Valér
4 °C
8 °C

Carter doktor szívesen forgatna egyszer Magyarországon

Interjú Noah Wyle-lel

2015.11.03. 13:00
Mindig is Carter doki volt a kedvencem a Vészhelyzetből, és A titkok könyvtára Indiana Jones-klónján is jókat nevettem, amíg vártam az igazi Indy soha el nem készülő, újabb mozifilmjeit. Így különösen nagy öröm volt számomra, hogy A titkok könyvtára 2. évadának premierjéhez időzítve telefonon készíthettem villáminterjút a 44 éves színésszel – aki ma már rendező, író és producer is, és nagy lelkesedéssel tud mesélni ezekről az útkereséseiről. És persze arról, hogy mint minden kisfiút, őt is lázba hozta Atlantisz, a piramisok titka meg a kalózok elveszett kincsei, csak neki azóta olyan álommelója lett, hogy felnőttként is csupa ilyesmivel foglalkozik egy tévésorozatban. Sajnos csak 10 percet beszélhettünk vele, szerencsére nagyon jó fej volt, és sikerült 13-ra nyújtani.

Mint mondhat el spoilerezés nélkül A titkok könyvtára új évadáról? Szebb lesz a látványvilág? Vagy inkább a karakterek kaptak nagyobb mélységet?

Azt hiszem, egy kicsit mindkettő igaz a második évadra. Az elsőben inkább arra koncentráltunk, hogy bemutassuk az új könyvtárosokat, felépítsük a karakterek közötti kapcsolatokat és megismertessünk a nézőkkel egy másik, izgalmas világot. A második évadban viszont már megvolt a lehetőségünk arra, hogy egy minőségibb ecsettel, sokkal részletesebben vázoljuk fel mindezt. Tanultunk az első részben elkövetett hibáinkból: azt például páran szóvá tették, hogy a speciális effektek szegényesek voltak, így most az új epizódokban sokkal több pénzt költöttünk el ezekre. A díszlettervezőket is külön kiemelném, nagyon szép látványvilágot hoztak létre a sorozathoz.

Mi volt a legveszélyesebb jelenet A titkok könyvtárának forgatása alatt?

Veszélyes jelenet? Akárhogy gondolkodom, nem jut eszembe egyetlen ilyen sem. Ez nem egy különösebben veszélyes sorozat. Az Égszakadás, na az már veszélyes volt! Ott forgattam viharban, a pirotechnikusok folyamatosan felrobbantottak valamit mellettem, motoron száguldoztam, és még egy seregnyi más őrültséget meg kellett csinálnom! A titkok könyvtára ehhez képest egy nagyon biztonságos produkció volt, minimális erőszakos jelenettel, cserébe viszont sok humorral. Itt az egyetlen veszélyes dolog az volt, hogy majdnem túlléptük a rendelkezésünkre álló 70 napos forgatási időt.

De mi is ez A titkok könyvtára?

Noah Wyle Indiana Jonest utánzó, de épp ezért igen népszerű kalandfilm-trilógiája a 2000-es évekből, ami tavaly tévésorozatban folytatódott. Az 1. évadáról ezt írtuk a Comment:comon:

Carter doki a szegény ember Indiana Jonesaként ezeréves titkok után nyomozva ismét körberohangálja a világot egy szőke bombanővel az oldalán, és miközben fekete nindzsákat meg feszes seggű, gonosz amazonokat lerúgva megtalálja egy Stonhenge-oszlopba rejtve Arthur király koronáját, még arra is van ideje, hogy vicces vívóleckéket vegyen a magától mozgó, sőt, bolondos kutyaként rohangáló legendás kardtól, az Excaliburtól. Mi ez, ha nem az év legjobb ZS kategóriás kalandfilm-paródiája?

Könyvtárosként mindig valami ősi titok után nyomoz. De Noah Wyle-ként is érdeklik az olyan összeesküvés-elméletek, mint a templomosok titka meg a Végzet lándzsája, vagy csak eljátssza mindezt a szerep kedvéért?

Imádom ezeket a legendákat. Már gyerekkoromban is folyton a kalózok kincseiről meg az elsüllyedt Atlantiszról olvastam, lenyűgözött a piramisokat körbelengő titok. Régóta vonzanak ezek a történelmi érdekességek, szeretem a megoldatlan rejtélyeket, az eltűnt kincseket és a legendás mágikus ereklyéket.

Akkor A titkok könyvtára egy igazi álommunka volt?

Az volt, a szó minden értelmében. Egyrészt ebben a sorozatban eleve különleges dolog a sokféle karaktert ide-oda mozgatni egy tehetséges, kreatív stábbal. Másrészt nekem személy szerint is jó érzés volt, hogy szellemesen szórakoztatva taníthattam a nézőket, és a szokásos vígjátéki elemek mellett finoman utalhattam irodalmi vagy mitológiai alakokra és egyéb kultúrtörténeti érdekességekre.

Nemcsak az egyik főszereplője, de a producere is A titkok könyvtárának. Ez pontosan mit jelentett? A költségvetés felügyelését vagy a következő részben szereplő ereklye és ősi titok kitalálását is?

Mindegyiket. Producerkedni egy tévésorozatban kiváló lehetőség arra, hogy letesztelje az ember, milyen érzés felelősséget vállalni minden egyes munkafolyamatért. Már a legelejétől részt vettem a sorozat történeti ívének kitalálásában, kipróbáltam a forgatókönyvírást, aztán a forgatókönyv-újraírást is. De ott voltam a szereplőválogatáson, és figyelemmel kísértem a vágást is, úgyhogy tényleg minden részleg munkájában részt vettem egy kicsit. De persze sosem egyedül, hiszen a tévésorozat-készítés csapatmunka. Szerencsére Dean Devlinnel, Marc Roskinnal és John Rogersszel jó producercsapatot alkottunk.

Másik tévésorozatában, az Éghasadásban nem csak szerepelt, rendezett is egy részt. Milyen volt a kamera túloldalán?

Ön tudja, hány tévés díjat kapott összesen Noah Wayle?

Háromszor jelölték Arany Glóbuszra és ötször Emmy-díjra a Vészhelyzetért, de sosem nyert. Begyűjtött viszont jónéhány másik díjat:

  • 4 SAG-díj az amerikai színész szakszervezettől a Vészhelyzetért (megosztva a többi főszereplővel)
  • 4 OFTA-díj a Vészhelyzetért az Online Film és Tévé Szövetségtől,
  • Q-díj a Vészhelyzetért 1997-ben,
  • Prizma-díj a Vészhelyzetért 2003-ban,
  • 2015-ben megkapta az amerikai Academy of Science Fiction, Fantasy & Horror Films különdíját

Hihetetlenül jó móka volt, egyáltalán nem bántam meg. Pár évvel ezelőtt találtam ki, hogy történeteket akarok mesélni, csak most máshogy. Valamiért úgy gondoltam, hogy az írás, a rendezés, a producerkedés és a színészet felcserélhető szerepek, és aki jó az egyikben, az a többiben is ugyanolyan jó. Csakhogy kiderült: megvetni a lábadat az írók és a rendezők világában egyáltalán nem olyan egyszerű dolog. Nem szabad a telefon mellett ücsörögve várni a nagy felkérésre, hanem magadnak kell kitalálni egy olyan projektet, amit aztán végig te felügyelhetsz. Nekem erre adódott is lehetőségem, és nagyon örülök, hogy egy másik nézőpontból is megismerhettem végre a sorozatkészítés világát.

Viszont önt a mai napig Carter doktorként emlegeti mindenki. Volt olyan élethelyzet, hogy az emberek tényleg orvosként számítottak volna önre?

Előfordult ilyen, és mindig én lepődtem meg a legjobban, hogy egy 15 évados kórházsorozatban való szereplés után mennyire nem értek még mindig az orvostudományhoz. Szóval ha látok egy balesetet, inkább félreállok, és rábízom az életmentést az igazi orvosokra. Ez persze nem mindig egyszerű, volt is egy nagyon rossz emlékű repülőutam, ahol valaki rosszul lett, és amikor a kapitány megkérdezte, van-e orvos a fedélzeten, természetesen mindenki azonnal rám nézett. Én meg csak ott ültem, teljesen leizzadtam, és csak arra tudtam gondolni, hogy leforgattam 254 Vészhelyzet-epizódot, de fogalmam sincs, hogyan kell elsősegélyt nyújtani. Imádkoztam, hogy legyen egy igazi orvos is az utasok között – és szerencsére volt.

Járt már Magyarországon? Bizonyára sok rajongóra örülne, ha itt forgatni ön is, mint legutóbb Matt Damon.

Sosem jártam még Budapesten, de nagyon szeretném egyszer megnézni. És a magyar filmesekkel is szeretnék majd egyszer forgatni, mert 1994-ben már volt szerencsém együtt dolgozni a Guinevere című tévéfilmben egy nagyon tehetséges magyar operatőrrel, Szabó Gáborral.

A titkok könyvtára 2. évada november 2-án, 21:20-kor indult a Universal Channelen.