Valér
-2 °C
0 °C

Meglepte a német tévét a magyar tiltakozás

2013.04.10. 11:10
Nem volt még példa arra, hogy egy másik ország kritizálta volna a gyerekhíradót, mondta Peter Gruhne, a ZDF német közszolgálati televízió szóvivője. A Logo! című műsor magyar alaptörvényt és médiaszabályozást bíráló adása ellen a magyar kormány tiltakozott. Az adást 680 ezren nézték március 16-án. A csatorna szerint nemcsak tényeket, de véleményeket is közvetítenek, hogy a gyerekeket a demokráciára neveljék. A tanárok körében is népszerű műsor korábban megkapta a Német Televíziós Díjat is.

Még soha nem fordult elő, hogy egy másik ország kormánya kritizálta volna a gyerekhíradóban elhangzottakat, válaszolta az Index kérdésére Peter Gruhne, a ZDF német közszolgálati televízió szóvivője. A ZDF Kika Tv nevű gyerekcsatornája volt az, amelynek március 16-i gyerekhíradójában (Logo!) a Piros lap Magyarországnak című rajzfilmben a magyar médiatörvényt és alaptörvényt bírálták. A ZDF szóvivője ugyanakkor hangsúlyozta: mindenki számára adott a lehetőség, hogy a német tévének jelezze, ha a róla, az intézményéről vagy az országáról szóló tudósítással nem ért egyet.

A magyar kormány ezt meg is tette. A Külügyminisztérium a német  nagykövetségen keresztül tiltakozott az adásban elhangzottak ellen. A külügy közleménye szerint a rajzfilm többször cáfolt állításokat ismételt meg az alaptörvényről és magyar médiahelyzetről. Kumin Ferenc, a kormány nemzetközi kommunikációért felelős helyettes államtitkára gusztustalan médiaterméknek nevezte az anyagot, aminek a tartalma "teljes mértékben hazug". Még a kormányfő is megszólalt az ügyben. Orbán Viktor miniszterelnök azt nyilatkozta a Kossuth rádióban, hogy sajnálja a német gyermekeket. Magyarországon ugyanis elképzelhetetlen lenne, hogy "hazugságokat és valótlan tényeket gyermekműsorrá alakítsanak. Ha ez előfordulna a Magyar Televízióban, itt mindenki repülne egyetlen perc alatt, ugyanis a gyermekek nem arra valók, hogy mindenfajta politikai agymosásnak vessük őket alá.”

A Logo! című gyerekhíradó feladata, hogy a felnőtteknek szóló hírekben szereplő témákat a gyerekek számára is könnyen érthetővé tegye – mondta Peter Gruhne. A műsort elsősorban nagyobb, de még nem gimnazista gyerekeknek szánják. A gyermekhíradóban nemcsak belföldi eseményekkel foglalkoznak. Egyáltalán nem kivételes, hogy más országok történéseiről számolnak be. Nem arról volt szó tehát, hogy Magyarországot kipécézte volna magának a német csatorna - ez az anyag illeszkedett a műsor struktúrájába.

Részlet a német gyerekhíradóból
Részlet a német gyerekhíradóból
Fotó: ZDF / Kika

A nézettségi adatok azt mutatják, érdekli a gyerekeket, hogy mi történik a világban. A gyermekhíradó március 16-i adását a ZDF közlése szerint 680 000 néző látta, ami a tévénézők 2,5 százalékát jelenti. A magasnak számító nézettségi adatok azt mutatják, hogy a gyerekeket érdekli, mi történik a világban, mondta Peter Gruhne. A  szóvivő állítása szerint a műsort a gyerekeknek szóló ismeretterjesztő jellege miatt a szülők és a pedagógusok is nagyra értékelik. A Logo! több elismerést is kapott, köztük a Német Televíziós Díjjal tüntették ki. Peter Gruhne szerint a gyerekhíradónak köszönhetően a gyerekek már korán megérthetik a demokratikus társadalmak működését, és a műsor felkészíti őket arra is, hogy kövessék és ismerjék a politikai történéseket.

A műsort több kritika érte amiatt, hogy véleményeket is közöl. A ZDF-nél a gyerekeknek szóló híradós anyagokban tényeket és véleményeket is megjelenítenek. Peter Gruhne szerint utóbbira azért van szükség, mert a tényeken túl ezek is fontosak ahhoz, hogy a gyerekek megfelelő képet kapjanak egy-egy témáról, és ez alapján alakítsák ki álláspontjukat.

A "Piros lap Magyarországnak" című rajzfilm azt magyarázza el a német gyerekeknek, hogy Magyarország túl sokszor szegte meg az EU szabályait, ezért az EU akár az uniós támogatások megvonásával is büntetheti. A rajzfilmben szó volt a sajtószabadságról és a Klubrádió ügyéről is. A Kika gyerekhíradójában már 2011-ben is volt szó Magyarországról, akkor az új alkotmányt magyarázták el.

Az eset Peter Gruhne állítása szerint Németországban nem váltott ki különösebb reakciókat. Igaz, a magyar kormány tiltakozásáról a másik német közszolgálati csatorna, az ARD honlapján kritikus hangú beszámoló jelent meg, az ugyancsak közszolgálati regionális televízió, az NDR pedig azzal figurázta ki Orbánt, hogy csak jó híreket akar hallani a médiában. A ZDF szóvivője kérdésünkre azt mondta, nem tudtak arról, hogy a magyar Hír Tv válaszvideót készített a német rajzfilmre.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!