Sámuel, Hajna
18 °C
29 °C
Index - In English In English Eng

Totális médiaháborúról beszélt Simicska

2015.02.05. 23:17

Totálissá válhat a médiaháború, ha a kormány valóban bevezeti az RTL-lel való békülés jegyében az 5 százalékos reklámadót, mondta a Népszavának Simicska Lajos, a legnagyobb jobboldali médiatulajdonos.

A lap számításai szerint Simicska médiabirodalmának az új felállásban a mostaninál ötször többet kellene fizetnie. A Népszava szerint Simicska úgy nyilatkozott, hogy az 5 százalékos reklámadó kormányzati terve "újabb támadás a demokrácia ellen".

Simicska demokratikus elkötelezettségét sajátos fényben tünteti fel, hogy

  • nem a közjogi rendszer egyoldalú átalakításakor
  • nem a választási rendszer Fideszre szabásakor
  • nem a Fideszhez lojális emberek állami kulcspozíciókba helyezésekor
  • de még csak nem is az RTL Klub 40 százalékos reklámadójának bejelentésekor

kezdte veszélyben érezni a magyar demokráciát, hanem amikor az utóbbi években rendszeressé vált szektorális adókivetés legutolsó hulláma épp az ő médiacégeit látszik elérni.

A totális médiaháborúval való fenyegetőzés pedig azért tekinthető különlegesnek, hiszen médiatulajdonosként ezzel maga Simicska ismeri el, hogy a lapjai, rádiója és tévéje nemhogy nem függetlenek, de tulajdonosként ő maga szabja meg számukra, hogy milyen politikai irányt kövessenek.

Rogán Antal, a Fidesz frakcióvezetője a mezőkövesdi, kihelyezett Fidesz-KDNP ülés közben nyilatkozta csütörtök este, hogy Lázár János arról tájékoztatta a frakciót, hogy „az Európai Bizottság kötelezettségszegési eljárást kíván indítani a magyar kormány ellen, amennyiben a reklámadóval kapcsolatban nem változtat". A frakció megadta a Lázár által kért felhatalmazást arra, hogy tárgyaljon ezzel kapcsolatban, és dolgozzon ki megoldási javaslatot.

A reklámadó csökkentését és a mostani sávos helyett egykulcsos rendszer bevezetését javasolta kedd este Lázár János. A Miniszterelnökséget vezető miniszter az egykulcsos adó mértékéről nem beszélt, de arra hivatkozott, hogy az osztrák ötszázalékos reklámadó a legmagasabb az Európai Unióban.

A hvg.hu szerint az EB piacszabályozási elvek megsértése miatt sürgetett kötelezettségszegési eljárást a magyar kormány ellen, de Xavier Bettel luxemburgi miniszterelnök, és a német kancellária kérése is kellett, hogy a Fidesz visszakozzon. Orbán ezért is jelezhette Lázárnak, hogy kezdjen tárgyalásokat az RTL-lel.

Január végén írtuk meg, hogy a reklámadóról is beszélt egy háttérbeszélgetésen Orbán Viktor miniszterelnök. Orbán szerint luxemburgi nyomásra kezdtek neki a tárgyalásoknak a reklámadóról – tehát azt nem Lázár János, hanem az RTL-Group kezdeményezte. Mint írtuk, a kormányfő nem enged a reklámadóból befolyt 7-10 milliárd forintnyi bevételből – tehát ha az RTL adója csökken, máshonnan kell elvonnia ezt az összeget. Ezeket kisebb médiacégeken keresztül igyekezhetnek pótolni, az 5 százalékos adó alapján olyan sajtótermékeknek is kellhet fizetniük, amiknek eddig nem kellett.

A tavaly bevezetett, a csatornát 40 százalékban sújtó, később 50 százalékra emelt reklámadó bevezetése után a kormánnyal sokkal kritikusabb lett az RTL Klub híradója. A hvg.hu szerint állítólag az adócsökkentésért cserébe fair és kiegyensúlyozott híradót várnak a csatornától, amely viszont megígérte, hogy visszavonja az Európai Bírósághoz benyújtott keresetét a hazai reklámadó miatt.

Mint írtuk, azt, hogy az RTL híradója az alku részét képezi-e, majd csak a jövő dönti el. Az viszont kérdéses, hogy egy európai médiacég megengedheti-e magának, hogy egy ilyen felfokozott nemzetközi figyelem közepette újból egy moderált hírműsort készítsen.