Csilla, Noémi
10 °C
28 °C

Nem tűnik reálisnak az RTL megzsarolása

2015.01.29. 10:16

Öt százalékra szállítják le a reklámadó mértékét, a kábelszolgáltatóktól pedig sérelem nélkül kérhet programdíjat az RTL Klub, mely cserében "szoftosítja" híradóját és hírháttér műsorait – írja a Népszava. A múlt héten Budapesten tárgyalt két alkalommal is Lázár János és az RTL Klubot birtokló RTL Group régiós alelnöke, Andreas Rudas, tegnap pedig Lázár János utazott Berlinbe, és megszületett a megállapodás is, legalábbis a Népszava szerint.

A cikk szerint Lázár János kifejezetten orbáni eszközöket vetett be a berlini tárgyaláson, ugyanis "egy Rudas személyes üzleti tevékenységét kényesen érintő dokumentumcsomaggal érkezett berlini tárgyalásaira, amivel komoly nyomás alá helyezte az üzletembert” , ami nem tűnik túl életszerűnek. Ráadásul információink szerint Rudas-nak nem nagyon vannak üzleti ügyei, az RTL csoportot is birtokló Bertelsmann alkalmazottja, az őt ismerők szerint ráadásul nem egy zsarolható ember, a Népszava infomációja ezért sem tűnik megbízhatónak. Úgy tudjuk továbbá, hogy Anderas Rudas nem is tartózkodott tegnap Berlinben. 

Az Index forrásai szerint emellett koránt sem Lázár János a moderátor az RTL és a kormány között, és ennél jóval szofisztikáltabban megy az egyezkedés, nem egyenes követelésekkel, hanem inkább finom üzengetésekkel.

A Népszava szerint a lightosabb, kormányt nemtámadó hírdókért cserébe 2016 januárjától 5 százalékra szállítják le a tavaly novemberben már 50 százalékosra emelt reklámadó mértékét, az erről szóló kormánytervezet ma megérkezett az RTL jogi osztályára.

Amennyiben az RTL Klub valóban ilyen megállapodást kötne a kormánnyal, az komolyan ronthatja a csatorna hitelét, amivel ismét a Tv2, és ezzel együtt a kormány járhat jól. Pedig a radikális hangnemű híradó bejött az RTL-nek, már több mint egymillió nézője van minden este, így nem tudni, hogyan fogják pontosan végrehajtani a profilváltást, amennyiben lesz. Az illetékesek állítólag már felvették a kapcsolatot Kotroczó Róbert hírigazgatóval is, hogy tájékozódjanak a Híradó puhításának lehetőségeiről, írja a Népszava. Forrásaink ezt nem erősítették meg. 

A luxemburgi székhelyű cég még kedden közölte, hogy valóban voltak tárgyalásaik az elmúlt hetekben a magyar kormánnyal. "Kétségkívül sokat segítene Magyarországnak, ha ezek a megbeszélések érzékelhető megoldáshoz vezetnének" - közölték, hozzátéve ugyanakkor: továbbra is független hírszolgáltatást fognak nyújtani. Nem kommentálták azt a hírt sem, miszerint a kiegyezés érdekében beáldozzák Dirk Gerkens, magyarországi igazgatót, akinek családja egyébként az elmúlt időszakban több fenyegetést is kapott. Egyes hírek szerint az alku része az is, hogy az RTL Klub programigazgatójának, Kolosi Péternek is távoznia kell a csatornától, de ezt megkeresésünkre az RTL ismételten nem kommentálta.

A kormány először nem békülni akart, hanem tovább büntetni a csatornát, hiszen további 6-8 milliárdos bevételtől fosztotta volna meg az RTL Klubot azzal, hogy nem szedhette volna be a kábelszolgáltatóktól járó programdíjat. A békülés híre decemberben merült föl először, akkor az RTl Klub még tagadta azt. Azóta már megerősítették, hogy valóban tárgyalnak a kormánnyal, de ezzel kapcsolatban rengeteg, egymásnak ellentmondó információ látott napvilágot. Az RTL Klub egyelőre ragaszkodik ahhoz  a verzióhoz, hogy nem lesz változás a csatorna hangvételében, ami a reklámadó bevezetése után erősen kormánykritikus lett.