Szijjártó Péter haverja laza 2,8 milliárdos állami tendert nyert

2015.08.06. 13:22
Kuna Tibor és két cége, a Young & Partners és a Trinity International Communications nyerte meg a Szerencsejáték Zrt. 2,8 milliárdos, kommunikációs tenderét. Meghívásos buli volt, csak úgy, mint az MTVA kommunikációjára kiírt, jóval szerényebb összegű pályázat, amin szintén Kuna Tibor egyik cége lett a befutó.

Szijjártó: Jóban vagyunk, barátok vagyunk

Van egy Young and Partners nevű PR-cég, ami eléggé felfutott mostanában...

Ismerem őket.

Sok emberrel beszéltünk a kommunikációs piacon, és sokan azt mondták, hogy ez a cég az ön érdekkörébe sorolható, önhöz köthető. Milyen kapcsolat fűzi ehhez a vállalkozáshoz?

Kuna Tibort, a cég főnökét nagyon régóta ismerem. Az ifjúsági minisztériumban dolgozott, amikor 1998 és 2002 között kormányon voltunk, és én ifjúsági vezetőként kerültem kapcsolatba vele. Azóta jóban vagyunk, mondhatom azt is, hogy barátok vagyunk. Ismerem őket, és jó véleményem is van róluk, jó cégnek tartom őket. Amikor a Miniszterelnökségen dolgoztam, akkor egy rövid ideig együtt is működtünk.

Tehát volt valamilyen kommunikációs megbízásuk...

Igen-igen. Később már nem foglalkoztam a kommunikációval, államtitkár lettem, tehát az ilyen jellegű kapcsolatunk nagyon rövid ideig tartott.

(444.hu)

A Szerencsejáték Zrt. június 8-án írta ki meghívásos tenderét kreatívtervezési és médiavásárlási feladatokra. A legjobb ajánlatot Kuna Tibor és Kuna Tibor tette, egyrészt a Young & Partners másrészt a Trinity International Communications nevű ügynökségével, melyek végül konzorciumban indultak a pályázaton. A tender rém gyors lefolyású volt, mindössze 11 nap telt el a pályázat kiírása és a teljes dokumentáció benyújtási határideje között, amit a Szerencsejáték Zrt. a Kreatívnak azzal indokolt, hogy

a cég piaci célkitűzéseinek 2. féléves, komplex kampányok megvalósításán keresztül történő támogatásának igénye indokolta.

Kuna a Fidesz-frakció kabinettitkára volt 2003-2008 között, utána megalapította a Young & Partners nevű kommunikációs céget, ami egy év alatt közel hússzorosára növelte éves forgalmát: a 2010-es kormányváltás után a Közgép, a Miniszterelnökség és számos minisztérium mellett még a kormány stratégiai partnerei is a Young and Partnersszel dolgoztattak. 2011-ben 450 milliós, 2013-ban már 2,054 milliárdos bevételt könyvelhetett el - ez az összeg nagyjából megegyezik négy-öt vezető hazai ügynökség összesített belföldi árbevételével.

A Trinity International Communications Kft.-t Kuna 2010-ben alapította Heliopolis Consulting Tanácsadó és Szolgáltató Kft. néven. Aztán 2014-ben felvették a Trinity nevet, és 250 milliós árbevételt produkáltak, pár héttel ezelőtt pedig megkapták az MTVA kommunikációs feladatait is, ami fél évre 21,5 millió forintot jelent. Mindez aprópénz a Szerencsejáték Zrt. 2,8 milliárdos keretösszegéhez képest, amit viszont nem biztos, hogy az utolsó fillérig is lehívhatnak, legalábbis ezt válaszolta a Kreatív kérdésére a Szerencsejáték Zrt. 

Mivel azonban a Szerencsejáték Zrt. tevékenysége törvényileg nem tartozik közbeszerzés hatálya alá, tulajdonképpen azzal szerződnek, akivel akarnak. Jó, ennyire nem egyszerű a dolog, hiszen a tulajdonosi jogokat a Magyar Nemzeti Vagyonkezelő Zrt. gyakorolja, az ő jóváhagyásukkal írhatták ki a csodálatos nevű,

2015. évi marketingkommunikációs megjelenéseihez kapcsolódó, a médiatervezési és -vásárlási, valamint kreatív tervezési és gyártási feladatok ellátására vonatkozó

összevont, meghívásos pályázatot.

A cél az volt, hogy olyan szaktudással és stabil piaci háttérrel rendelkező ügynökségi partnert találjanak, aki egyszerre képes mind a stratégiai médiatervezési és a költséghatékony médiavásárlási, mind a média-megjelenésekhez kapcsolódó egyedi kreatív tervezési és gyártási feladatok összevont ellátására. Azt, hogy a nyertes Young and Partners Kommunikációs és Tanácsadó Kft. Trinity International Communications Kft.-vel alkotott konzorciuma mellett milyen cégek indultak még a tenderen, a Szerencsejáték Zrt. nem árulta el a Kreatívnak.

A keretszerződés egyébkén 2015. december 31-ig érvényes, és a szerződő partnernek nem biztosít kizárólagosságot, azaz a Szerencsejáték Zrt. fenntartja a jogot arra, hogy e feladatok ellátásával a szerződés időtartama alatt más vállalkozót is megbízzon. A keretösszeg egyébként  nettó 2.834 millió forint, de ennek teljes elköltésére nem vállalnak garanciát, sőt, a szerződés egyik kitétele szerint ha nem módosítják a tendert szeptember 30-ig, akkor azt semmisnek kell tekinteni.

A Kreatív teljes joggal teszi fel egyébként a mindenkit érdeklő kínzó kérdést: ha a Szerencsejáték Zrt. a Nemzeti Kommunikációs Hivatal alá tartozik (márpedig erről szóltak a híradások), nem világos, hogy miért a Nemzeti Vagyonkezelő adta meg az engedélyt a meghívásos tender kiírására.