Egymilliárdot buktak volna a kereskedelmi tévék a választási törvényen
További Média cikkek
- Puzsér Róbert és a Fókuszcsoport is nekiment Dancsó Péternek
- Ahol egy démon simán elmegy gyorsétterembe dolgozni
- Az Apatigris inkább házimacska, de kandúrkodni vágyik
- Meghalt Joe Ruby, a Scooby-Doo rajzfilmsorozat egyik alkotója
- Van olyan fajtája a szexuális erőszaknak, amiről én is most hallottam először
Az Alkotmánybíróság a regisztráció mellett többek között Alaptörvény-ellenesnek ítélte azt, hogy a választási eljárásról szóló törvény a kampányidőszakban kizárólag közszolgálati médiaszolgáltatásban engedte volna meg politikai reklámok közzétételét.
A Fidesz már 2010-ben is jobban szerette a köztévét
Listaáras reklámköltés médiatípusonként
1. Köztéri 2,9 milliárd (57 százalék)
2. Kereskedelmi tévék 1,1 milliárd (22 százalék)
3. Nyomtatott sajtó 430 millió (8 százalék)
4. Internet 228 millió (4 százalék)
5. Köztévé 181 millió (4 százalék)
6. Kereskedelmi rádiók 172 millió (3 százalék)
7. Közszolgálati rádiók 72 millió (1 százalék)
A Kreatív a Kantar Media adataira hivatkozva azt írja, hogy 2010-ben a politikai pártok 5,1 milliárdot forintot költöttek listaáron a kampányidőszakban. Ebből a legtöbbet köztéri hirdetésekre (2,9 milliárd), a második helyen azonban a kereskedelmi televíziók álltak, amelyekben a most elkaszált választási törvény nem engedte volna meg kampányidőszakban a politikai hirdetések megjelentetését.
A kereskedelmi televíziókban 2010-ben listaáron 1,146 milliárd forintot költöttek a pártok, ami az összes hirdetés 22 százalékát jelentette. Összehasonlításképpen a közszolgálati tévére mindössze 4, a közszolgálati rádióra az összes költés 1 százaléka jutott.
A tévés politikai hirdetésekre az MSZP összesen 606, a Fidesz-KDNP 562 millió forintot költött. Ebből az MSZP az RTL Klubnál 73, a TV2-nél 485 millió forintot költött (összesen 558 millió forint), míg a Fidesz-KDNP az RTL Klubnál 93, a TV2-nél 376 millió forintért (összesen 469 millió forint) vásárolt hirdetést. Míg a Fidesz a többi kisebb kereskedelmi csatorna közül csak a Coolnál hirdetett egymillió forintért, az MSZP a Story4 (23 millió), a Cool (7,8) és a Film+ (7,6) nézőinél is reklámozta magát.
Az viszont már 2010-ben is jól látszott, hogy a Fidesz-KDNP jobban szereti a köztelevíziót, mint az MSZP. Előbbiek ugyanis az m1-en és az m2-en több mint 90 millió forintot költöttek, míg utóbbiak mindössze 8,7 milliót.
A kisebb pártok közül a Jobbik csak a köztévében költött (60 millióért), míg az LMP a TV2-t favorizálta jobban (42 millió), míg a köztévénél csak 10,5 millió forintért hirdettek. Az MDF szintén a TV2-nek adta tévés hirdetéseinek nagy részét (33 millió), míg az m1-en és az m2-en csak 9,7 millió forintot költöttek.
Érdekes megjegyezni egyébként, hogy bár az Alkotmánybíróság most Alaptörvény-ellenesnek ítélte azt is, hogy a mozikban tilos lett volna a politikai hirdetések közzététele, a Kreatív cikke szerint 2010-ben a pártok egyáltalán nem vették igénybe ezt a lehetőséget.