Gál
8 °C
22 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Nőtt a hazai médiapiac reklámbevétele

2014.03.05. 10:22
2009 után először nőtt a reklámpiac Magyarországon. Ugyan ez csak minimális növekedés, de a Magyar Reklámszövetség 2013-as reklámköltésekről szóló sajtótájékoztatóján kiderült, hogy nőtt a rádiós illetve az internet-mobil piac bevétele is a tavalyi évben.
  • A rádiós szegmens 29 százalékkal
  • A  digitális, vagyis az internet-mobil piac 16 százalékkal nőtt
  • Viszont a televízió és a nyomtatott sajtó reklámpiaca további csökkenést mutat
  • De azért még mindig jó biznisz napilapba és női magazinba fektetni

Ezek derültek ki a Magyar Reklámszövetség sajtótájékoztatóján a 2013-as reklámköltésekről a Kreatív szerint. Öt év után 0,6 százalékkal nőttek a magyar médiapiac bevételei, a teljes reklámbevétel 175 milliárd 410 millió forint volt. A Kreatív táblázatából kiderül, hogy a mozis és a közterületeken elhelyezett reklámokból folyt be nagyobb bevétel 2012-höz képest, előbbi hat, utóbbi 0,6 százalékkal.

A televíziós reklámbevételek csökkentek, de az előző 11 százalékoshoz képest csak 6 százalékkal. A kábeltévékre egyre szívesebben visznek reklámot a hirdetők, nekik 4 százalékkal nőtt a bevételük, amíg a földi sugárzású tévék 10 százalékos zuhanást mutattak. A kábeltévéknek már 31 százalékos a részesedése a tévés reklámbevételekből.

A digitális piac megerősödése nem váratlan folyamat, viszont a magyar szereplők bevételei nem növekednek és a számuk is csökken a piacon, ezzel pedig a nyugati médiavállalatok erősödnek anyagilag.

A nyomtatott sajtó van a legnehezebb helyzetben annak ellenére, hogy ugyan elenyésző mennyiségben (5 és fél milliárd forint), de megjelentek az internetes reklámbevételek is. A napilapok hozzák még mindig a legnagyobb hasznot a maguk 12 milliárd 869 millió forintjával, ezzel még mindig övék a teljes piaci részesedés harmada. A sajtótájékoztatón elhangzott, hogy egy napilap évi 368 millió forintos reklámbevételt generált, de a női magazinok sem rosszak a maguk 73,8 milliójával.

A legkomolyabb növekedést bemutató rádiós szegmens sikerét azzal magyarázta Turi Árpád, a Class FM vezérigazgatója, hogy sokkal kevesebb a szereplő a rádiós piacon, a piac konszolidálódott tavaly és csökkentek az ügynökségi kedvezmények. Hozzá kell tenni, hogy a kutatásban az is segített, hogy a helyi adóktól is kaptak adatokat.

A közterületi hirdetői piac nem mutatott különösebb változást egyedül annyi történt, hogy nagyobb értéke lett az óriásplakátoknak és a citylightoknak a többi felülethez képest, mindkettőre jóval többet költöttek a hirdetők 2012-höz képest. Ez annak is köszönhető, hogy a piacon korábban kevésbé aktív vagy újonnan megjelent szereplők is feltűntek. Fontos még, hogy a közterületi piac kihasználtsága 76 százalékos, az óriásplakátoké pedig még ennél is jobb, 81 százalék, ami majdnem maximális kihasználtságot jelent.