Auguszta
-3 °C
2 °C

A Samsung a Super Bowl alatt szól be az NFL-nek

2013.02.03. 14:34 Módosítva: 2013-02-03 14:43:37
Az amerikai profi futballbajnokságot irányító szervezet anyatigrisként védi minden védjegyét, néha még a józan ész határain túl is. Nagyon meg kell gondolnia mindenkinek, hogy egyáltalán kiejtheti-e a száján például a Super Bowl kifejezést, és milyen szövegkörnyezetben.

A Samsung az Apple-lel szemben elvesztett és egymilliárd dollárjába kerülő szabadalmi és védjegybitorlási per után érthetően óvatos egy kicsit, és kétszer is meggondolja, mit, és mikor mond ki. Ezt parodizálják a Super Bowl, az amerikai profi futballbajnokság döntője alatt ma este leadásra kerülő reklámjukban is, amiben úgy igyekeznek a San Francisso 49ers - Baltimore Ravens meccsről úgy beszélni, hogy sem a csapatok, sem az esemény neve nem hangzik el a felkonfban.

A fenti videó kicsit túlzásnak tűnhet (San Francisco 50 mínusz egyek, stb.) pedig ha szó szerint vesszük az NFL marketingszabályzatát és a védjegyeiket védő törvényeket, akkor nem jár messze a valóságtól.

A Super Bowl kifejezés természetesen védett, viszont a fair use felhasználási elv (nem kereskedelmi célokra) alapján egyes ügyvédek szerint a reklámokban is lehet használni, hiszen egy olyan termékről/eseményről van szó, amit mindenki ezen a néven ismer. Igaz, a reklámok kereskedelmi tevékenységek, és mint olyanok, a profitszerzés a céljuk, így az NFL, ha nagyon akarja, akár be is perelheti azokat a cégeket, amelyek nem "a nagy meccs" vagy valami hasonló eufemizmust használva azonosítják a ma esti döntőt - és erre nem kértek engedélyt előzetesen.

Ha azt hinnénk, hogy ezt egy legyintéssel el lehet intézni, nagyon tévedünk. A NFL szabályzata szerint a liga trademarkjaival összefüggő bármilyen tevékenységet csak abban az esetben lehet folytatni, ha azért az illető fizet. Az összegek elég változatosak, a minimum 75 dollár, ami egyfajta területfoglalási díj a Super Bowl napján - ha ezt kifizetjük, akkor például rendezhetünk futballkvízt általános iskolásoknak, és a kocsmánkban kiírhatjuk az ajtó elé, hogy "ma este Super Bowl a lapostévén".

Egy Eric Williams nevű férfi a Best Buy nevű amerikai áruházlánccal karöltve rendezett egy jótékonysági videójáték-versenyt a tavalyi Super Bowl helyszínihez közel, de nem fizette ki a területfoglalási díjat, így azóta is pereskedik az NFL-lel, akiknek ezek szerint arra is van emberük, hogy az ilyen piszlicsáré ügyekkel foglalkozzanak.

Az indianai Roy Fox még tavaly októberben gondolta úgy, jó esély van arra, hogy a 49ers és a Ravens találkozzon a döntőben, így létrejöhessen az edzők testvérharca. Le is védette a Harbowl és Harbaugh Bowl márkákat ezer dolláros költséggel, de csak két hétig örülhetett, mert az NFL azonnal felszólította, hogy szüntesse be tevékenységét és adja át nekik a két kifejezés minden jogát. Fox ezt kérte, legalább az ezer dollárt fizessék vissza neki (és adjanak egy éves bérletet a Colts hazai meccseire), de a liga bekeményített, és perrel fenyegette meg, mire a férfi habozás nélkül felhagyott jogsértőnek minősített tevékenységével.

Az NFL a statisztikák szerint nagyon komolyan veszi a jogsértéseket, és tízből kilenc esetben a legapróbb kihágásokat is megtorolja. Sok kicsi sokra megy, ugye.