Ők mondják meg, mit nézel a tévében

2015.05.20. 17:42
Az amerikai televíziózás befolyása a világpiacra továbbra sem csökken: a jelenleg a világ tévékészülékein látható sorozatok legalább 60 százalékát az amerikai sorozatgyárak biztosítják, a helyi gyártás és a többi importsorozat osztozik a maradék negyvenen. A világ legnépszerűbb sorozata az NCIS (korábban évekig a Helyszínelők-franchise sorozatai ültek a trónon), a tévés vásárokon mindenki igyekszik bezsákolni az új, ígéretes amerikai tartalmakat, a tévés kontentgyárak meg hülyék lennének leállni, ekkora bizniszből önként senki nem fog kiszállni. A trendeket meghatározó producerek meg pláne nem.

A 2015/16-os évadban az öt amerikai broadcast tévé, azaz országosan elérhető, kereskedelmi csatorna (ABC CBS, Fox, NBC és The CW) összesen 44 új sorozatot mutat be, így a teljes évadban várhatóan 103 dráma és vígjáték kerül majd képernyőre csak náluk, nem számolva a realityket, kábelsorozatokat és az olyan alternatív tartalomszolgáltatók kínálatát, mint a Netflix, a Hulu, a Yahoo, az Amazon, a Sony vagy a Microsoft, mert igen, még Bill Gates birodalmában is sorozatokat gyártanak. A 103 sorozatból huszonötöt hat megaproducer mondhat magáénak - ők azok, akik aktívan befolyásolják, hogy mit nézünk hétről-hétre a tévében.

Greg Berlanti (6 sorozat)

Ha csak a számokat nézzük, Berlanti van a legnagyobb hatással az ízlésünkre, hiszen hat sorozata is tévébe kerül, ebből négy képregényes, egy nyomozós, és egy összeesküvéses, három a The CW-n, kettő az NBC-n, egy pedig a CBS-en, azaz eléggé lefedi a spektrumot, és simán rásüthetjük, hogy megaproducer. Az idén 43 éves Berlanti a Dawson és a haverok egyik írója volt, majd elkészítette az Everwood című családi drámát és a Jack & Bobby című sorozatot, sőt, az Eli Stone című ügyvédes dráma is az ő nevéhez fűződik. Munkamániás és képregényfanatikus, utóbbit a DC Comics értékeli igazán, hiszen a Marvel dominanciája ellen küzdő cég a tévében elég szépen muzsikél Berlatinak köszönhetően.

Első képregénysorozata A zöld íjász volt, aminek első évada nálunk az RTL Klubon hozott 24-25 százalékos, teljesen érthetetlenül magas közönségarányt (jó, csak pár epizód), de a The CW nevű kis network tévén is nagyon szépen szerepelt. Berlanti azt csinálta meg az Arrow-val, amit a Marvel filmekkel Kevin Feige: emberközelbe hozta a szuperhőst, de közben nem rombolta le a mítoszt sem, és izgalmas, érdekes történetbe ágyazta azt a végtelenül sablonos alapsztorit, hogy van egy milliomos faszi, aki egy íjjal vadászik gazemberekre. A siker kitermelte az első testvérsorozatot, a csatornarekordnak számító nézettséggel nyitó The Flash-t, aminek első évada volt olyan sikeres, hogy a DC rábízza a Legends of Tomorrow című harmadik szériát (bemutató 2016-ban), amiben a két szuperhőssorozat karakterei (kiegészülve pár új arccal) közösen mentik meg a bolygót valami nagy fenyegetéstől.

Berlantinak emellett volt ideje egy Msyteries of Laura című nyomozós sorozat fejlesztésére is, ami ugyan egy spanyol széria remake-je, de ettől még kell vele foglalkozni. A történetben Debra Messing alakít egy zűrös magánéletű nyomozónőt, és hozzánk ugyan még nem jutott el, de ez csak idő kérdése. A 2015/16-os idényben két új sorozattal jelentkezik Berlanti, az egyik a CBS-nek forgatott, dettó DC Comics-tulajdon, a Supergirl, ami az előzetese alapján egy csajos-vicces dramedy lesz a helyét kereső szupercsajról.

A másik sokkal érdekesebbnek tűnik, mert egy igazi összeesküvéses thriller lesz, Blindspot címmel (NBC), amiben egy titokzatos, amnéziás, szénné tetovált nőre lelnek a rendőrök New York kellős közepén, de hamar kiderül, hogy a tetkóknak jelentősége van: egy-egy bűncselekményre vonatkoznak, amiket meg kell akadályozni, és emellett nem ártana összerakni a nő múltját sem.

Steven Spielberg (4)

Lehet meglepő lesz, de Spielberg Amblin Television nevű cégén keresztül már 1985 óta gyárt tévésorozatokat. Az első jelentősebb tévés kalandja az ABC-vel közösen gyártott, és nálunk is nagy népszerűséget arató Az ifjú Indiana Jones kalandjai című szériája volt, és kevesen tudják, de ő volt az egyik gyártója a Vészhelyzetnek is. A kétezres évek elején a Vészhelyzet mellet nem nagyon volt más produkciójuk a tévében, a 2010-es évektől kezdve viszont nagyon beindultak, tíz projektük is volt, melyek közül pár (Terra Nova, The River, Lucky 7, Red Band Society) a második évadot sem érte meg, mások viszont a mai napig láthatók a tévében (kábelen a Falling Skies és a The Americans).

Spielberg jelenleg is látható, vagy jövőre érkező sorozataira közösen jellemző, hogy mind sci-fi, ez ugye egyrészt a rendezőzseni hátteréből és gyerekkori olvasmányélményeiből fakad, másrészt viszont abból, hogy fent említett 103 sorozatból legalább 40 tartozik ebbe a műfajba, és ha valamit el lehet adni, akkor Spielberg eladja. Nyáron két sorozata folytatódik, a Stephen King regényéből készült A bura alatt, amiben egy kisváros fölé a semmiből egy átlátszó, de áthatolhatatlan bura kerül, és a lakók amellett, hogy igyekeznek megfejtést találni a rejtélyre és elmenekülni, régi sérelmeket is lerendeznek, ha már ilyen kiváló alkalom adódott (ez tipikusan King-es húzás), valamint a The Extant című, amiben Halle Berry olyan űrhajóst alakít, aki terhesen érkezik vissza egy tudományos küldetésből, és igen, idegen lények termékenyítették meg. Mindkettőt a CBS vetíti.

The Whispers - Trailer

Spielberg nyári újonca a The Whispers lesz az ABC-n, amiben idegen lények támadnak ránk, de nem szemtől szemben, hanem furmányosan, a világ (értsd: USA) gyerekeinek a fülébe suttogva, tudatukat irányítva. Ősszel pedig a Fox egyik nagy durranásának szánják a rendező Különvélemény című filmjének sorozatverzióját, aminek fejlesztésében Spielberg aktívan részt vett. Ezt azért fontos megemlíteni, mert amikor azt olvassuk, hogy executive producer: Steven Spielberg, az nagyjából annyit jelent, hogy a cége a gyártó, ő maga pedig legfeljebb ötletelés szintjén vett részt a fejlesztésben - az nem várható el el tőle, hogy a filmek és kismillió más projekt mellett napi szinten ott legyen egy-egy széria mellett. 

Alex Kurtzman és Roberto Orci (4)

Kurtzman és Orci a Herkules című tévésorozat írói stábjában kezdte a közös munkát, de barátságuk középiskolás éveikben alakult ki, szóval jól ismerték egymást. Amikor Kevin Sorbo, a sorozat főszereplője kénytelen volt kihagyni pár hetet egy orvosi probléma miatt, olyan történeteket tudtak írni a sorozathoz, hogy a forgatást így sem kellett leállítani - rájuk is bízták a Herkules munkálatait. 24 évesek voltak ekkor. Hollywood egyből lecsapott rájuk, és főleg filmekkel foglalkoztak (A sziget, Mission Impossible III, Transformers, Watchmen, Star Trek), de a tévében is aktívak voltak, dolgoztak az Aliason és a Fringe - A rejtély stábjában is benne voltak.

Most éppen három sorozatuk látható a tévében, a Scorpion című krimi, amiben nagyon okos emberek segítenek az FBI-nak nyomozni (CBS), a Hawaii Five-0, ami egy klasszikus sorozat remake-je, és tulajdonképpen egy sablonos krimisorozat, viszont a karakterek miatt sokkal érdekesebb, mint mondjuk egy Helyszínelők-sorozat (CBS), valamint Az álmosvölgy legendája című rém szórakoztató fantasy-sorozat a fej nélküli lovast modern korban kergető Ichabod Crane-ről (Fox). Ezekhez jön majd ősszel a Limitless, a Csúcshatás című film sorozatverziója, amiben egy tablettától az agyi kapacitásának 100 százalékát kihasználni képes fickó segít az FBI-nak.

A két író-producer filmjei összesen 3 milliárd dollárt termeltek a pénztárakban, és ugyan a filmes karrierjükben már külön úton járnak, a tévésorozatokon továbbra is együtt dolgoznak. Minden sorozatuk forgatókönyvet elolvassák, és tanácsokat adnak az íróknak, a Hawaii Five-0-ban pedig a mai napig íróként is dolgoznak.

Shonda Rhimes (4)

Rhimes 2005-ben, a Grace klinikával robbant be a tévébe (korábban forgatókönyvíró volt Hollywoodban, és éveken át próbálkozott pilotokkal), úgy, hogy az ABC nem is nagyon bízott a sorozatában, amiben egy kórház rezidenseinek magánéleti és szakmai kalandjait krónikálta. A többi történelem: az évad közben bemutatott, nulla marketingkampánnyal megtámogatott sorozat a mai napig képernyőn van, kitermelt egy Dr. Addison című spinoffot, Rhimes pedig tíz év alatt az egyik legbefolyásosabb producerré nőtte ki magát.

Az ABC csütörtök estéje úgy ahogy van, az övé: a Grace klinika után jön a Botrány, egy politikusokra szakosodott washingtoni problémamegoldó egyre eszementebb története, majd este tíztől a Hogyan ússzunk meg egy gyilkosságot? című jogi dráma, aminek első évadában egy csapat joghallgató és tanáruk tussol el egy gyilkosságot, legalábbis elméletileg. A három sorozat mellé 2016-ban étkezik a The Catch, amiben egy szélhámosok, adó- és áfacsalók leleplezésére szakodosott okleveles könyvvizsgáló döbben rá, hogy a vőlegénye éveken át vezette az orránál fogva, és amikor a pasi lelép a teljes vagyonával, bosszút esküszik. Ez a sorozat is az ABC-n lesz látható.

Rhimes sorozataira jellemző, hogy a karakterei látszólag erősek, de valamiféle belső démonnal küzdenek, korántsem tökéletesek, sőt, nincs egy olyan szereplője sem, aki a "hős" vagy "gáncs nélküli lovag" kategóriába beférne, önzők és számítók, de ha kell nagylelkűek és önfeláldozók, a nők karrieristák és nem szeretnek otthon ülni, stb. A nyelvet olyan jellegzetesen használja, hogy két mondatból rá lehet jönni, hogy az ő sorozatáról van szó, a történetszálai pedig mintha a legelvadultabb szappanoperákból jönnének elő, tessék csak a Grace klinika szellemmel szeretkező dokinőjére gondolni, vagy a Botrány elnöke és a lobbista jónő közötti románcra. Rhimes mesterien ötvözi a heti sorozatok kőkemény drámáját a napi szappanoperák fordulatival, az eredmény pedig egy stabil nézettséget biztosító, megbízható sorozatgyár, ami még jó ideig termelni fogja a szériákat.

Dick Wolf (4)

A 69 éves Wolf a network tévézés egyik, többszörösen koronázott királya. 1984 óta nincs olyan év(!) amikor ne lenne legalább egy olyan sorozat a képernyőn, amihez köze van. A Hill Street Blues című krimi mellett kezdte a tévézést, majd 1985-ben a Miami Vice egyik producere lett. 1990-ben alkotta meg a Law & Order-franchise-t (nálunk Esküdt ellenségek), ami négy amerikai, egy brit és egy orosz spinoffot is szült, a Special Victims Unit (Meggyalázott áldozatok) című darabja még a mai napig látható az NBC-n, ősszel kezdi a 17. évadát. Ez az a sorozat, amiben Mariska Hargitay a főszereplő.

Wolf 2012-ben indította be új franchise-ját, a Chicago Fire című tűzoltós sorozattal, amihez 2013-ben csatlakozott a Chicago PD, a rendőrökről szóló spinoff, és idén ősszel indul el a Chicago Medical, a kórházas testvérsorozat. Tulajdonképpen megcsinálta a Harmadik műszakot, csak három darabra bontva, amiért az NBC nem győz neki elég hálás lenni, mert sorozatai ugyan már nem tudnak kiugróan magas nézettséget, de stabilan hozzák az átlagot, kiszámíthatóak és olcsók. Wolfra jellemző, hogy nem nagyon távolodik el attól, amihez ért, ahogy egy Indexnek adott interjúban fogalmazott, ő a tévézés rántott szelete: a néző pontosan tudja, mit kap a sorozataitól - majd’ minden epizódban egy-egy lezárt ügyet, a 42. percben lezáruló, kerek történetszállal.

Chuck Lorre (3)

A CBS sitcomjainak meghatározó alakja tavaly még 4 sorozattal szerepelt volna a cikkben, de a Két pasi és egy kicsinek vége lett, így marad az Agymenők (The Big Bang Theory), a Mom (Anyu) és a Mike & Molly, de ha belevesszük, hogy executive producer társa, Bill Prady az ABC-nek forgatja a Muppets-remake-t, akkor ráfoghatjuk, hogy a Lorre-művek továbbra is négy sorozatot ad nekünk.

Lorre a sitcomok Dick Wolfja, az 1990-es Roseanne óta dolgozott a Grace Under Fire, a Cybill, és a Dharma & Greg című sorozatokon, melyek mind többkamerás, épített díszletben, élő közönség előtt játszódó vígjátékok voltak, olyanok, mint a most CBS-en látható trió. Lorre ehhez ért, a színházszerű előadásokhoz, a színészeit itt tudja instruálni, és itt tud kiteljesedni - az egykamerás, filmszerű vígjátékok nem érdeklik. A sorozataira általában jellemző, hogy a vége főcím után egy pillanatra felvillantott kártyán elmagyaráz bizonyos dolgokat a sorozattal kapcsolatban, választ ad valamilyen, neki címzett kérdésre, vagy elmondja a véleményét mondjuk a Charlie Sheen-botrányról.

A 63 éves producer megbízható, és kitartó, erre a The Big Bang Theroy nézettsége a legjobb példa: az első évadot átlag 8,3 millió néző látta, és a top 100-as lista 68. helyén szerénykedett, ebből lett a tavaly, hetedik évadra 19,96 milliós átlagnézettség és 2. hely az NCIS mögött. Az idei évadban sem lesz sokkal rosszabb helyen. Lorre a mai napig részt vesz minden sorozata napi munkálataiban, ott ül az írói szobában, ő irányítja az olvasópróbákat és a jelmezes főpróbát, és csak az élő felvétel során vonul háttérben, és hagyja a rendezőket dolgozni.

Ők hatan nagy mértékben meghatározzák, hogy mit nézünk a tévében, de azt senki, még ezek a veteránok sem tudják garantálni, hogy egy sorozat sikeres lesz-e vagy sem. Hogy miből válogathatunk majd ősztől, azt cikksorozatunk következő részében mutatjuk be.