nem mellesleg a kormányközeli HírTv egykori műsorvezetője a lap érdeklődésére elmondta: "Tény, hogy foglalkozom a kérdéssel, és nemcsak elméleti, hanem gyakorlati szempontból is."

A volt hírtelevíziós hangsúlyozta, ahhoz, hogy demokratikus médiaviszonyok legyenek ebben az országban, szükség van egy tisztességes baloldali napilapra. Csintalan szerint tragikus az a kutyakomédia, ami a Népszabadság és a Népszava körül kialakult, ezért gondolta azt, hogy lépnie kell.

Csintalan egyébként már 2005 óta műsort vezetett a Magyar Nemzettel megegyező tulajdonosi körrel rendelkező HírTv-ben, és 2007-ben belépett a Fideszbe is, 2011-ben a szintén kormánypárti Lánchíd Rádióhoz igazolt, vagyis nem teljesen világos, hogy mégis miért akarna baloldali lapot vásárolni. Arról pedig végképp nem szólnak a hírek, hogy Csintalan milyen pénzből vásárolná meg Magyarország jelenleg is legnagyobb példányszámú, nyomtatott országos politikai napilapját.

Megkerestük Csintalan Sándort is, aki kérdésünkre azt mondta, hogy a terve nagyon is komoly, és úgy érzi baloldali kiállása, egész politikai munkássága a bizonyíték arra, hogy a Népszabadságot baloldali lapként képzeli el.

"Fontos nekem a demokrácia, és a jelenlegi közállapotokat jól jellemzi, hogy nekem kell lépnem az ügyben" - mondta Csintalan, aki arról nem akart nyilatkozni, hogy honnan lenne pénze a lapra, csak annyit mondott, hogy tudja, hogy nem egy zsák krumplit vesz a piacon, jól meggondolta a dolgot, és úgy néz ki, meg lesznek a forrásai.

Az MSZP licitál rá

A Ringiernek sajtóinformációk szerint azért kell megválnia a Népszabadságtól, mert az NMHH megvétózta az Axel-Springerrel való egyesülést. A két lapkiadó egész Kelet-Európában egyesítette cégeit, de Magyarországon ez nem tetszett a versenyhatóságoknak. Az egyesülés megvétózása óta folyamatosan tartanak a háttértárgyalások az NMHH és az érintett cégek között: miközben a Ringier tavaly még ki akarta vásárolni a Szabad Sajtó Alapítványt a Népszabadságból, nyár elejére kiderült, hogy az egyesülés legfontosabb feltétele a Népszabadság eladása.

A legvalószínűbb még mindig az, hogy a lapot végül a kisebbségi tulajdonos, a 26 százalékos tulajdonrésszel rendelkező Szabad Sajtó Alapítvány venné meg. Utóbbi szervezet az MSZP pártalapítványa, így egyáltalán nem tűnik légből kapott pletykának, hogy a felvásárlás után a Népszabadságot összeolvasztanák a pénzügyi gondokkal küszködő Népszavával. Úgy tudjuk, hogy nyár közepén a Ringier és az MSZP közti tárgyalások a végső szakaszba jutottak, erre utalt az is, hogy a Népszabadság már nem költözött el a Ringier, nyolcadik kerületi, új irodakomplexumába. Információink szerint a Ringier és az MSZP a vételárról nem tud megegyezni, valószínűnek tűnik, hogy Csintalan ajánlata ezeknek a tárgyalásoknak szeretne némi lökést adni: jelezve, hogy a Népszabadságra van más vevő is.

A Népszabadság amúgy a nagy leépítések miatt tavaly nyereséges évet tudott zárni, bár bevételei a kormányváltás óta drasztikusan csökkennek, és a lap olvasottsága is minden évben 15 körülbelül százalékkal esik. Várhatóan jelentős átalakításokra lenne szükség ahhoz, hogy a jelenleg már kevesebb mint napi 60 ezer példányban fogyó napilap idén és akár középtávon is nyereséges tudjon maradni. Éppen ezért nem valószínű, hogy pusztán befektetési szempontokat mérlegelve bárki is ajánlatot tenne a lapra.