Emil, Csanád
17 °C
30 °C

Új módszerrel mérik a lapok olvasottságát

2013.04.05. 14:02
A kontaktusszám-kutatással pontosabb képet kapthatnak a kiadók és a hirdetők arról, hogy egy lapot hányszor vesznek kézbe az olvasók.

Megváltozhat a nyomtatott hirdetési piac a májusban induló kontaktusszám-kutatásnak köszönhetően. Az új módszer segítségével pontosabb képet kapthatnak a kiadók és a hirdetők arról, hogy egy lapot hányszor vesznek kézbe az olvasók - írja az mmonline.hu. Ezt a Nemzeti Olvasottság Kutatás (NOK) keretein belül fogják mérni. A remények szerint így a printhirdetéseket jobban össze tudják veti például a tévés reklámokkal.

A kutatás abból indul ki, hogy az eddigi olvasottsági felmérésből annyi derült ki, hogy hány embert ér el egy adott újság, arról viszont csak feltételezések voltak, hogy egy olvasó hányszor néz át egy lapot. A negyedévente mért kutatás ezentúl tartalmaz egy pluszkérdést erre vonatkozóan. A mérés során eddig is feltett „Ön legutoljára mikor olvasta az alábbi lap bármelyik számát?” kérdés kiegészül ezzel: „Ezt az utoljára olvasott lapszámot hányszor vette kézbe?”. Ezzel meg tudják határozni a kontaktusszámot, amit CPI-nek (Contact Per Issue) neveztek el. Májusban publikálják az idei első negyedéves olvasottsági kutatást, amiben már szerepel a CPI-érték is. Ha egy százezres olvasottságú magazin esetén 3,8 a CPI-mutató, akkor az adott újság 380 ezer kontaktust produkál.

A tavalyi utolsó negyedéves olvasottságmérés alapján kalkulált adat már elérhető. Ezek szerint egy átlagos olvasó legalább kétszer kézbe vesz egy lapot, de inkább három körül alakul az átlagos kontaktusszám. A napilapok átlagban kettes CPI-értékeket mutatnak, a sztármagazinok 2,8-as, a női hetilapok 3,3-as, a havilapok pedig 3,8-es értéket érnek el.