Nándor
8 °C
23 °C
Index - In English In English Eng

Gavra: Nagyarcúság és kiégés miatt kerülhetett ki a bajai videó

2014.01.14. 23:00 Módosítva: 2014.01.14. 23:03

A Hvg.hu sikerei elbizakodottá tették a szerkesztőséget és a főszerkesztőt, miközben a nagy nyomás és a folyamatos munka fásulttá is tette a szervezetet. Ezzel magyarázta Gavra Gábor, a Hvg.hu volt főszerkesztője a lap bajai botrányát kedden, a Tilos Rádió Bádogdob című műsorában.

Gavrának a bajai választási videó közlése, illetve tálalása miatt kellett lemondania. A videó, amit elsőként a Hvg.hu közölt, azt mutatja be, hogy egy férfi jelentős összeget ígér beszélgetőtársainak, ha ők és a családjuk a Fidesz jelöltjére szavaznak a bajai időközi választás megismételt fordulóján. Bár a Hvg.hu nem így tálalta, később kiderült, hogy a felvétel hamis, a jelenetet megrendezték.

Nem nézték végig a videót

A lap strukturális problémákkal küzdött, mondta Gavra, aki először adott interjút azóta, hogy október 23-án távozott a hírportál éléről. Túl sok anyagot állítottak elő, a szerkesztők leterheltek voltak, és a bajai videó úgy került ki, hogy csak az az újságíró nézte meg, akik a megtévesztő címet és leadet írta. A rovatvezető és az aznap szerkesztői teendőket ellátó Gavra gyakorlatilag magára hagyták az ügyben az újságírót, ismerte el a volt főszerkesztő. Sem a szerkesztő, sem Gavra Gábor nem nézte végig a videót, derült ki a beszélgetésből. „Az ügy összes szereplője azt hitte, hogy a másik elvégezte az ellenőrzést.”

„Egy lestrapálódott, elfáradt szervezet mondott csődöt” – összegzett az újságíró.

Elaltatta a Hvg.hu-t az is, hogy sok, „előre megrágott sztori” került hozzájuk abban az időben. A vezetőség hozzászokott a nagy sztorikhoz. Ilyen volt a szekszárdi trafikbotrány, amikor a Hadházy Ákos fideszes önkormányzati képviselő által rögzített trafikosztó eszmecserét közölte a lap, és ahol – a bajai videóval ellentétben – minden ellenőrzési fázis megfelelően működött.

Nem volt MSZP-s mutyi, információt akartak

Gavra Gábor elmondta, hogy a felvételt az MSZP-székházban vették át, ezt azonban nem érezte problémásnak. „Nem mutyizni voltunk, hanem információért.” Hangsúlyozta, hogy nem az a gond, hogy újságírók információkért mentek olyan politikusokhoz, akikre „adott esetben a kutyájukat nem bízták volna rá”, mert így működik az újságírás. A gond az volt, hogy nem ellenőrizték az információt.

Gavra nem árulta el, hogy személy szerint kitől vették át a felvételt – a HVG kiadója korábban Déri Balázst nevezte meg a felvétel átadójaként.

 A lapot nem a „wishful thinking” motiválta, tehát nem azért maradt el az ellenőrzés, mert annyira szerettek volna lehozni egy Fideszt lejárató anyagot, mondta Gavra. A várható nagy olvasottság lelkesítette a munkatársakat. Szerinte a felvétel megjelentetése nem feltétlenül volt hiba, hiszen más oldalak korrekt címmel és leaddel a helyén kezelték a videót, de a felvétel „bizonyítékként” kezelése törvényszerűen vezetett a lemondásához. „Nagyon súlyos szakmai hiba volt, amit elkövettünk, amiért én vállaltam a felelősséget, és lemondtam." Cáfolta, hogy nem saját akaratából távozott volna. 

A volt főszerkesztő bő egy órát beszélt a rádióműsorban, megemlítve, hogy szerdán az Átlátszó.hu-n jelenik meg vele írott interjú.