Szilárda
0 °C
6 °C

Pont úgy, mint a Megasztár és az X-Faktor

virt
2014.11.13. 22:01
Egyetlen kereskedelmi tévé sem adna egy fillért sem egy ilyen ötletre, hiszen a féregkoktél mellett nincs helye olyan műsornak, amiben 10 éves gyerekek hárfáznak. Márpedig a Virtuózokban éppen ez történik péntek esténként főműsoridőben, a komolyzenei tehetségkutatót az a Show & Game nevű cég gyártja a közszolgálati tévének, akik korábban Az Ének iskoláját, A nagy duettet vagy éppen a Mr & Mrs című showműsorokat is csinálták. Érdekes, de a Virtuózokhoz nem sokkal másabb hozzáállás kellett, mint a kereskedelmi tévére gyártott műsorokhoz, bár a megvalósítás okozott fejtörést még az olyan tapasztalt tévéseknek is, mint Koós György, aki a Virtuózok mellett az például X-Faktort is rendezi. A Show & Game három tulajdonosa (Oláh Károly, Závodszky Zoltán és Koós György) közül utóbbi kettővel beszélgettünk.

Miért vágtak bele a Virtuózokba?

Závodszky Zoltán: Egyfajta kultúrmisszióként. Egyszerűen eltűnt ugyanis a magyar közéletből a komolyzene, a Nemzetközi Karmesterverseny óta nem látható a tévében semmi ilyesmi, pár hangverseny esetleg felkerült a műsorba, de semmi olyasmi, amiről érdemes lenne beszélni, pláne főműsoridőben. Persze akkoriban még a Kodály-módszer vagy Bartók neve a köznyelv része volt, az iskolai énektanítás is másképp működött, és a tévé is más volt. Azóta más műsortípusok jelentek meg, és valahogy ez a rész elsikkadt. Pedig ha tudnák az emberek, hogy micsoda sikereket érünk el nemzetközi szinten komolyzenében, lehet jobban odafigyelnének rá. 

Koós György: A Virtuózokban is vannak olyan versenyzők, akik fiatal koruk ellenére máris nagyszerű zenészek, egyikőjük egy tokiói versenyen ért el szép helyezést, szó szerint onnan esett be a forgatásra, egy másik Olaszországban szerepelt szépen. De ez csak kiragadott példa, a nézők, meg úgy általában a közélet sem tud arról, hány sikeres, elismert magyar zenész dolgozik külföldön, ahol nagy becsben tartják őket. A kérdésre visszatérve, én személy szerint nagyon szeretem a komolyzenét, és amikor Peller Mariann és Dr. Vadász Dániel megkeresett minket az ötlettel, illetve a kész tervvel, nagyon fellelkesültünk.

Hogyan állt össze a produkció?

KGy: Technikailag és csak a dolog mechanizmusát tekintve,

nagyjából úgy, ahogy egy Megasztár vagy X-Faktor.

Meghirdettük a szereplőválogatást, amire - őszinte meglepetésünkre - eljöttek vagy kétezren, aztán voltak úgynevezett direkt castingok is, amikor mi kerestük meg a konzik, a zeneiskolák tanárait, hogy lesz egy ilyen műsor, és ha van olyan tehetséges gyerek a kezük alatt, akivel esetleg lehetne együtt dolgozni, szóljanak.

Volt olyan, hogy valaki nem kért a dologból, mert tévéműsor?

KGy: Olyan volt, hogy óvatosak voltak a tanárok, a szülők, mert a tévéműsorokkal kapcsolatban sokaknak vannak fenntartásaik - ez a kereskedelmi tévén futó műsorok miatt lehet, gondolom. De olyan nem volt, hogy valaki nem kért belőlünk, mert alantasnak tartotta, hogy a tévében szerepeljen. Amikor megvolt a válogatás, a szereplőkkel persze alá kellett írni egy szerződést, pont úgy, ahogy a többi műsorban is, ekkor volt egy olyan eset, hogy az anyuka hozott egy papírt, hogy ők Japánban aláírtak valamit, amikor nyert a gyerek, lesz-e ebből gond. Nem volt.

ZZ: Ez a műsor valóban a tehetséggondozásról szól. Egy komolyzenei karriert felépíteni nem olyan, mint egy könnyűzeneit - ott brandmenedzselésről van szó, nem elég, ha jó az ember, kell hozzá az arc, kell egy stílus, menedzser, ügynök, rendesen össze kell rakni a dolgot, kismillió faktor befolyásolja a sikert.

A komolyzenében ennél könnyebb a feladat, mert ha valaki tényleg nagyon jó, annak azonnal meglesznek a lehetőségei.

A Virtuózokban ezt meg lehet mutatni.

A Virtuózok zsűrije:

  • Szenthelyi Miklós hegedűművész
  • Kesselyák Gergely karmester
  • Batta András zenetörténész, kormánybiztos
  • Miklósa Erika operaénekes
  • Némethy Attila zongoraművész

KGy: Ami nagyban hozzájárul még a sikerhez, az a zsűri. Egy tehetségkutatót vagy showműsort egy jó zsűri megmenthet, de el is temethet, nekünk viszont óriási szerencsénk van a zsűrivel, mert megvan közöttük az a kémia, amitől mint csoport jól működnek, ráadásul a szakmai hitelük megkérdőjelezhetetlen.

Azonnal a köztévében gondolkodtak? Kereskedelmi tévén megélne ez a műsor?

ZZ: Ha van közszolgálati feladat, akkor az ez, de Peller Mariannék egyébként is egyszerre kezdték el a tárgyalásokat velünk és az MTVA-val. Ez az a műsor, aminek a közszolgálati televízión van a helye, a kereskedelmi tévék kínálatában nem élne meg. Nincs benne bulvárfator, nem olyan könnyed, mint ott látható tehetségkutatók. Egyszerűen ott mást vár a néző egy műsortól, mint amit a Virtuózoktól megkaphat. Ha az egyik kereskedelmi tévén lenne a műsor, a zsűri összetételén is változtatnunk kellene, oda nem ilyen panelt kell összerakni.

Tudomásuk szerint van ilyen műsor más országokban is?

ZZ: Nincs.

KGy: Heteken át kerestünk hasonlót a videómegosztókon és a formátumkatalógusokban, de nem találtunk. Ez egy teljes egészében magyar fejlesztés, amire rém büszkék vagyunk. Nem egyszerű műsor egyébként, tehát műsorkészítői szempontból sok minden nem úgy működik benne, ahogy az szokott a tehetségkutatókban, lehet ezért nem is próbálkoztak még vele.

Megfordult a fejükben, hogy eladják a formátumot?

ZZ: Ez a világ minden műsorgyártó cégénél így lenne természetes - ha van egy olyan produktumod, ami sikeres, azt megpróbálod eladni. Az ötletgazda producertársak a Cannes-i tévés vásárra kivitték, és már vannak érdeklődők rá, de igazán megmutatni, hogy milyen, csak most tudjuk majd, amikor már vannak nézettségi adataink is, és a válogatókon kívüli adások is.

A nézettség annyira azért nem volt jó, a kereskedelmi célcsoportban legutóbb 4,8 százalékos közönségarányuk volt.

ZZ: Szerintem az, hogy a műsornak

a teljes lakosságban 360 000 nézője van, és 800 000-en kapcsoltak oda rövidebb-hosszabb időre, az órási dolog, hiszen nem egy populáris műfajról van szó, nem várhatunk 40 százalékos közönségarányt tőle.

Mi azzal, amit hoz, nagyon elégedettek vagyunk.

Mennyire drága műsor ez?

ZZ: Az, hogy mi drága, relatív. Nem kerül többe, mint a közszolgálati tévé hasonló kaliberű műsorai. Számokat nem mondanék, üzleti titok.

A produkció egyébként pont úgy néz ki, mint egy kereskedelmi tévés show. Ez tudatos?

KGy: Abszolút. Azért ne felejtsük el, hogy az országban nem sokan értenek mondjuk a klarinéthoz annyira, hogy meg tudják ítélni, hogy amit hallanak az értékes, jó komolyzenei teljesítmény vagy sem, így

be kellett csomagolni az egészet úgy, hogy szélesebb körben is eladható legyen, ki kellett találni, hogyan ültessük le a nézőt a tévé elé, és hogyan tartsuk is ott.

Ezért építettük fel a válogatókat úgy, hogy nem mentek végig a zenedarabok, hiszen aki nincs otthon a komolyzenében, vagy nem hallgat ilyet, annak ez elsőre lehet, hogy túl tömény vagy sok lett volna. Amikor láttuk a kritikákban, hogy ezt kivétel nélkül mindenki megemlíti - és amiatt háborognak az újságírók, hogy szerették volna végighallgatni az előadásokat, tudtuk, hogy jó irányba haladunk. A középdöntőktől már minden előadás az elejétől a végéig hallható.

Az X-Faktor rendezéséhez képest más a Virtuózokon dolgozni?

KGy: Mesélek inkább egy sztorit. A képvágónk, aki ott ül mellettem a vezérlőben, és akivel már hosszú évek óta közösen dolgozom, a második adás felvétele után azt mondta nekem, hogy hétvégén elmegy venni valami rendes hangrendszert otthonra, és elkezd komolyzenét hallgatni. A stábot nagyon jól ismerem, szinte minden műsorban, amit mi gyártunk, ők dolgoznak - mindenki szívügyének tekinti a Virtuózokat, nem csak egy újabb melónak. Én mindenben megtalálom azt, amitől érdekes, jó, más vagy izgalmas lesz, így ebben a műsorban is, és így van ezzel minden kollégám, a fővilágosítótól Szabó Szilárd társrendezőig.

A legnehezebb az benne, hogy egy alapvetően nem túl populáris műfajt kell bevinni a nappaliba úgy, hogy ne csak azok élvezzék, akik amúgy is járnak koncertekre. Ehhez például nagyon nem volt mindegy, milyen hangosítással dolgozunk, hiszen nem pop- vagy rockzenéről van szó, akusztikus hangszerek szólnak a műsorban, amiket teljesen másképp kell hangosítani, mint egy elektromos gitárt vagy szintetizátort. A Magyar Rádió hangmérnökei mikrofonozták be és hangosították a műsort, mert náluk jobban nem ért hozzá senki itthon. A közvetítőkocsijuk ott állt a miénk mellett.

Most egy hetes szüneten van a műsor, utána mi várható?

KGy: Lesznek sztárfellépők, a Two Chellos vagy a Piano Guys, akik pont azt a vonalat erősítik majd a műsorban, hogy a komoly és könnyűzenét simán lehet keresztezni, és hogy az ilyen crossover-produkciók milyen izgalmasak tudnak lenni. A döntő két fordulós lesz, az elsőben a zsűri kategóriánként választja ki a legjobbakat, majd az utolsó adásban a nézők applikációs szavazáson keresztül választhatnak egy végső győztest. Így meglesz a szakmai hitele is a műsornak, de a nézők is beleszólhatnak a végeredménybe.

Folytatást terveznek?

ZZ: A tévében igen valószínűtlen, hogy egy sikeres műsort ne kövessen újabb évad, de egyelőre hivatalos megkeresés még nem érkezett az MTVA-tól. 

A Virtuózok az m1 adásán látható péntek esténként, az adást itt követjük a comment:comon.