16:00, November 29.
Ecuador 0
Szenegál 0
Kalifa Nemzetközi Stadion A csoport
16:00, November 29.
Hollandia 0
Katar 0
al-Bajt Stadion A csoport
20:00, November 29.
Wales 0
Anglia 0
Ahmad bin Ali Stadion B csoport
20:00, November 29.
Irán 0
Egyesült Államok 0

Mit nézünk ősszel a tévében?

2013.08.09. 11:55 Módosítva: 2013.08.09. 13:32
A reklámadó fenyegetése, a TV2 elhúzódó eladása és az évek óta csökkenő reklámbevételek miatt az eddig megszokottnál sokkal szerényebb lehet a nagy országos tévék őszi kínálata. De lesz X-Faktor 4, a TV2 egy nagy showműsorral, az m1 pedig egy új vetélkedővel készül a szezonra.

Az Index úgy tudja, hogy akkora a bizonytalanság a kereskedelmi tévés piacon, hogy még augusztus elején is volt olyan műsorgyártó cég, ami még mindig szerződésre várt, pedig ilyenkor már régen forgatniuk kellene az őszi műsorokat.

Milliárdos veszteség a két nagy tévénél

Tízmilliárd felett 20 százalék

A reklámadóról szóló törvényjavaslat munkapéldánya szerint az adó mértéke sávosan emelkedne, az 1 milliárd forint alatti részre 0 százalék, 1–5 milliárd forint között részre 1 százalék, az 5–10 milliárd forint közötti részre 10 százalék, az ezt meghaladó részre 20 százalék lenne.

Az RTL Klub tavalyi bevétele 25,8, míg a TV2-é 14,2 milliárd forint volt. Nem véletlenül bírálták mindketten a javaslatot, sőt, az RTL azt is felvetette, hogy elhagyják Magyarországot, ha az eredeti tervezet szerint vezetik be az új adónemet.

Az MNO információi szerint a nagy médiacégek és reklámügynökségek képviselői ezért bosszúból összeesküvést szőnek a kormány ellen.

Ahogy azt már megírtuk, a kormány által belengetett reklámadó alaposan megviselné a két nagy kereskedelmi tévé büdzséjét. Az új adó hatmilliárd forinttal terhelné meg a magyar médiapiacot, ami majdnem annyi, mint a teljes piac nyeresége tavaly. A TV2 veszteséges lenne, az RTL Klubnak pedig komoly racionalizálást kellene végrehajtania ahhoz, hogy talpon maradjon. Az új adónemről ősszel dönthet a parlament, de a lebegtetés máris sok kárt okozott a piacnak.

Azonban még a reklámadónál is nagyobb bizonytalanságot jelent a TV2 eladása körüli bizonytalanság. A kereskedelmi tévére a hírek szerint szemet vetettek Nyerges Zsolt érdekeltségi körébe tartozó cégek, köztük az Infocenter, és a Viasat3 tulajdonosa, az MTG is.

És ha ez még nem lenne elég, akkor a nagy tévéknek abban is reménykedniük kell, hogy a gazdasági válság miatt bekövetkezett reklámköltések nem zuhannak tovább az idén. Az RTL Klub és a TV2 bevétele a múlt évben 2011-hez képest összesen több mint 5,4 milliárd forinttal csökkent, miközben a két cégnél több mint 7 milliárd forintnyi veszteség keletkezett, ebből a legnagyobb részt a TV2-nek kellett elkönyvelnie (6,7 milliárdot).

A Voice2-re még várni kell

A TV2-nél a megállapodásig nehéz tervezni, a ProSiebenSat1-csoport nyilván nem akar már sok pénzt belefektetni az eladás előtt álló csatornába. Úgy tudjuk, hogy az egyetlen biztosan elinduló X-Faktorral szemben a TV2 nem a költséges Voice2-t vagy a hat szériát megért Megasztárt indítja el, hanem egy mindössze 6-8 adásból álló, ismeretlen tehetségkutató-formátumot.

Závodszky Zoltán, a tavaly az ötödik legnagyobb bevételt elérő műsorgyártó Show and Game Kft. ügyvezető igazgatója lapunknak úgy nyilatkozott, hogy stábjuk már megkezdte Az ének iskolája második szériájának előkészületi munkálatait, továbbá egy nagy volumenű showműsort is gyártanak a TV2 számára, erről azonban egyelőre még nem árulhat el további részleteket.

Az Index úgy tudja, hogy júliusban már lezajlott egy új beszélgetős műsor pilotforgatása, amit a TV2-höz tavaly leszerződött Erdélyi Mónika és Joshi Bharat vezetne, a gyártásról azonban azóta sem hallani semmit.

A TV2 kistestvére, a SuperTV2 is csak egy biztos műsorral készül az őszre, júniusban jelentették be hivatalosan, hogy Pimasz úr, azaz Papp Gergő ismert emberekhez fog beköltözni, hogy megmutassa, milyenek a celebek testközelből. A Pimasz úr ott alszik azonban elég költséghatékony műsor lesz, mivel mindössze kétfős lesz a stáb.

Fábry utódját keresik?

A TV2 eladása körüli bizonytalanság azonban az RTL Klubot is tétlenségre kényszeríti, ha ugyanis a konkurencián nem lesznek nagy dobások, akkor a jelenlegi műsorstruktúrájukkal is meg tudják verni őket nézettségben. A Barátok közt és az Éjjel-Nappal Budapest erre tökéletesen alkalmas volt eddig is hétköznapokon, a hétvégét pedig meg lehet úszni az X-Faktor 4. szériájával.

A kétestésre bővülő tehetségkutató ráadásul némileg meg is újul, a zsűriben egy tag, Geszti Péter kivételével mindenkit lecseréltek. Keresztes Ildikó, Malek Miklós és Nagy Feró helyére Alföldi Róbert, Szikora Róbert és Tóth Gabi érkezik.

Iparági pletykák szerint az RTL Klub ezenkívül gondolkodik egy late night show elindításában is, ami a köztévéhez tavaly leszerződött Fábry Sándort pótolhatná. Arról azonban egyelőre nem tudni semmit, hogy ki vezetné a talkshow-t, bár több forrásunk is lehetséges jelöltként említette Sebestyén Balázst, aki köztudottan erről a szerepről álmodik.

Az RTL Klub testvércsatornája, az RTL2 őszi terveiről sem sokat tudni, az viszont valószínű, hogy a Csillag születik vagy a Szombat esti láz mindenképpen folytatódik.

Attól azonban nem kell félni, hogy ősszel sötét képernyőt kell néznünk a két nagy kereskedelmi tévében, mert ha új műsorok nem is fogják elárasztani a csatornákat, filmek, sorozatok bőven lesznek. Mint megtudtuk, mindkét tévének több olyan filmcsomagja is van, amelynek vetítési jogai hamarosan lejárnak, tehát ha nem akarják elbukni a belefektetett pénzt, akkor műsorra kell tűzniük őket.

Gundel kéri a következőt

A nagy országos tévék közül – úgy tűnik – az m1 az egyetlen, amelyik biztosan tervezhet. Az évi 78 milliárd forintos költségvetésből gazdálkodó közmédia azonban ennek ellenére csak egyetlen új műsort indít el ősszel az 1-en, méghozzá a szintén Show and Game gyártásában készülő A következőt.

Gundel Takács Gábor új vetélkedője az Endemol fejlesztésében készült szórakoztató kvízműsor a Maradj talpon!-hoz hasonlóan naponta kerülhet adásba. Závodszky Zoltán elmondása szerint azonban a Maradj talpon! nem tűnik el végleg a képernyőről, a nagy nézettségű vetélkedőt a későbbi szezonokban felválthatja A következőt.

A közmédia sajtószóvivője, Lencsó Rita kérdésünkre közölte, hogy a kereskedelmi tévékkel szemben nekik van idejük kivárni, amíg tavasszal elindított új műsoraik beérnek, ezért az eddig megszokott műsorstruktúrával készülnek az őszre.

Visszatér a Jakupcsek Gabi által vezetett női talkshow, a Ridikül, a magyar könnyűzenei élet meghatározó szereplőit bemutató Legenda (ami egyébként bekerült EBU döntőjébe mint az egyik legjobb európai saját fejlesztésű műsor) és Borbás Marcsi műsora, Az életművész. Az Index úgy tudja, hogy szintén műsoron marad a Szálka, avagy Bagi és Nacsa megakad a torkán című szórakoztató műsor is, ráadásul az eddig megszokottnál gyakrabban, kéthetente kerül képernyőre.

Annak ellenére, hogy Kálomista Gábor producer Hacktion című sorozata a kezdetek óta nem tud kitörni a 2-4 százalékos közönségarány fogságából, idén ősszel is folytatódni fog, immár az ötödik évaddal. De lesz a Simicska-érdekeltségű Hung-Ister Zrt. gyártásában készülő Magyarország, szeretlek! is, ráadásul a vetélkedő szeptember végén kétnapos műsorfolyammá alakul.

A köztévé ezen kívül 740 millió forintos költségvetésből új tévésorozatot is készít Kossuthkifli címmel. A Fehér Béla 1848-49-es szabadságharc alatt játszódó regényéből készülő hatrészes sorozatot Rudolf Péter rendezi, és több mint 100 színész játszik majd benne, a bemutatóra azonban tavaszig biztosan várni kell.

Top műsorgyártók

A Kreatív információi szerint 2012-ben a tévés műsorgyártó cégek 17,8 milliárd forintos árbevételt értek el. Első helyen a Simicska Lajos érdekeltségébe tartozó Hung-Ister Zrt. áll, amelyik már tavaly is a gyártópiac legnagyobbjának számított, de a 2011-es 2,7 milliárdos forgalmat és 828 milliós nyereséget 2012-ben sikerült megfejelni 4 milliárdos forgalommal és 1,13 milliárdos nyereséggel, amelyből a tulajdonosok, a Mahir Zrt. és B-Reklám osztalékként a teljes összeget kivették.

A Szerencsejáték Zrt. sorsolási műsorai és a Magyarország, szeretlek! gyártója a mostani Top20-as listát nem véletlenül vezeti tehát, megelőzve a második és harmadik helyen álló IKO Műsorgyártó Kft.-t (RTL külső beszállító) és a Magyar Grundy Ufa  Kft.-t (RTL Barátok közt). Előbbi cégnek három százalékkal csökkent a bevétele 2011-hez képest, utóbbi megőrizte pozícióját. A negyedik helyen a TV2 szappanopera-gyártója, az Interaktív Kft. áll, az ő bevételük azonban közel 20 százalékkal csökkent.

Az ötödik legnagyobb tévés gyártó cég a Show and Game Kft. lett, ami 65 százalékkal növelte bevételeit 2011-hez képest, és négy csatorna legnézettebb műsorát gyártotta: Az ének iskoláját a TV2-nek, a Nagy Duettet a SuperTV2-nek, A Dal című Eurovíziós dalválogató műsort a közmédiának és az Észbontókat a Viasat3-nak.



  • Hírek
  • Bankszámla