A 18-29 évesek 90 százaléka internetezik

2014.12.22. 17:34

A magyarok infokommunikációs eszközellátottságát és médiafogyasztási szokásait vizsgálta szokásos negyedéves felmérésében a Kutatópont, 2000 felnőtt lakos megkérdezésével.

A kutatás eredményei szerint a 2014-ben, ha lassabban is, de folyamatosan növekedett a technikai szempontból jól felszereltek aránya, azaz

egyre többen vannak, akik otthonukban tévéhez, mobiltelefonhoz és valamilyen számítógéphez is hozzáférnek.

2014 végére ugyanis a magyarországi felnőttek kétharmadának volt lehetősége a fentiek otthoni használatára. Év végére emellett

  • minden második megkérdezett magyar felnőtt otthonában legalább egyvalakinek volt okostelefonja,
  • tablet az otthonok valamivel több, mint 12 százalékában van,
  • és mérföldkőhöz érkezett az okostévék aránya is, amely az év végére átlépte az 5 százalékos szintet.

2014 végén három 18 éves vagy annál idősebb megkérdezettből ketten interneteztek valamilyen gyakorisággal, és minden második magyar felnőtt napi internetezőnek számított.

Kelet felé kéne nyitni

Magyarország középső és nyugati felében továbbra is 5-6 százalékponttal magasabb az internethasználók aránya, mint az ország keleti felében, a települési lejtő szerint azonban ennél jelentősebb különbségeket is megfigyelhetünk, amelyek alig változtak 2014 folyamán.

Iskolai végzettség szerint az alapfokú és középfokú végzettségűek között találjuk a legjelentősebb különbséget:

  • a középfokú végzettségűek háromnegyede (75 százalék) internetezik,
  • míg az alapfokú végzettséggel bíróknak csak az 52 százaléka. 

A 18-29 évesek a legaktívabb netezők

A 18-29 évesek 90 százaléka szokott internetezni és ugyan a kor előrehaladtával az internetezők aránya csökken, még az 50-59 évesek korosztályában is a többség (55 százalék) internetezik, azonban a 60 év felettiek közül csupán minden harmadik (34 százalék) használja a netet.

Az internethasználat átlagos mennyisége a teljes népességre vetítve hétköznaponként egy-másfél óra, hétvégénként háromnegyed óra körül alakul.

Az online tartalomfogyasztás tekintetében vezető helyen a magyar nyelvű hírportálok olvasását találjuk. Minden második magyar felnőtt legalább alkalmanként olvas ilyen tartalmakat,

elsősorban az Origót és az Indexet.

Minden harmadik megkérdezett szokott legalább alkalmanként online filmet, videót nézni (36 százalék), 32 százalék internetes fórumokat olvasni. Ennél valamivel kevesebben olvasnak legalább alkalmanként blogokat (29 százalék), töltenek le zenéket vagy filmeket (27 százalék), hallgatnak online rádiót (11 százalék), vagy néznek online tévéadásokat (8 százalék).

Akadnak klasszikus tévénézők és rádióhallgatók is

Az online médiafogyasztás mellett hagyományos elektronikus médiával is jelentős időt töltenek a magyarok, rádióhallgatással nagyjából az internetezéssel megegyező mértékűt (hétköznaponként egy-másfél óra, hétvégénként háromnegyed óra), míg tévénézéssel nagyságrendileg kétszerannyi időt töltenek.