Alfréd
-3 °C
3 °C

Áder aláírta a reklámadóról szóló törvényt

2014.06.17. 17:54
Kapcsolódók (20)

Aláírta Áder János köztársasági elnök a reklámadóról szóló törvényt, amelyet az előző héten szerdán fogadott el az Országgyűlés, derül ki az Országgyűlés honlapjáról.  A törvény, amely már 2014-re is megállapít adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba.

Az Országgyűlés az előző héten fogadta el a jogszabályr, amelynek értelmében a reklámokból származó árbevétel, valamint a saját célú reklámok költsége után adót kell fizetnie a jövőben

  • a médiavállalkozásoknak,
  • a kiadóknak,
  • a szabadtéri reklámhordozók hasznosítóinak
  • és az internetes reklámok közlőinek.

A jogszabályt a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén.

Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádióban a döntést így indokolta:

a reklámszakma sem maradhat ki a méltányos közteherviselés elvének érvényesítéséből. Nem gazdasági kényszer van, hanem igazság van.

10 milliárdot sem hoz a konyhára

A jogszabály különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját: félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd forint felett azonban már 40 százalékos adót kell fizetni. Az adóból kevesebb mint 10 milliárdot vár a költségvetés.

Így fizetjük:
  • Az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük.
  • 5 milliárd forintig 1 százalékot,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot,
  • 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot,
  • 15 és 20 milliárd között 30 százalékot,
  • 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.

Reklámadó = RTL Klub-adó

Az új adó az RTL Klubot, illetve a csatornát működtető Magyar RTL Televízió Zrt.-t érinti a legsúlyosabban (erről ebben az elemzésünkben olvashat bővebben). Éppen ezért az RTL Klub pénteken levélben fordult Áder János köztársasági elnökhöz, azt kérve az államfőtől: ne írja alá a reklámadóról szóló törvényt, mert az 

sérti közösen vallott európai értékeinket, így elsősorban a sajtószabadságot és a versenysemlegességet.

Andreas Rudas, az RTL Csoport elnöke korábban azt nyilatkozta reklámadóval kapcsolatban, hogy a csatorna felveszi harcot és nem vonul ki Magyarországról. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója egyébként május közepén arról beszélt a Kreatívnak, hogy nem kizárt, hogy politikai nyomás nehezedik egyes médiaügynökségekre, hogy ne az RTL Klubnál költsék el a pénzüket, hanem inkább a most már kormánybarát Tv2-nél.

Szolidaritás az RTL Klubbal

Június elején a Magyar Reklámszövetség tiltakozó kampányt szervezett a reklámadó bevezetése ellen. A felhíváshoz csatlakozott:

  • a TV-csatornák közül a Cool, a FEM3, a Film+, a Film+2, a HírTV, a Muzsika TV, a PRO4, az RTL Klub, az RTLII, az RTL+, a Sorozat+, a Story4, a Story5, a TV2, a Super TV2, a Viasat3 és a Viasat6,
  • a rádiók közül a Class FM, a Gazdasági Rádió, az Info Rádió, a Juventus Rádió, a Katolikus Rádió, a Lánchíd Rádió, és a Music FM,
  • a nyomtatott sajtótermékek közül a Blikk, a HVG, a Magyar Nemzet, a Metropol, a Népszabadság, a Népszava, a Nemzeti Sport és a TVR-7,
  • az online felületek közül a babaszoba.hu, a blikk.hu, a citromail.hu, a femina.hu, a gphirek.hu, a hazipatika.hu, a hirkereso.hu, a hir24.hu, a hvg.hu, az index.hu, az investor.hu, az iwiw.hu, a komment.hu, a kremmania.hu, life.hu, a mandiner.hu, a metropol.hu, az mno.hu, a napi.hu, a nepszava.hu, az nlcafe.hu, a nol.hu, a nosalty.hu, az nso.hu, az origo.hu, a portfolio.hu, a postr.hu, a quart.hu, a startlap.hu, a storyonline.hu, a szoftverbazis.hu, a tafelspicc.hu, az uzletresz.hu, a vezess.hu, a videa.hu, a wellnesscafe.hu, a 444.hu, a kreativ.hu, a mediapiac.com, a totaécar.hu. a totalbike.hu, a Hócipő.hu, a blog.hu, az indafoto.hu, az indavideo.hu, index fórumok, PORT.hu, Fidelio.hu, Színház.hu
    és az mmonline.hu.

A televíziós csatornák elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezték ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat.