Jusztin
22 °C
34 °C
Index - In English In English Eng

RTL: A kormány ott tol ki velünk, ahol csak tud

2014.09.16. 16:07
A reklámadó miatt kiröhögik külföldi kollégái Dirk Gerkenst, az RTL Klub vezérigazgatóját. Kínjukban persze, mert ilyen törvénnyel még sehol nem találkoztak. Ráadásul nem számíthatnak a terjesztési díjból származó bevételekre sem. A csatorna ősze ettől eltekintve pompásan alakul.

Reggelizni hívta a sajtót az RTL Klub, mi meg elmentünk, mert szeretünk reggelizni, a kereskedelmi tévé pedig eddig még nem szólalt meg a pénteki fenyegetés, oppardon, kormánybejelentés után, ami nagyjából annyiról szólt, hogy amit nem vettek el az RTL Klubtól a reklámtörvénnyel, azt elveszik a terjesztési díj betiltásával. Mert, mint ahogy azt tegnap is írtuk, ez a terv: a 2015-től esedékes díjat a kormány most mégsem engedné beszedni a két nagy kertévének, de csak nekik, mert csak.

Az informális eseményt egy halom grafikon nyitotta, amit látva, ha volt az újságírók között TV2-es kém, biztos elsírta magát, mert a főleg a 18-49-es korcsoportról szóló adataik alapján olyan szopóágon vannak, mint nagyon rég nem, és a helyzet egyre fokozódik azzal, hogy az őszi műsorstruktúra bevezetése óta az RTL Klub egyre jobban húz el. Tényleg csak a vicc kedvéért mondunk pár adatot, tanulságosak.

Screen Shot 2014-09-16 at 14.58.37.png

Főműsoridőben (19:00-23:00) a kábelcsatornák közönségaránya már 56 százalékos, a két nagy tévé nézőszámcsökkenése tehát nem azt jelenti, hogy a nép már nem akar tévézni, hanem azt, hogy nem úgy akar, ahogy eddig. Ez annak köszönhető, hogy a digitális forradalom után az analóg rendszerek aránya visszaszorult, a csatornaszám emelkedésével egyre több a kontent, és a tévénéző családok 45 százalékában már több mint 50 csatornát fognak. 2009-ben ez az arány 6 százalékos volt. 

Az RTL-nek van egy RTL3 nevű kábeles csomagja, amiben a Film+, a Cool és az RTL II nézettségét összesítve mérik, és így értékesítik a reklámidőt a hirdetők felé - na ez az RTL3 18-49-ben néha már a TV2-t is elveri, azaz a kábeles nézettség egyre inkább felértékelődik. Tudja ezt a TV2 is, ezért erősítenek rá a FEM3-ra, a Pro4-re és a Super TV2-re, de ezek összesített nézettségét nem tartalmazta az RTL táblázata. 

Screen Shot 2014-09-16 at 14.58.53.png

Kormány: rezsi, rezsi, rezsi

Kedd koraeste közleményt adott ki a kormány:

„A kormány kitart amellett, hogy RTL és a TV2 ne kérhessen műsordíjat a médiaszolgáltatásáért. Amennyiben a két kereskedelmi televízió műsordíjat kérne, ez azt jelentené, hogy a lakossági előfizetési díjak havi több száz forinttal emelkednének. A kormány a műsorszolgáltatási díjak ügyét a rezsicsökkentés részének tekinti. Ennek megfelelően nem támogatja az RTL javaslatát és nem fogja engedni, hogy a családok terhei növekedjenek.”

Az őszi struktúra beindulásával (17:30 - Fókusz, 18:00 - Híradó, 19:00 - A konyhafőnök, 20:05 - Éjjel-nappal Budapest, 21:30 - Barátok közt) az RTL növelte előnyét, mint ahogy azt heti nézettségi elemzéseinkben is megírtuk, és mára ott tartunk, hogy szeptemberben a 18-49-es korosztályban 25,4 százalékos összesített közönségarányuk van a TV2 13,4 százalékával szemben. Ez elég nagy különbség, és a Celeb vagyok, ments ki innen! című műsor még csak most kerül adásba. 

Ennyi szám mindenkinek elég kell, hogy legyen egy napra, térjünk át inkább arra, amit Dirk Gerkens, az RTL vezérigazgatója mondott az újságírók kérdéseire, akik természetesen nem a számokkal foglalkoztak, inkább a kormány vs. RTL hajtépés jelenlegi állásáról érdeklődtek. Gerkens meglehetős derűvel fogadta a kérdéseket, de válaszaiból azért érződött némi rezignáltság is. 

Ki nem unná, ha hozzá hasonlóan minden reggel úgy kellene ébrednie, hogy vajon mivel akarja az életét ismét megnehezíteni a kormány?

"Mondjanak csak egy törvénysértést. Egyet. Nem tudnak. Hihetetlen, de amikor elmeséltem külföldi kollégáimnak, hogy a magyar kormány hozott egy olyan törvényt, ami 40 százalékos adót vet ki a bevételre, mindenki kiröhögött. Ötször kellett elmondanom, hogy nem, nem a profitra, a bevételre kel fizetni. Ilyennel az RTL-csoport még egyetlen piacon sem találkozott." A reklámtörvény mellett Gerkens reggeleit mostantól a terjesztési díj beszedésének felfüggesztése is nehezíti majd. "Ezt szeretném tisztázni, mármint azt, hogy felfüggesztésről van szó, nem örökre szóló tiltásról. Azt mondjuk nem értem, hogy egy fennálló, érvényes, a kormány által felügyelt szervvel, az NMHH-val kötött szerződést hogy akarják felrúgni egyoldalúan, de majd kiderül."

Jogi lépésekről egyelőre nincs szó, mert nem látnak tisztán, de ahogy ez meglesz, "ügyvédek hada áll készenlétben Brüsszelben, Luxemburgban, ahol kell." Gerkens azt nehezményezte, hogy amikor a digitális átállásról egyeztettek, akkor pont a terjesztési díj bevezetése volt az, amiért cserébe együttműködtek az NMHH-val, pedig üzleti érdekeik nem ezt diktálták volna. Arra a kérdésre, hogy számoltak-e ezzel az összeggel a 2015-ös üzleti tervben, az RTL-vezér igennel válaszolt, de a mértékéről nem beszélt, üzleti titok, mondta. A TV2-vel kapcsolatban emlegetett 300 forintos háztartásonkénti díjat viszont túlzónak tartja.

Az egyik kollégában felmerült, hogy mi van, ha a kormány nyomása addig fokozódik, hogy a MindigTV ingyenes alapcsomagjából kikerül az RTL Klub, erre Gerkens gúnyosan csak annyit felelt, hogy sok sikert hozzá, akkor búcsút inthetnek az egész platformnak. 

"A terjesztési díjról szól vitába eleve nonszensz, hogy beleszól a kormány. Két üzleti fél tárgyal egymással, és kész, ez ennyi. Amikor a Warner kábeltársaság az USA-ban összekapott a CBS-szel pont a terjesztési díjon, Obama elnök nem nyilvánított véleményt."

Az RTL és a kormány viszonyának rendeződéséről mosolyogva annyit mondott, hogy ez nem rajtuk, hanem a másik félen múlik, majd leszögezte, hogy minden híresztelés ellenére az RTL-csoportnál egy percig sem merült fel a kivonulás gondolata, sőt, az idei évre megemelték a költségvetésüket, így saját gyártású műsorokra több pénzt fordíthattak.     

Ez egyébként a már említett nyertes műsorstruktúrában is visszaköszön. Kolosi Péter programigazgató az Indexnek még egy korábbi beszélgetés során árulta el, hogy az őszt nagyon megnyomják majd, és bíznak abban, hogy a nézőknek tetszenek az új műsorok. Bejött.  "A konyhafőnöktől 23 százalékos közönségarányt vártunk, de titokban a 26 százalékot sem tartottuk elképzelhetetlennek. A Celeb vagyok, ments ki innen!, ami szerintem az egyik legszórakoztatóbb formátum, és egyik személyes kedvencem, a németeknél 50 százalék feletti közönségarányt hoz a kereskedelmi korcsoportban."

Amikor nyáron beszélgettünk a programigazgatóval, a Híradó vs. Tények csata a TV2 hírműsoráról szólt, és arról, hogy a politikai tartalom nem érdekli a magyar nézőket. Erre akkor Kolosi Péter úgy reagált, hogy meg kell várni, hogy vége legyen a labdarúgó vb-nek, és megnézni az adatokat úgy is, és azt is meg kell várni, hogy a nézők hozzászokjanak a korábbi kezdéshez. "Személy szerint nem hiszem, hogy egy hírműsornak délután hatkor kell kezdődnie és azt sem, hogy másfél órásnak kell lennie, de ez a magánvéleményem. Ha megnézzük a nézettségi adatokat, látható, hogy a Tények nézettsége egyenletes, míg a májusban hat órára áttett Híradóé kicsit megzuhant, mert a nézőknek meg kellett szokniuk az új időpontot. Ez teljesen természetes. Ha majd ősszel visszatérünk a témára, más számokkal találkozunk."

Screen Shot 2014-09-16 at 14.58.21.png

A más számok azt jelentették, hogy 18-49-ben a Híradó a júniusi mélypontot jelentő 15,4 százalékos közönségarányt augusztusra 19,9-re, szeptemberre pedig 20,5-re tornázta fel, miközben a Tények 24,7 és 21,9 között mozgott. Kolosi Péter szerint ez is csak azt jelzi, hogy egyre többen nézik a hírműsorokat, és miközben a Tények nézőszáma effektíve változatlan, a Híradó új nézőket hódít meg. "Az soha nem volt kérdéses, hogy az RTL Klub a városlakók és az ABC besorolású, azaz magas vásárlóerejű nézők körében népszerű, míg a TV2 a vidéki lakosság nézi. A 18-49-es városlakóknál június, a magas vásárlóerejűeknél augusztus óta mi vezetünk." 

Az RTL Klub ősze a számokat tekintve úgy alakul, ahogy azt eltervezték. A 2014-es év eddigi 20 legnézettebb műsorának listájára a TV2 a múlt vasárnapi Sztárban sztárral, a köztévé pedig 4 focimeccsel tudott felkerülni, a többi 15 helyen az RTL műsorai állnak. Ha a reklámadó és a terjesztési díj felfüggesztése nem lenne, Dirk Gerkens reggelei biztos csodaszépek lennének.

Köszönjük, hogy olvasol minket!

Ha fontos számodra a független sajtó fennmaradása, támogasd az Indexet!