Donát
-4 °C
2 °C

Nőtt a hazai médiapiac reklámbevétele

2014.03.05. 10:22
2009 után először nőtt a reklámpiac Magyarországon. Ugyan ez csak minimális növekedés, de a Magyar Reklámszövetség 2013-as reklámköltésekről szóló sajtótájékoztatóján kiderült, hogy nőtt a rádiós illetve az internet-mobil piac bevétele is a tavalyi évben.
  • A rádiós szegmens 29 százalékkal
  • A  digitális, vagyis az internet-mobil piac 16 százalékkal nőtt
  • Viszont a televízió és a nyomtatott sajtó reklámpiaca további csökkenést mutat
  • De azért még mindig jó biznisz napilapba és női magazinba fektetni

Ezek derültek ki a Magyar Reklámszövetség sajtótájékoztatóján a 2013-as reklámköltésekről a Kreatív szerint. Öt év után 0,6 százalékkal nőttek a magyar médiapiac bevételei, a teljes reklámbevétel 175 milliárd 410 millió forint volt. A Kreatív táblázatából kiderül, hogy a mozis és a közterületeken elhelyezett reklámokból folyt be nagyobb bevétel 2012-höz képest, előbbi hat, utóbbi 0,6 százalékkal.

A televíziós reklámbevételek csökkentek, de az előző 11 százalékoshoz képest csak 6 százalékkal. A kábeltévékre egyre szívesebben visznek reklámot a hirdetők, nekik 4 százalékkal nőtt a bevételük, amíg a földi sugárzású tévék 10 százalékos zuhanást mutattak. A kábeltévéknek már 31 százalékos a részesedése a tévés reklámbevételekből.

A digitális piac megerősödése nem váratlan folyamat, viszont a magyar szereplők bevételei nem növekednek és a számuk is csökken a piacon, ezzel pedig a nyugati médiavállalatok erősödnek anyagilag.

A nyomtatott sajtó van a legnehezebb helyzetben annak ellenére, hogy ugyan elenyésző mennyiségben (5 és fél milliárd forint), de megjelentek az internetes reklámbevételek is. A napilapok hozzák még mindig a legnagyobb hasznot a maguk 12 milliárd 869 millió forintjával, ezzel még mindig övék a teljes piaci részesedés harmada. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy egy napilap évi 368 millió forintos reklámbevételt generált, de a női magazinok sem rosszak a maguk 73,8 milliójával.

A legkomolyabb növekedést bemutató rádiós szegmens sikerét azzal magyarázta Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, hogy sokkal kevesebb a szereplő a rádiós piacon, a piac konszolidálódott tavaly és csökkentek az ügynökségi kedvezmények. Hozzá kell tenni, hogy a kutatásban az is segített, hogy a helyi adóktól is kaptak adatokat.

A közterületi hirdetői piac nem mutatott különösebb változást egyedül annyi történt, hogy nagyobb értéke lett az óriásplakátoknak és a citylightoknak a többi felülethez képest, mindkettőre jóval többet költöttek a hirdetők 2012-höz képest. Ez annak is köszönhető, hogy a piacon korábban kevésbé aktív vagy újonnan megjelent szereplők is feltűntek. Fontos még, hogy a közterületi piac kihasználtsága 76 százalékos, az óriásplakátoké pedig még ennél is jobb, 81 százalék, ami majdnem maximális kihasználtságot jelent.