Bertalan
19 °C
32 °C
Index - In English In English Eng

Kábelen is egymásnak esik a Tv2 és az RTL

2012.09.17. 20:56
Az idei ősz olyan változásokat hozhat a magyar kábeltévék piacán, amilyenre évek óta nem volt példa. A két nagy kereskedelmi televízió, a RTL Klub és a Tv2 ugyanis októberben illetve novemberben indítja be RTL II és Super Tv2 nevű csatornáit, amiktől mindkét cég bevételnövekedést és nézettséget vár. Egy olyan kis, ráadásul igen telített piacon, mint a magyar, erre azonban csak egyiküknek van reális esélye.

A két csatornára az anyacég egy-egymilliárd forintál is többet költött, mint megtudtuk, de az RTL II-vel kapcsolatban korábban másfél milliárd forintos büdzséről volt szó. A pontos összeget természetesen egyik tévé sem fogja elárulni, a lényeg, hogy nem egy sima ismétlőcsatornában gondolkodnak, esetleg olyanban, amire csomagban vásárolt, másod- harmadvonalbeli tartalmakat szánnak, hanem a nézőket érdeklő prémiumtartalmat szánnak a második adókra.

Másutt is így csinálják

A magyar tévék döntése nem forradalmi, a világ minden nagy tévés piacán léteznek olyan kábeltévék, amiket a piacvezető tévék indítanak. Ennek oka rendkívül egyszerű: vagy annyi tartalmuk van, hogy nem tudnak vele mit kezdeni az anyacsatornán, vagy nem szeretnék azokat  kedvezőtlen időpontban bemutatni, így egyszerűbb egy kábeladót indítani, és ott levetíteni a műsorokat.

A németeknél ilyen például az ottani RTL II, ami az 1993-as indulást követően főleg erotikus filmekkel és trashreality műsorokkal jelentkezett, majd 2001 óta fokozatosan átalakult egy valóban prémiumtartalmat kínáló kábeladóvá. A műsorrendjében amerikai sorozatok mellett saját gyártású műsorok, vetélkedők és a Big Brother helyi kiadása is látható. A ProsiebenSat1 1992-ben indította el a Kabel1 nevű adóját, amin sportközvetítések, sorozatok és főleg amerikai filmek láthatók, saját gyártású tartalom viszont nem nagyon.

Nyereség, de nem azonnal

Az RTL II indulásához a cégcsoporton belül is átalakításokat végeztek. Az RTL kábelportfólióját külön vezetőség alá sorolták, ennek élére Pap Gitkát nevezték ki, aki már most nyereségesnek nevezte a nyolc adót tartalmazó csomagot, aminek vezető csatornája lehet az RTL II. A reklámpiacon is tapasztalható recesszió miatt azonban szinte kizártnak tűnik, hogy az új csatorna jelentős bevételre tegyen szert, bár ennek ellentmond a cég kereskedelmi igazgatójának kijelentése, miszerint máris több megrendelésük van az új adóra, mint amire számítottak.

A Tv2 anyacége, a ProsiebenSat1-csoport szintén azt szeretné, ha a Super Tv2 néven novembertől induló adó nyereséges lenne, de az RTL II-höz hasonlóan ők sem sietnek sehová. A Super Tv2-t is egy csomag részeként kezelik, és a cél, hogy a digitális átállásra, ami 2014-ben következik majd be, a magyar nézettségi piacon 20 százalékos szeletet hasítsanak ki maguknak a cégcsoport négy adójával. Az RTL céljai ennél nagyravágyóbbak, hiszen a kereskedelmi célcsoportban össznézettségük már most meghaladja ezt (30 százalék fölött van, ha az RTL Klub és a kábeladók, pl. a Cool, vagy a Film+ nézettségét összesítjük).

A városlakók televíziója

A Tv2 lemaradt a kábeles versenyben, ezt Simon Zsolt vezérigazgató is elismerte a Super Tv2 beindulásáról szóló sajtótájékoztatón, emiatt a cégcsoporttól érkezett pénzből nemcsak az új adó, hanem a Pro4 és a Fem3 fejlesztésére is szánnak. A 20 százalékos részesedés elérésére három évük van, ez nem tűnik lehetetlennek – az már más kérdés, hogy ha a Super Tv2 nézettsége ettől még legfeljebb megközelíteni fogja a Viasat3 jelenlegi átlagos 5-7 százalékos napi eredményét.

A két cég az adókat közel azonos célcsoportnak szánja. Az RTL II célközönségének a városlakókat nevezte meg, de nem kizárólag a Budapestieket. Ami a korosztályt illeti, a műsorstruktúrát egyértelműen az idősebb korosztályra hangolták, nem elsősorban a 18-49-es, hanem a 29-59-es rétegnek szólnak műsoraik. A Super Tv2 viszont inkább a fiatal, fizetőképes városlakókra épít, bár a műsorrendet elnézve nem feltétlenül sikerült eltalálni a fiatalok ízlését.

Prémiumtartalom itt is, ott is

Mindkét tévé prémiumtartalomról és -csatornáról beszél, amihez elengedhetetlen a saját fejlesztésű és az event, azaz esemény jellegű televíziós műsorok gyártása. A Super Tv2-n visszatér a Hal a tortán és a Nagy duett című éneklős reality, emellett a Tények egy rövidített  kiadással jelentkezik délután, és felvezeti a Jóban rosszban Tv2-n aznap később láható epizódjainak bemutatóját.

Lesz még egy beszélgetős műsor Liptai Claudia és Till Attila műsorvezetésével, és kész, a csatorna többi saját gyártású tartalma (talkshow Joshi Barat és Erdélyi Mónika műsorvezetésével, új dokureality, új napi sorozat, Vujity Trvko riportműsora, The Voice, stb.) az anyacsatornára és a másik két kábeladóra kerül.

GjoniLogo

Ezzel szemben az RTL II tényleg sok saját gyártással jelentkezik majd, levetítik a két éve dobozban levő I love Gjoni című trashreality-t, amiben az énekesnek keresnek felegséget, mint annak idején Benkőnek tették. Itt lesz látható a Heti hetes, a Legyen ön is milliomos!, a Tv2-ről évekkel ezelőtt kikopott Forró nyomon, lesz egy új Híradójuk, és a Vacsoracsata új részei is elkészülhetnek. Ami viszont egyelőre mindkét adóról hiányzik, az a napi reality, a Big Brother vagy a Való világ. Ezektől a műsoroktól a két új tévé vélhetően a magas gyártási költség miatt ódzkodik, pedig a csatorna műsorára leginkább ilyen tartalmakkal lehetne igazán rászokatni a nézőket.

Event television

A 2013-ban jelentkező Szombat esti láz és Nagy Duett számít az új adók legdrágább műsorának. Az event jellegű, azaz a nézők érdeklődését a vetítés után is fenntartó műsorok az anyacsatornán is nagy nézettséget hoztak, így joggal várnak jó eredményt tőlük az új adókon is. Egy reggel öttől hajnal fél kettőig sugárzó adót azonban nem lehet megtölteni saját tartalommal, annyi pénz a világon, de legalábbis a magyar médiapiacon nincs, amiből ezt teljesíthetné a két kábeles újonc, már ha nem a szép emlékű Budapest Tv színvonala a cél.

Az RTL II este nyolc előtt szappanoperákat, régi amerikai sorozatokat és Vacsoracsatát ismétel, illetve az Egy rém modern családot vetíti. Este kilenctől jönnek a saját gyártású műsorok, majd hajnal egytől pár bukott sorozat, amiket a gyártó stúdiótól vélhetően csomagban szerzett be az RTL még annak idején. A Tv2 műsorrendjéről egyelőre semmit nem tudni, de az látható, hogy bukott sorozatból ők is vettek hármat, és nagyon bíznak az A&E amerikai kábeladótól beszerzett valóságshow-kban.

Jó, de hol láthatjuk az új adókat?

Az, hogy a nézettsége milyen lesz a két új tévének, nagyon sok mindentől függ, elsősorban attól, hány háztartásban lesznek elérhetők az indulás napján. Az RTL II-től azt remélik, hogy hamarosan kétmillió háztartásban lesz elérhető, a nagy kábelszolgáltatókkal már állítólag meg is egyeztek, kivéve a Digi tévét. A T-Home műsorcsomagjaiban például a szintén RTL-érdekeltségű Reflektor Tv helyére kerül majd be az RTL II, a többi szolgáltatóról egyelőre nem kívánt beszélni Dirk Gerkens vezérigazgató.

Az Index információi szerint azonban a helyzet korántsem egyszerű. Az RTL II-ről az IKO-csoport többi csatornájával együtt egyeztet a cég, a UPC-vel azonban még javában tartanak a tárgyalások. Az ilyen egyeztetések nem egy-két hét alatt zajlanak le, általában ősszel szokás arról tárgyalni, milyen csatornák mennyiért kerülnek be egy-egy programcsomagba – ezt a Magyar Telekom idén (vélhetően a két csatorna indulásának hírére) előre hozta, így sikerült megállapodniuk például az RTL II-ről.

A UPC-vel jelenleg is tartó tárgyalásoknak informátorunk szerint október 1-re biztos nem lesz eredménye, azaz az egyik legnagyobb kábelszolgáltatónál hiába keressük majd az új adót. A UPC ugyanis, ha változásokat eszközöl egy csomagban, arról 30 nappal korábban tájékoztatja előfizetőit, most pedig ezen már bőven túl vagyunk. Az RTL II korai beindításával a csatorna minden bizonnyal nyomást akar gyakorolni a szolgáltatókra, és elérni, hogy a csatorna az alapcsomagban, jó áron kapjon helyet.

Ez, mint megtudtuk, a UPC-nél nem feltétlenül fog sikerülni, mivel az analóg alapcsomag elég erős így is, és nem áll érdekükben, hogy bővítsék. Az valószínűsíthető, hogy a legkisebb digitális csomagban helyet kap az RTL II, csak azt nem lehet tudni, mikortól.

Értesülésünk szerint erre leginkább januártól kerülhet sor, azaz hiába indítja el a sugárzást az RTL II, a UPC-nél nemigen kerül képernyőre az új csatorna. A tárgyalások elhúzódása egyébként a magyar paic sajátosságával magyarázható: míg külföldön egy médiabirodalom portfóliójában mindenképpen van egy nagy húzónév, mellette sok közepes és pár futottak még műsorokat sugárzó adó, itthon két-három húzónév mellett a kevésbé nézett adók vannak túlnyomó többségben.

HD vagy nem HD?

A Super TV2-ről Simon Zsolt azt nyilatkozta, hogy HD-ben fog sugározni, ami érdekes kérdéseket vet fel. Az ilyen tartalmat ugyanis a nagy kábelszolgáltatók külön térítés fejében sugározzák, azaz az alapcsomagba HD-csatorna nem kerül be. Ennek oka az, hogy a megnövekedett gyártási költség miatt a tévék a HD-adást drágábban adják, és ezt a szolgáltatók az előfizetőkre hárítják át. Azt, hogy az egyes szolgáltatókkal hogy állanak a tárgyalások, a Tv2 nem akarta elárulni, csak annyit közöltek, hogy zajlanak az egyeztetések.

Ha a Super Tv2 valóban csak HD-ben sugároz majd, akkor hatalmas baklövést követ el, mert nem elég, hogy egy hónappal később indítja adását, sokkal kevesebb háztartásban lesz elérhető, mint a vélhetően az alapcsomagba tartozó RTL II. Feltételezésünk szerint tehát a Super Tv2 nemcsak HD-minőségben, hanem hagyományos felbontásban is elérhető lesz, csak ezt nem kommunikálta a Tv2.

Ez nem azt jelenti, hogy az RTL nem akar HD-ben sugározni, Dirk Gerkens szerint erre halad a világ, viszont annak semmi értelmét nem látja, hogy pszeudó-HD-minőséget adjanak a nézőknek, így az átállás náluk csak akkor valósul meg, ha valódi HD-t kínálhatnak.

Mi a HD TV?

A HDTV (High-Definition Television) olyan televíziós sugárzási norma, amely az eddigi szabványoknál jelentősen nagyobb felbontású képet kínál. Az ilyen adás már digitális formában továbbítódik, így a HDTV képe ötször részletgazdagabb is lehet, mint az eddigi televíziózásban látható képek. A most használatos 16:9-es képarányú tévéken a hagyományos 4:3-as arányú adások torzítva (nyújtva) jelennek meg, azonban a HD sugárzásnál ilyen torzítás nincs. Míg a hagyományos adás felbontása 720 x 576 képpont, a HD 1280 x 720, a Full HD 1920 x 1080 képpontos. (forrás: T-Home)