Életem, halálom a kilencvenes évekért!

90-es evek cover
2015.12.30. 21:07

A tévésorozat mint műfaj most az aranykorát éli, aminek köszönhetően szép lassan elértünk arra a szintre, hogy a hollywoodi filmgyártás 21. századi remake-, reboot- és sequelfétise már a televíziót is elfoglalta. Lesz új X-Akták, sorozat készül a Kegyetlen játékokból, a Fargo tévés adaptációja már a második évadában jár, a Bárányok hallgatnak eredettörténete, a Hannibal már be is fejeződött, és obskúrus '90-es évekbeli rajzfilmek felélesztésére gyűjtenek emberek tucatjai a Kickstarteren. És ez csak a tévé, a moziban már rég minden arról szól, hogy akkor most a dinoszauruszokat vegyük elő megint, vagy a brit drogosokat. Megpróbáltuk átnézni, hogy mire nem tette még rá a gonosz csápjait a rebootmánia és mik azok, amiket lehet a 2010-es években is szívesen néznénk.

A nosztalgiafaktor kiirthatatlan az amerikai szórakoztatóiparból olyannyira, hogy miután Hollywood újra learatta a babérokat a '80-as évek tesztoszterontúltengéses popkultúrájának felélesztésével (Terminátor, Transformers, Rambo, Rocky, G.I. Joe, Szupercsapat, Miami Vice, Robotzsaru, Conan stb.), a 2010-es évekre előkerült a '90-es évek, de nem is akárhogyan. A sorozatgyártás már nem csak a tévé- és kábelcsatornák sajátja (lásd. Netflix, Amazon), a nagy költségvetésű filmek pedig már úgyis kapcsolódnak egymáshoz, ha azok nem direkt folytatások (lásd. Marvel-filmek, leendő X-Men-spinoffok és DC-filmek). Közben tévésorozatok egyre nagyobb bizniszt jelentenek és eljutottunk arra pontra, hogy

sorozatokból mozifilmek, mozifilmekből sorozatok készülnek.

Újjáéledt sorozatok a '90-es évekből napjainkban

Egyáltalán nem újdonság már a sorozatok felélesztése, 2010 környékétől alig maradt olyan említésre méltó széria, amit ne terveznének ismét elindítani tévés vagy filmes formában. Ezeket szedtük most össze, de a listán olyanok is szerepelnek, amik még fejlesztés alatt állnak, vagy még nem mutatták be.

  • 21 Jump Street (2011, 2014)
  • 90210 (2008-2013)
  • Melrose Place (2009-2010)
  • Twin Peaks (2016)
  • X-Akták (2016)
  • Baywatch-film (???)
  • Full House (2016)
  • Power Rangers-film (2016-ban kezdik forgatni)
  • Libabőr-film (2015)

Mivel még öt év hátra van ebből az évtizedből, a '90-es évek mánia csak fokozódni fog, ezért megpróbáljuk áttekinteni, hogy mik azok a szériák vagy filmek, amikről eddig elfeledkezett a nosztalgiagépezet. Fontos kiemelni, hogy a '90-es évekkel kicsit csalunk, hiszen sok '80-as évek második feléhez köthető sorozat Magyarországon csak a '90-es évektől volt látható. A több évtizede futó franchise-okat viszont kihagyjuk, így nem lesz Star Wars,  Star Trek, Godzilla vagy James Bond sem, illetve azokat is igyekeztünk kihagyni, amik a '90-es években kezdődtek, de a folytatásaik átcsúsztak a 21. századra. Annyit azért elárulunk, hogy

a már annyi elkészült vagy fejlesztés alatt álló '90-es évekhez köthető franchise felélesztésén dolgoznak, hogy a cikk írása alatt sokszor hallottuk azt a Hollywoodban bizonyára ismerős hangot, amit egy bödön ad ki kapargatás közben.

A háromrészes cikksorozatban a '90-es évek (és némileg a '80-as évek) eddig érintetlen produkcióit nézzük át, azon belül is három kategóriát:

  • tévésorozatokat,
  • mozifilmeket
  • és animációs filmeket, sorozatokat.

Az első részben megnéztük melyik az az öt '90-es évekbeli tévésorozat, amiből a jövőben akár modern reboot is készülhet.

Sliders (1995-2000)

A '90-es évek sok szempontból átmeneti korszak volt a tévésorozatoknál. Akadnak örökbecsű gyöngyszemek, amik kiállták az idő próbáját (Twin Peaks), de közel sem volt annyi minőségi széria, mint mostanság. A science fiction azonban csak ebben az évtizedben kezdett bekúszni a tévébe,  kevés népszerűbb sorozat volt Magyarországon a műfajon belül, mint a Sliders.

A koncepció rém egyszerű: adva van egy csapat, akik különböző alternatív jelenek között utazgatnak, amíg visszatalálnak a saját idősíkjukba. A sorozat inkább a nosztalgiafaktor és az ötlet miatt erős, azért a maga idejében sem számított minőségi tévézésnek, mai szemmel sok megmosolyogtató pillanat van benne.

Hogyan lehetne visszahozni: Most éppen a sci-fik korszakát éljük, így simán lenne helye egy olyan sorozatnak, ami alternatív valóságok között ugrálna. Minden bizonnyal bombasiker lenne egy olyan megoldás, hogy az alternatív világot valamennyire kötődnének a közelmúlt eseményeihez. Mi lenne, ha Szíria vagy Ukrajna miatt kitörne a harmadik világháború? Mi történt volna, ha nem állítjuk meg az ebola terjedését Afrikában? Milyen lenne Kína, ha a '70-es évek végén nem vezetik be az egygyerekes szabályt? Ilyen, és ehhez hasonló alternatív történelmi utópiák akár komoly politikai párbeszédeket is elindíthatna, miközben az ötlet nem indokolna egy mai drága sci-fi költségvetését.

Miért nem történt még meg: Egészen furcsa, hogy még pletyka szinten sem merült fel egy reboot ötlete. Pedig az első három évadot sugárzó Foxot nagyon nem kell félteni, ha erről van szó, de még az utolsó morzsákat is összeszedő SyFy sem ugrott rá a témára, ahol az utolsó két évadot adták. Mondjuk utóbbi esetében borítékolható lenne a bukta. A színészeket meg minimum egy cameóra össze lehetne rántani, mert John-Rhys Davis kivételével egyikük sem vitte túl sokra, sőt, a Maggie karakterét játszó Kari Wuhrer nemrég már a második Sharknadóban játszott.

Kaliforniába jöttem (1990-1996)

A sorozat, ami feltette Will Smith-t az A listás sztárok térképére. Magyarországról kicsit nehezen érthető, miért övezi ekkora kultusz a sorozatot, de kevés olyan, alapvetően az afroamerikai szubkultúrát érintő sitcom készült ekkoriban, ami képes lett volna megfogni az összes társadalmi réteget. A vagány utcagyereket játszó Will Smith bekerül egy kifejezetten előkelő kaliforniai családba, és az ebből adódó konfliktusok eladták a sorozatot fél évtizeden át.

Hogyan lehetne visszahozni: Az angol lordokhoz hasonlóan előkelő kaliforniai család azért a maga idejében is kicsit hihetetlennek tűnt, ezért sokkal hitelesebb lehetne egy olyan felállás, hogy mondjuk egy detroiti vagy chicagói utcagyerek bekerül egy Jay-Z-hez mérhető, ma már konszolidált rapsztár életébe, aki az utcáról érkezve vált milliárdos üzletemberré. Rapzeneileg még ennél is érdekesebb lenne, ha az utcagyerek egy meleg fekete párhoz kerülne Liberálfalvára, ahol meg kéne tanulnia tolerálni, kedvesnek lenni és a problémákat nem két golyóval elintézni. Nyilvánvalóan a konzervröhögős sitcom itt nem működne, de simán lehetne egy kicsit sötét humorú, oda-vissza társadalomkritikus komédia, amibe néha beugorhatna Will Smith is, mint konszolidált sztárrá váló korai utcagyerek.

Miért nem történt még meg: Augusztusban robbant a hír, hogy Will Smith cége már elkezdte fejleszteni a lehetséges reboot ötletét, de ennél többet nem lehet tudni. Egy részről örvendetes, hogy Smith van a projekt mögött, hiszen így a legfontosabb szereplő bármikor beugorhat, más részről viszont ez azt is jelenti, hogy a szcientológiától befolyásolt Smith valószínűleg pont nem valami tökös dologra készül, hanem a világ legpolkorrektebb afroamerikai családi vígjátékára.

SeaQuest – A mélység birodalma (1993-1996)

Talán csak kevesen emlékeznek rá, de a SeaQuest első évada az egyik legizgalmasabb sci-fi sorozatot ígérte, ami addig tévébe került: tudományos fantasztikusból előbbire helyezve a hangsúlyt kitaláltak egy olyan nem túl távoli jövőt, ahol a 2010-es évekre (!!!) elfogy a Földön minden nyersanyag, ezért az emberiség kénytelen a tengerek és óceánok aljára merülni új lelőhelyeket keresve. Ennek következményeként vízalatti kolóniák jöttek létre, illetve új politikai szövetségek és ellentétek alakultak ki. Ebben a világban követhettük végig Roy Scheider kapitányt és menő tengeralattjárójának legénységét, ahogy különböző tudományos vagy éppen politikai kalandokba keverednek. A tudományos részt annyira komolyan kellett venni, hogy minden epizód végén a világhírű Bob Ballard tengerbiológus mesélt arról, hogy a legutóbbi rész hogyan kapcsolódik valami aktuális kutatáshoz. Aztán a CBS úgy gondolta, hogy a műsor lebutításával több nézőt szereznek, ezzel a SeaQuest gyorsan közröhej tárgyává vált és már mindenki csak úgy emlékszik rá, mint az a vízalatti sorozat, amiben beszélő delfinek diskurálnak földönkívüli telepatákkal.

seaquest-darwin
Fotó: Universal Television

Hogyan lehetne visszahozni: Ahogy a Slidersnél, a koncepció itt is remek, ráadásul az első évad megmutatta, hogy rengeteg klassz és eredeti sztorit ki lehet találni, amit más sci-fiknek még nem sikerült. A legtöbb mai sci-fi sorozatból pont a kaland rész hiányzik nagyon, ezzel nagyot húzhatna egy olyan SeaQuest, ami már a mai geopolitikai helyzetet figyelembe véve elképzelné újra, hogy miképpen hódítaná meg az emberiség a tenger mélyét, miközben közelről figyelhetnénk, hogy milyen pszichikai hatással van a legénységre, ha napokig, vagy akár hónapokig bezárva, egy tengeralattjárón kell élniük. Csak a földönkívülieket és más baromságokat hagyják ki belőle.

Miért nem történt még meg: Szegény SeaQuest annyira lejáratta magát a második évaddal, hogy azóta bottal sem merték megpiszkálni. A koncepció miatt nehezen elképzelhető, hogy országos csatornán újraindítsák, de akár egy tökösebb streamingszolgáltató vagy kábeltévé megpróbálkozhatna egy kőkeményen tudományos reboottal vagy sequellel, akár csak egy miniszéria erejéig. De az sem ördögtől való ötlet, hogy az egyébként haldokló kalandfilmes műfajt egy vízalatti történettel indítanák újra. Egyáltalán nem tűnik olcsó produkciónak még 2015-ben sem, ezért sajnos kicsi, hogy valaki hirtelen fantáziát lásson a tengerfenéki kolóniák ötletében, pláne, hogy Roy Scheider, a sorozat egyetlen megjegyezhető alakja hét éve elhunyt.

Miért éppen Alaszka? (1990-1995)

Kissé hihetetlen, hogy egy ilyen egyszerű ötlet ekkora szeretetet kapjon. Ha most azt mondanám egy tévének, hogy helló, van egy állati nagy sorozatötletem egy New York-i zsidó orvosról, akit egy alaszkai kisvárosba küldenek dolgozni, akkor a csatorna fejesei vagy nagyon kiröhögnének vagy csak pislognának, hogy oké, de akkor mi a csavar? Semmi, és pont ez volt a sorozat lényege, hogy egy nagyvárosi tanult pali bekerült egy isten háta mögötti kis városka életébe. A különc karaktereknek köszönhetően aztán csak megélt öt évadot, ami még úgyis elképzelhetetlen lenne ma, hogy a némileg (tényleg csak legfeljebb hangulatában) hasonló Fargo-sorozat már a második szezonját futja.

Hogyan lehetne visszahozni: Az internet korában egyre többet tudunk a Föld minden pontjáról, így nem számít egzotikumnak, hogy bemutatják egy (fiktív) alaszkai település életét. Ha feltétlenül havas tájon akarunk maradni, akkor talán a Déli- vagy Északi-sark kutatóbázisai lehetnek egyedül még tévén szempontból érintetlen területek, de itt is inkább egy egész estés vígjáték tudna működni, mint egy komplett széria.

Miért nem történt még meg: A koncepció nyilvánvalóan nem túl erős így leírva és kizárt, hogy bármelyik csatorna kapkodna egy reboot miatt. Az egyetlen esély talán egy kickstarteres kampány lenne, amivel fel lehetne mérni, mennyire van igény akár csak egy tévéfilmre, ami a Netflixen még el is férne pár régi szereplővel és a jó öreg "mi történt a szereplőkkel az utóbbi 20 évben"-típusú felütéssel. Rob Morrow karrierjének még talán jót is tenne.

Babylon 5 (1994-1998)

Sok szempontból a Babylon 5 bőven megelőzte a korát. Nemcsak azért, mert a készítők már a '90-es években az interneten tartották a kapcsolatot a rajongókkal, hanem a rengeteg, addig viszonylag kiaknázatlan téma feldolgozása miatt is. A Babylon 5 egy olyan jövőben játszódott, ahol az emberiség nagyjából kolonizálta a Naprendszert, a Földet egy nagy kormány irányítja és a Babylon 5 nevű hatalmas űrbázis az intergalaktikus közösség diplomáciai központja, ahol az emberi faj mellett más fajok is jelen vannak. J. Michael Straczynski az elsők között mert akár több évadon átívelő, szerteszét ágazó történetszálakat behozni és vallási, politikai vagy ember és földönkívüli közti viszonyt ízlésesen és ötletesen feldolgozni. Ez volt a Star Trek komolyabb, sötétebb, mélyebb tartalmú kistestvére, amit máig a sci-fi tévésorozatok kiemelkedő teljesítményei között tartanak számon. Csak annyit mondunk, hogy állítólag még az ebben az időben indított Star Trek: Deep Space 9 is őket másolta. Az io9 két éve írt egy remek cikket erről, tessék csak elolvasni.

Hogyan lehetne visszahozni: Más aspektusokra kihegyezve, de a hihetetlenül népszerű Mass Effect-videojátéksorozat sok szempontból a Babylon 5 utóda, vagyis a példa megvan arra, hogyan lehet egy kevésbé meseszerű, végtelenül komplex sci-fi világot összerakni. Filmként egyszerűen nem működne, hiszen pont azt a részletességet és karakterépítést vesztené el, amiért az eredetit imádták. Sorozatnak viszont nem csak drága lenne, de komoly dilemmát jelentene, hogy akkor folytatás, reboot vagy csak szimplán az Babylon 5 univerzumában játszódó spinoff legyen. A rengeteg idegen faj miatt sokat kellene jelmezre költeni és egy hatalmas űrbázis lemodellezése sem két fillér. Ettől függetlenül a Babylon 5 simán lehet egy bolygóközi Trónok harca vagy Kártyavár, ahol a hangsúly az intrikán és a diplomácián van. Bruce Boxleitner és Mira Furlan neve még most sem cseng rosszul, de pont a komplex univerzum miatt egyáltalán nem szükséges az ismert arcok visszahozása. Persze ha ezt is a SyFy élesztené újra, akkor pont akkora csalódás lenne a vége, mint a valamennyire hasonló Defiance-nek.

Miért nem történt még meg : Straczynski tavaly jelentette be, hogy 2016-ban kezdenek neki egy mozis rebootnak még akkor is, ha a 80-100 milliós büdzsé miatt passzolná a projektet a Warner. A tervek szerint visszatérne pár régebbi színész más szerepekben, de azóta sem hallani semmit a filmről. Lehet nem is baj, mert a Babylon 5-nek nincsenek olyan ikonikus karakterei, mint mondjuk a Star Treknek, akikkel simán lehetett modern űrakcióként rebootolni a franchise-t. Pláne a Star Wars közeledtével tűnik halott ötletnek a film, de arra egész komoly esélyt látunk, hogy valamelyik Netflix-rivális megpróbálkozik vele, amikor végre felélesztik a Fireflyt is.

Önnek melyik sorozat hiányzik legjobban a '90-es évekből? Melyiket nézné ismét új karakterekkel, új történettel? Vagy melyik a széria, amitől retteg, hogy egyszer megkapja a kötelező rebootkezelést? Írja meg nekünk kommentben!