Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Itt az újabb médiaháború?

2013.08.07. 12:17 Módosítva: 2013.08.07. 13:49
A Magyar Nemzet után a Fidesz kommunikációs igazgatója is arról beszélt, hogy a multinacionális médiacégek egy budai luxusétteremben összeesküvést forraltak a magyar kormány ellen. A titkos találkozó tényleg megtörtént, a reklámadó a TV2 eladásáról szól, és idén elmaradhat az őszi tévés szezon. Így érnek össze a szálak, és így van hatással a politika az egyszerű Barátok közt-fogyasztóra is.

Összeesküvést sző a kormány ellen Szabó György, a Sanoma Media Zrt. vezetője, más nagy befolyású médiavállalatok bevonásával – legalábbis az MNO állítása szerint. A hír tíz napja jelent meg a hírportálon, és Szabó György azóta nem cáfolta az értesüléseket. Ezért Kocsis Máté, a Fidesz kommunikációs igazgatója egy hétfői sajtótájékoztatón felszólította a több tucat médiaterméket forgalmazó vállalat vezérigazgatóját, hogy tisztázza magát.

Az MNO információi szerint egy budai luxusétteremben találkoztak a legfontosabb magyarországi médiavállalatok és a nagy médiaügynökségek képviselői, hogy a reklámadó körüli kérdésekről egyeztessenek. Meglepő módon a cikkben félhomályról, jelszavas beengedésről és sűrű szivarfüstről nincs szó, de természetesen mindenki így képzeli a nagyon titkos találkozót.

„Ezzel eddig nincs is semmi baj, de a találkozó második részében Szabó György arra kérte a résztvevőket, hogy mostantól minden politikai kérdésben a kormány ellenében foglaljanak állást, adjanak nagyobb felületet az ellenzéknek és részesítsék előnyben a kabinetet negatívan érintő híreket” – mondta Kocsis, a Fidesz kommunikációs igazgatója hétfői sajtótájékoztatóján, ezzel jelezve, hogy nemcsak a kormánypárti sajtóbirodalom, de egyenesen a kormányzat is hisz az összeesküvésben.

A médiavállalatok vezetői ezen felül a nagyon titkos összeesküvés keretében állítólag abban is megegyeztek, hogy pénzügyileg ellehetetlenítik  a jobboldali sajtót, felszólítva a médiaügynökségeket, hogy bizonyos médiafelületeken ne jelentessenek meg hirdetést. Szabó terveire Kocsis szerint egy kivételével mindegyik jelen levő médiavállalat vevő volt. A Fidesz kommunikációs vezetője az Index kérdésére elmondta, hogy nem csak az MNO-ról értesültek a készülődő összeesküvésről, nem hivatalosan más forrásokból is tudnak róla.

Jól megy a jobboldali médiának

Attól függetlenül, hogy mi is történt pontosan abban a fényűző, budai étteremben, a Magyar Nemzet vádjai egyszerűen irreálisak: a nagy magyar médiacégek egyszerűen nem tudják ellehetetleníteni a jobboldali sajtót, és nem is úgy fest, mintha nagyon erre törekednének.

A jobboldalhoz nemcsak szellemiségükben, de tulajdonosi szerkezetükben is kötődő médiacégek kifejezetten nyereségesen működtek az elmúlt években. A Kreatív számításai szerint 2011-ben 25,7 milliárdos forgalom mellett 3,75 milliárd forintos nyereséget könyvelhetett el az a 12 cégből álló portfólió, amibe a botrányt kiáltó Magyar Nemzet és a Hír tv mellett más cégeken, többek közt a tavaly még az RTL Klubot felvásárolni igyekvő Infocenteren keresztül a Class FM, a Heti Válasz, más szálakon keresztül pedig a Lánchíd rádió, sőt az ingyenes Metropol is beletartozik. 2012-ben a cégek nyeresége már 4,8 milliárd forint volt.

E számok alapján a jobboldali médiának nagyon nem kell tartania attól, hogy hirtelen ellehetetlenül. A hirdetési piacon erősödő állami jelenlét legnagyobb nyertesei is éppen ezen cégek voltak, és a reklámpénzeket elosztó médiaügynökségek is kedvelik ezeket a felületeket.

Politika a bulvártévében a választások előtt

De akkor mégis miért beszél összeesküvésről a Magyar Nemzet, és miért ad hitelt a találgatásoknak a Fidesz is? Több, névtelenségét kérő informátorunk is ugyanazt mondta: a jobboldali médiacégek  bizalmatlanok a multinacionális vállalatok magyarországi terveivel kapcsolatban, és az összeesküvésről szóló sztori nemcsak az uniós kondenzcsíkoktól rettegő, konteohívő olvasóknak szól, hanem a kormányzatnak is. Ezzel a történettel akarják alátámasztani, hogy érdemes beavatkozni a piaci folyamatokba.

Azt minden informátorunk elismerte, hogy a magyar médiacégek képviselő tényleg találkoztak a budai Mezzo étteremben, és a téma a reklámadó körül kialakult helyzet volt. A magyar médiacégek ugyanis pánikolnak: a bevezetni akart adóforma éppen hatmilliárd forinttal terhelné még a magyar médiapiacot, ami majdnem annyi, mint a teljes piac nyeresége tavaly. Ráadásul a törvényt a két országos kereskedelmi csatornára szabták, nekik kéne a legtöbbet befizetni az államkasszába, és az adó a számítások szerint a TV2-t biztos veszteségessé tenni, de az RTL Klub is csak nagy megszorításokkal maradhatna talpon.

Azt egyetlen informátorunk sem erősítette meg, hogy a találkozón szóba került volna a jobboldali médiacégek ellehetetlenítésének lehetősége, sőt sokan egyszerűen képtelen hülyeségnek nevezték azt. Egyes magas beosztású informátoraink szerint a találkozó után küldött memó jutott el a Magyar Nemzethez, és ott félreértettek egy-két részletesen ki nem fejtett, a magyar médiapiacot leíró vázlatpontot, amiben valóban volt utalás jobboldali médiacégek erősödésére. Abban mindenki egyetértett, hogy bármit is érthettek félre Szabó szavaiból a cikk írói, az MNO írásában felsorolt médiacégek képviselőinek fejében meg sem fordult bármilyen összeesküvés.

Többen is úgy vélték, hogy az egész akció a Sanoma ellen irányul, mert a Magyar Nemzethez és a Hír tv-hez köthető médiabirodalom egyértelműen ellenséges lépésként értékeli, hogy a finn médiacég fél évvel a választások előtt napi politikai-közéleti hírműsort indít a Story tv-n , ráadásul a baloldalhoz is köthető arcokkal. A stáb tagja lesz az egykori TV2-s Bárdos András, és Baló György, akit egyszerűen nem engedett a képernyőre a választások után a közszolgálati televízió új vezetése. A képet egyébként árnyalja, hogy a stáb tagja lesz Bakos Piroska is, aki a magyar uniós elnökség szóvivője volt a jelenlegi kormányzat alatt, de ez azért nem nyugtatta meg az új híradóban ellenzéki lázadást sejtőket. Amúgy az új híradó elkötelezettségét cáfolja az is, hogy a Story tv egyik műsorában riporterként dolgozik majd Keleti Andrea, aki mellékállásban éppen a most összeesküvés kiáltó Kocsis Máté sajtósa.

Az összeesküvésről szóló hír egyszerre lehet üzenet a Sanomának, hogy a választások előtt nem éppen ésszerű politikai hírműsort indítani, és a többi médiacégnek, akiket a reklámadó rémével lehet sakkban tartani. A kérdés csak az, hogy végül is ki az üzenet feladója: a kormányzat, egyes vállalkozói körök, vagy csupán pár az összeesküvések iránt fogékony újságíró. Mert ez az általunk megkérdezett, magas beosztású médiapiaci vezetők szerint sem egyértelmű.

Információink szerint  a Sanoma éppen most gondolkozik közép-európai portfóliója racionalizálásán, ami a szakzsargonban azt jelenti, hogy eladnák, ami nem termel hosszú távon is nyereséget. Úgy tudjuk, hogy a magyar lapok és a tévék eddig nem szerepeltek az eladásra kínált cégek közt, de azt nem lehet tudni, hogy az egyre élesebb helyzetre hogyan reagál a finn tulajdonos.

Telefonon sikerült elérnünk Szabó Györgyöt, a Sanoma Media Zrt. vezetőjét, de ő nem akart válaszolni az MNO cikkére, később közleményt adott ki.

A Sanoma által jegyzet közlemény szerint Szabó György, a vállalat vezérigazgatója kijelentette: „A Sanoma Media Budapest tevékenységét kizárólag üzleti célok, és az üzleti hatékonyság vezérli, valamint az szándék, hogy a magyar emberek életét az általa előállított szórakoztató, szolgáltató és hírtartalmakkal könnyebbé és tartalmasabbá tegye. A vállalatunk által megjelentetett nyomtatott és internetes kiadványok és szórakoztató televíziós műsorok célja az, hogy a lehető legtöbb olvasót, médiahasználót vonzzák magukhoz. A vállalat portfóliójába tartozó termékek szórakoztató jellegük miatt alkalmatlanok is arra, hogy  azokban politikailag elfogult tartalmak jelenhessenek meg.”

Az ősz idén elmarad?

A magyar televíziós piacon a Sanomán kívül egyébként egyetlen cég sem készül az őszre, várják, hogy mi lesz a reklámadó bevezetésének ötletéből, illetve, hogy végül eladják-e a TV2-t, és ha igen, kinek.

A piaci szereplők közt nyílt titok, hogy a TV2 tulajdonosa, a ProSiebenSat1-csoport tárgyal a Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó cégekkel, többek közt a nemrégiben még az RTL Klubbal próbálkozó Infocenterrel is a TV2 megvásárlásáról. A kérdés az ár, a német tulajdonos jóval 20 milliárd fölötti áron akar megszabadulni országos csatornától és három kisebb adójától.

A TV2 másik lehetséges vásárlója a Magyarországon a Viasat3-at is üzemeltető skandináv MTG, sőt egyes források szerint már az is felmerült, hogy a magyar vállalkozás a külföldi médiavállalattal közösen vásárolná meg a TV2-t: a magyarok gyártanák a közéleti és politikai hírműsorokat, az MTG meg a nézettséget megalapozó szórakoztató tartalmakat szállítaná.

A felvásárlás a kormányzat támogatását is élvezi, amit mi sem mutat jobban, mint hogy Orbán Viktor már magyar tulajdonú tévécsatornáról beszélt egy a múlt héten megjelent interjúban.

„Ha lenne Magyarországon magyar kézben lévő kereskedelmi tévécsatorna, akkor magánpénzből is költenének a közvetítésekre, csak éppen Magyarországon a nagy, kereskedelmi tévék közül egyik sem magyar, mindegyik külföldi. Ezért olyan magyar, nemzeti szempontokat, amiket otthon igen, itt nem érvényesítenek. Ez sem lesz mindig így...” – nyilatkozta Orbán Viktor a Puskás Ferenc Labdarúgó Akadémia honlapjának a foci kapcsán.

Több forrásunk szerint a költségvetési szempontból elenyésző bevételt, mindössze hatmilliárd forintot jelentő reklámadó lebegtetése éppen arról szól, hogy meggyőzze a TV2 külföldi tulajdonosait, hogy akár a piaci ár alatt is érdemes szabadulni a bizonytalan magyar piacon jövő nélküli csatornától, illetve elriassza az esetleges, pénzes külföldi vevőket.

Akár így van, akár nem, a TV2 eladása körüli bonyodalmak és a reklámadó miatt egyelőre minden tévécsatorna kivár: a TV2-nél nem akarnak az új tulajdonos érkezése előtt költekezésbe kezdeni, a Viasat3-nál nem tudják, hogy egy kis kábeladóra, esetleg már az országos TV2-re kell-e majd műsort gyártaniuk, az RTL Klubnál meg nem tudják, hogy a konkurencia tétlensége miatt érdemes-e egyáltalán új, saját gyártású műsorokkal készülniük az ősszel.

Információink szerint az operatőrök, vágók tavaly ilyenkor már rég le voltak kötve különböző produkciókhoz, jelenleg azonban az X-faktor indulásán kívül minden bizonytalan: nem lehet tudni, hogy lesz-e Voice2, elindul-e Joshi és Mónika közös műsora a TV2-n, vagy hogy az RTL Klub készül-e jövőre Csillag születikkel, konkurense pedig az Ének iskolája folytatásával. Vagyis a Tv2 esetleges eladása az egész piacra hatással van, és már az sem biztos, hogy mit nézünk idén ősszel.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!