300 ezer forintra büntették az RTL Klubot termékmegjelenítés miatt

2013.04.17. 12:43
Az RTL Klub Törzsutas című műsorában túl részletesen jelenítették meg az egyik óbudai cukrászdát.

A Médiatanács 300 000 forintos bírságot szabott ki múlt heti ülésén az RTL Klub Törzsutas című műsorának hat adása miatt, amelyben egy óbudai cukrászdát a médiatörvény szabályait sértő módon mutattak be, írja közleményében a Médiatanács sajtóirodája.

A termékmegjelenítéssel közölt kereskedelmi üzenet ugyanis nem lehet közvetlen, mint a klasszikus értelemben vett reklámban: csak meghatározott keretek között népszerűsítheti a terméket, szolgáltatást. A termékmegjelenítés az új médiatörvény bevezetése óta alkalmazható reklámfajta, amelynél a hirdető azért fizet, hogy terméke, szolgáltatása, védjegye megjelenjen egy műsorszámban vagy utaljanak arra. A médiatörvény a nézők, hallgatók védelmében szabályokat ír elő a termékmegjelenítéssel kapcsolatban annak érdekében, hogy a   befogadók egyértelműen tájékozódhassanak a látottak-hallottak közzétételének céljáról.

Az  RTL Klub Törzsutas című műsorának több adásában jogszabálysértő módon jelenítették  meg  az egyik óbudai cukrászdát. Az árukínálatot részletesen, aprólékosan bemutatták, és pontosan kiderült az üzlet elérhetősége is. Ezáltal a riport, akárcsak egy klasszikus reklám, alkalmas volt arra, hogy felkeltse a nézők érdeklődését az ott kínált termékek iránt.

A termékmegjelenítés a reklámhoz hasonlóan kereskedelmi közlemény, de célja az, hogy a műsorszámba dramaturgiailag illeszkedő termék vagy szolgáltatás a közönség szeme elé kerüljön, tudatába beivódjon, ám ennél több információt nem tartalmazhat. Nem tehető közzé a szlogen, az ár, a vásárlási helyszín, nem ismertethetők a termék, szolgáltatás tulajdonságai, előnyei. A cégek ilyen célokra a klasszikus hirdetési formát alkalmazhatják.