Eleonóra
-1 °C
2 °C

Elhallgattatták az egyiptomi humoristát

2014.06.02. 23:00

Végleg beszüntették Egyiptom egyik legnézettebb műsorát, amelynek házigazdáját, Bászem Júszefet a forradalom óta hatalmon lévő összes kormány megpróbált elhallgattatni - jelentette az MTI.

A műsort sugárzó, szaúdi tulajdonú egyiptomi műholdas csatornával, az MBC-Miszr-rel közösen tett bejelentésében Júszef azt mondta, a tévéadót az utóbbi időben "jelentős nyomás alá helyezték." A műsorvezető úgy fogalmazott, "a légkör, amelyben jelenleg élünk, nem engedi, hogy folytassuk a programot. Elfáradtam. Nem bírjuk tovább szuflával" - tette hozzá. Az el-Bernámeg (A műsor) című heti program a hadsereg által támogatott kormány vonalát egyébként hűen követő egyiptomi médiapiac azon kevés hangjainak egyike, amely szemben úszik az árral.

A 2011-ben kitört forradalom alatt sebészből lett műsorvezető módszeresen kifigurázta a mindenkori államhatalmat és ezért többször is eltávolították a nyilvánosság elől. Legutoljára másfél hónappal ezelőtt jelentették be, hogy a hetente jelentkező program kötelező szünetet tart a múlt szerdán zárult elnökválasztás végéig. A hivatalos magyarázat szerint így "se a választók orientációját, se a közvéleményt nem befolyásolja".

A hatósági nyomás mellett készülő felvételek idején Abdel-Fattáh esz-Szíszi volt hadsereg-főparancsnok és leendő államfő hívei tömegesen tüntettek a show ellen a kairói Rádió színház előtt. Júszef arról is beszámolt, hogy neves médiaszemélyiségek kifejezett hadjáratot indítottak ellene, és meg is fenyegették. Az el-Bernámeg utolsó része mindennek ellenére elkészült, és pénteken lett volna a kényszerszünet utáni első sugárzás, de azt ismeretlen okok miatt az utolsó pillanatban lemondták.

A 40 éves műsorvezető elmondta, hogy bár számtalan külföldi tévécsatorna ajánlatott tett a produkcióra, "jelenleg gondolni se merünk ilyesmire, el akarjuk kerülni, hogy árulással rágalmazzanak bennünket." Júszefet azzal vádolják, hogy kigúnyolta Szíszi támogatóit, illetve nevetség céltáblájává tette a fegyveres erőket. Februárban a kairói főügyészség azért indított vizsgálatot ellene, mert állítólag megsértette a nép akaratát, illetve Egyiptomnak és kormányának jelképeit. A vádak szerint Júszef veszélyt jelent az ország biztonságára és stabilitására.

Az eset a főváros fellebbviteli bíróságához került, ahol azonban már további harminc ügyben folyik eljárás az egyiptomi Jon Stewartként is emlegetett műsorvezető ellen. (Jon Stewart a népszerű liberális amerikai politikai show műsor, a The Daily Show maró humorú vezetője.) A tavaly júliusban elnöki tisztségéből elmozdított iszlamista Mohamed Murszi idején is perbe fogták, az akkori vád szerint azért, mert megsértette az elnököt, illetve az iszlám vallást.

Júszef elkötelezett ellenzője volt az iszlamista rezsimnek, és jelentősen hozzájárult a tömegek mozgósításához, amely végül Murszi bukásához vezetett. Műsorát 2011 elején saját mosókonyhájából a YouTube videómegosztó hálózaton keresztül kezdte el terjeszteni. Az el-Bernámeget rövid időn belül rajongók milliói nézték az egész arab világban.