Az amerikai lapok 87 %-a iPad-en is fut

2012.12.18. 15:34
Az Alliance for Audited Media jelentése szerint az amerikai lapkiadók 87 százaléka rendelkezik saját iPad alkalmazással.

Az Alliance for Audited Media legújabb kutatása szerint az USA-ban forgalmazott magazinok és hírlapok 87 százalékának van saját iPad alkalmazása. A megkérdezettek 63 százaléka a táblagépeket tartja lapjuk legfontosabb jövőbeli forgalmazási módjának.

Egy lapkiadókkal készített éves felmérés alapján a kérdezettek 90 százaléka állítja, hogy van valamilyen digitális megjelenési formája, ami táblagépre, okostelefonra vagy e-olvasóra írt programot is jelenthet. Ugyancsak a válaszadók 22 százaléka állítja, hogy pillanatnyilag jövedelmező számukra ez a fajta digitális megjelenés, és több mint a fele reménykedik benne, hogy a következő két évben nyereségessé válnak. A megkérdezettek 63 százaléka egyetért abban, hogy a táblagépek jelentik a legfontosabb digitális csatornát a kiadványuk jövőjének.



210 észak-amerikai lapkiadót vizsgálta meg a Miképp fejlesztenek és fektetnek be médiavállalatok platformfüggetlen lehetőségekbe című projekthez.

Az iOs vezet, a Nook és Kindle fejhosszal van lemaradva, mutatja a kutatás. Bár továbbra is az iOS alkalmazásokból van a legtöbb, a kiadók egyre több platformra készítik el az alkalmazásaikat.

A legkedveltebb terjesztői platform az iPad lett, ami az iPhone elől halászta el a vezető poziciót. Eszerint 2012-ben már az iPadre fejlesztették a legtöbb tartalmat. A kiadók 87 százaléka rendelkezik iPad alkalmazással, 85 százalékuk iPod alkalmazással, 75 százalékuk pedig Android alkalmazással. Nem sokkal marad le mögöttük a Kindle és Nook gépeire gyártott alkalmazások száma sem: a kiadók 67 százaléka rendelkezik Kindle alkalmazással (ez 43 százalékos növekedést jelent a 2011-es évhez képest) és 57 százalékuk Nook alkalmazással (ami szintén 43 százalékos növekedést jelent).

Nem győznek a webes alkalmazások. A megkérdezett kiadók nem választják szívesebben a speciálisan 1-1 táblagépre fejlesztett (natív) alkalmazásokat a webes (HTLM5-öt használó, minden képernyőmérethez alkalmazkodó) alkalmazásokkal szemben. “Pillanatnyilag mindkettőt használnunk kell, bár még mindig jobb a natív alkalmazások felhasználóélménye” - reagálta egy vizsgált napilap kiadója. “Az Apple felhasználónként számolt díjazása nem előnyös, az Amazon (a Kindle gyártója) pedig még nem állt elő megfelelő üzleti tervvel a kiadók számára.” Ennek ellenére a magazinok kiadói inkább a natív alkalmazásokhoz húznak, míg a napilapok még nem döntöttek a kérdésben.

A kiadók főleg az iPad alkalmásokon fizettetik meg a felhasználót. A megkérdezettek közel 40 százaléka állította, hogy semmilyen platformon nem fizettetik az olvasókat.

A felmérés szerint a kiadók egyre elterjedtebben használják a fizetési falakat (ahol az olvasó csak internetes előfizetés után jut hozzá a tartalomhoz) és 44 százalékuk állította, hogy a következő két évben tervezik ilyen fal bevezetését. “Évekkel ezelőtt fel kellett volna húzni azt a falat” nyilatkozta egy válaszoló. Egy másik megkérdezett így reagált: “Az internetes oldalunk korlátozása stabil szinten tartotta a példányszámunkat az elmúlt 4 évben. Az ingyenes netes tartalom egy követhetetlen üzleti stratégia.”



A számlálós fizetési falak (ahol, mint a New York Times estében, a felhasználó meghatározott számú cikket tud ingyen elolvasni) örvendtek a legnagyobb népszerűségnek 39 százalékos elterjedtséget mutatva a felmérésben. A kombinált fizetési fal modellje, ahol a prémium tartalomért kell csak fizetni második lett a sorban, 33 százalékos elterjedtséggel.

“Az internetes térnyerésünk az netes felhasználóknak köszönhető, nem a sajtótermékünk olvasóinak átneveléséből” állította egy válaszadó. Ez a fizetési falak mellett a reklámokra helyezi a hangsúlyt. A megkérdezettek 77 százaléka hisz abban, hogy az internetes bevételek forrása a reklám- és előfizetői bevételek ötvözéséből kell álljon.

A vizsgált lapkiadók 20 százaléka hisz benne, hogy az internetes tartalmaik (honlap, mobil és szociális média) jövedelmének negyedét a reklámokból fogja megszerezni 2014-ben, ami jelentős növekedést jelentene a 2012-es 4 százalékhoz képest.

A digitális egyre jövedelmezőbb lesz. A 2014-es év végére a kiadók 41 százaléka a teljes bevételük legalább 10 százalékát  mobil tartalmakból reméli.  “Az  olvasóközönség egyedien válogat. Olyan kombinációkat látunk létrejönni, amit soha nem tudtunk volna összeállítani egy nyomtatott termékben” állítja egy lapkiadó.