Ödön
1 °C
11 °C

Áder aláírta a reklámadóról szóló törvényt

2014.06.17. 17:54

Aláírta Áder János köztársasági elnök a reklámadóról szóló törvényt, amelyet az előző héten szerdán fogadott el az Országgyűlés, derül ki az Országgyűlés honlapjáról.  A törvény, amely már 2014-re is megállapít adófizetési kötelezettséget, a kihirdetése utáni 31. napon lép hatályba.

Az Országgyűlés az előző héten fogadta el a jogszabályr, amelynek értelmében a reklámokból származó árbevétel, valamint a saját célú reklámok költsége után adót kell fizetnie a jövőben

  • a médiavállalkozásoknak,
  • a kiadóknak,
  • a szabadtéri reklámhordozók hasznosítóinak
  • és az internetes reklámok közlőinek.

A jogszabályt a Magyarországon letelepedett médiaszolgáltatókra kell alkalmazni, valamint azokra, akik napi műsoridejük legalább felében magyar nyelvű műsorokat sugároznak Magyarország területén.

Orbán Viktor miniszterelnök pénteken a Kossuth Rádióban a döntést így indokolta:

a reklámszakma sem maradhat ki a méltányos közteherviselés elvének érvényesítéséből. Nem gazdasági kényszer van, hanem igazság van.

10 milliárdot sem hoz a konyhára

A jogszabály különböző sávokban határozza meg a reklámbevételek adóját: félmilliárd forintos árbevételig 0 százalékos, 20 milliárd forint felett azonban már 40 százalékos adót kell fizetni. Az adóból kevesebb mint 10 milliárdot vár a költségvetés.

Így fizetjük:
  • Az adóalap félmilliárd forintot meg nem haladó része után nem kell a cégeknek reklámadót fizetniük.
  • 5 milliárd forintig 1 százalékot,
  • az adóalap 5 milliárd forintot meghaladó, de 10 milliárd forintot meg nem haladó része után 10 százalékot,
  • 10 milliárd forintot meghaladó, de 15 milliárd forint alatt 20 százalékot,
  • 15 és 20 milliárd között 30 százalékot,
  • 20 milliárd forintot meghaladó rész után 40 százalékot kell adózniuk a médiavállalatoknak.

Reklámadó = RTL Klub-adó

Az új adó az RTL Klubot, illetve a csatornát működtető Magyar RTL Televízió Zrt.-t érinti a legsúlyosabban (erről ebben az elemzésünkben olvashat bővebben). Éppen ezért az RTL Klub pénteken levélben fordult Áder János köztársasági elnökhöz, azt kérve az államfőtől: ne írja alá a reklámadóról szóló törvényt, mert az 

sérti közösen vallott európai értékeinket, így elsősorban a sajtószabadságot és a versenysemlegességet.

Andreas Rudas, az RTL Csoport elnöke korábban azt nyilatkozta reklámadóval kapcsolatban, hogy a csatorna felveszi harcot és nem vonul ki Magyarországról. Dirk Gerkens, az RTL Klub vezérigazgatója egyébként május közepén arról beszélt a Kreatívnak, hogy nem kizárt, hogy politikai nyomás nehezedik egyes médiaügynökségekre, hogy ne az RTL Klubnál költsék el a pénzüket, hanem inkább a most már kormánybarát Tv2-nél.

Szolidaritás az RTL Klubbal

Június elején a Magyar Reklámszövetség tiltakozó kampányt szervezett a reklámadó bevezetése ellen. A felhíváshoz csatlakozott:

  • a TV-csatornák közül a Cool, a FEM3, a Film+, a Film+2, a HírTV, a Muzsika TV, a PRO4, az RTL Klub, az RTLII, az RTL+, a Sorozat+, a Story4, a Story5, a TV2, a Super TV2, a Viasat3 és a Viasat6,
  • a rádiók közül a Class FM, a Gazdasági Rádió, az Info Rádió, a Juventus Rádió, a Katolikus Rádió, a Lánchíd Rádió, és a Music FM,
  • a nyomtatott sajtótermékek közül a Blikk, a HVG, a Magyar Nemzet, a Metropol, a Népszabadság, a Népszava, a Nemzeti Sport és a TVR-7,
  • az online felületek közül a babaszoba.hu, a blikk.hu, a citromail.hu, a femina.hu, a gphirek.hu, a hazipatika.hu, a hirkereso.hu, a hir24.hu, a hvg.hu, az index.hu, az investor.hu, az iwiw.hu, a komment.hu, a kremmania.hu, life.hu, a mandiner.hu, a metropol.hu, az mno.hu, a napi.hu, a nepszava.hu, az nlcafe.hu, a nol.hu, a nosalty.hu, az nso.hu, az origo.hu, a portfolio.hu, a postr.hu, a quart.hu, a startlap.hu, a storyonline.hu, a szoftverbazis.hu, a tafelspicc.hu, az uzletresz.hu, a vezess.hu, a videa.hu, a wellnesscafe.hu, a 444.hu, a kreativ.hu, a mediapiac.com, a totaécar.hu. a totalbike.hu, a Hócipő.hu, a blog.hu, az indafoto.hu, az indavideo.hu, index fórumok, PORT.hu, Fidelio.hu, Színház.hu
    és az mmonline.hu.

A televíziós csatornák elsötétítéssel, a rádiók a tiltakozás szövegének beolvasásával, a nyomtatott sajtó fehér lappal, az online felületek szintén elsötétítéssel fejezték ki a reklámadó bevezetése elleni tiltakozásukat. 

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?