Gyárfás
18 °C
28 °C
Index - In English In English Eng

Újabb csapás a kereskedelmi tévékre?

2014.07.08. 08:37
Oroszországban 2015-től nem sugározhatnak reklámot a a kábeles és műholdas csatornák. Ha ez az ötlet megtetszik a magyar kormánynak is, óriási bajba kerülhetnek a hazai tévék.

A Napi.hu a Moscow Times cikkére hivatkozva írta meg, hogy a jogszabály rekordsebességgel ment át az orosz törvényhozáson, pedig a teljes helyi médiaipar és az ellenzéki képviselők is tiltakoztak ellene. A hazai reklámtörvényhez hasonlóan az orosz kormány sem egyeztetett az iparág képviselőivel, így nem meglepő, hogy a tévék igen dühösen reagáltak a törvényre.

A tilalom értelmében 2015-től csak azok az adók sugározhatnak reklámot, amelyeket nem terjesztési díj ellenében lehet elérni, azaz az orosz köztévék és a kötelező közszolgáltatást végző és általánosan elérhető csatornák. Ezek főleg a földi mikrohullámú átjátszórendszeren át sugározzák adásukat.

A törvény hatályba lépésével az országban jelenleg működő 270 kábel- és műholdas tévécsatorna közül minimum 150 fog megszűnni. A maradék 120 viszont nem tehet mást, mint megnövelni a terjesztési díjat, hiszen a működéshez szükséges, de 2015-től kieső reklámbevételeket valahogy pótolniuk kell. Az innentől kezdve világos, hogy a magasabb terjesztési díjak a kábelcsomagok előfizetési díjában csapódnak majd le - a nézőkön.

A törvényt beterjesztő Igor Zotov (az Orosz Nyugdíjasok és Igazság párt elnöke) klasszikus kommunista érveket felsorakoztatva azzal indokolta a javaslat életre hívását, hogy nem fair az, hogy a díjért terjesztett csatornák a reklámbevétellel együtt két forrásból is bevételre tesznek szert, míg a szabadon fogató adók csak a reklámokból élnek. Innentől egyértelmű hogy az orosz törvény pont úgy a kormányközeli csatornáknak kedvez (Putyin befolyása a közmédiára igen erőteljes), mint a magyar reklámtörvény a TV2-nek.

Zotov érvelésébe a Moscow Times szerint viszont hiba csúszott, hiszen az előfizetési díjért terjesztett csatornák az orosz reklámtorta mindössze 2,6 százalékát kapják évente, míg a többit (kb. 152,2 milliárd rubel/év értékben) a szabadon fogható adókon költik el a médiacégek.