Benyújtották a reklámadóról szóló javaslatot

2014.06.02. 12:31

A fideszes L. Simon László benyújtotta a reklámadóról szóló törvényjavaslatot. Azok után nem volt nagy meglepetés, hogy Varga Mihály nemzetgazdasági miniszter hétfőn az M1 Ma reggel és a Kossuth rádió 180 perc című műsorában megerősítette, hogy lesz reklámadó. "Úgy tűnik, hogy nagy valószínűséggel lesz" – mondta, hozzátéve, hogy elkészült egy javaslat, parlamenti képviselői kezdeményezésről van szó, a parlament majd dönt erről.

Azt is elmondta, hogy nemzetgazdasági miniszterként nem ellenzi, mert bevételt hoz, ez a terület eddig mentes volt az ilyen jellegű adóktól. Először az Atv.hu írta meg, hogy hétfőn benyújthatják a tervezetet. A kormány tavaly már tervezte a hazai médiapiac megadóztatását, de erről a tervéről átmenetileg lemondott.

A tervezet szerint az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük.

  • 5 milliárd forintig 1 százalékot,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot,
  • 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot,
  • 15 és 20 milliárd között 30 százalékot,
  • 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.

A legnagyobb adófizető biztosan az RTL Klub lesz. A cég 2009–2011 között stabilan 29 milliárd forintos árbevételt könyvelt el, aminek legalább a háromnegyede, de inkább még nagyobb szelete reklámbevétel lehet. A TV2 ugyanebben az időszakban 16–21 milliárdos árbevételt tett közzé, árbevétele folyamatosan csökkenő.

A reklámadó korábban háromszor is felmerült. Először 2000-ben, akkor az írott és az elektronikus sajtó reklámbevételeinek 6 százalékát vette volna el különadóként az állam. De akkor a kormány végül nem támogatta saját képviselőinek ötletét, és a Fidesz végül le is szavazta a javaslatot. 2008-ban az Országos Érdekegyeztető Tanács egyik ülésén a szakszervezetek 3 százalékos reklámadó bevezetését ajánlották a bankok agresszív hitelreklámozása miatt. Ebből sem lett semmi. Ahogy a 2010-ben felmerült elképzelésből sem.

Hosszabb cikkünket a reklámadó eddigi történetéről itt lehet elolvasni.