Egyre több amerikai választja a Netflixet

2016.03.04. 13:50
Screen Shot 2016-03-04 at 13.15.19.png

Miközben nálunk általában a fenti kommentekhez nagyon hasonló reakció fogadta a Netflix bevezetését, a világ többi részén köszönik, de jól elvannak vele - olyannyira, hogy a 2015-ös évben az USA-ban regisztrált nézettségcsökkenés feléért ez az egy streamingszolgáltató tehető felelőssé. A Netflix, az Amazon, a Hulu és az HBO Now amellett, hogy a tévénézők számát és a tévé előtt eltöltött időt is csökkentették, az amerikai film- és sorozattorrentezést is szinte megszüntették, mert minek kínlódjon az ember ki tudja milyen minőségű kalózverziókkal, ha a HD-minőség egy gombnyomásra van, ráadásul havi 2500-3800 forintért.

A csökkenés mértéke persze nem sorsfordító egyelőre, 3 százalékos, aminek felét, azaz 1,5 százalékot lehet a Netflix számlájára írni. Az adatot a MoffettNathason piackutató cég tette közzé, és ugyan első hallásra nem tűnik soknak, de ha számszerűsítjük a százalékot, menten tisztább a kép. A felmérések szerint az amerikaiak 2015-ben 29 milliárd órányi tartalmat fogasztottak a Netflixen keresztül, ami a Nielsen által jelentett Nagy Amerikai Összenézettség hat százalékának felel meg. Ez a szám 2014-ben mág csak 4,4 százalék volt, szóval egy év alatt ugrott ennyit, és ha a szakemberek jóslatai beválnak, 2020-ra el fogja érni a 14 százalékot. 

A Netflix előretörését a mi kereskedelmi tévéinknek megfeleltethető nagyok (ABC, CBS, NBC és Fox) mellett olyan kábeladók szívtűk meg, mit az MTV vagy az FX, ahol a csökkenés elég nagy mértékű volt, míg a Discovery csatornái és a The Walking Deaddel és a Fear The Walking Deaddel jól teljesítő AMC éppen ellenkező irányba indult el, azaz többen nézik őket, mint 2014-ben. A felmérés szerint a Netflix nézők 42 százalékkal kevesebb CBS-tartalmat fogyasztottak, mint egy évvel korábban. Mivel a CBS-t leginkább az idősek nézik, ezen annyira nem lehet csodálkozni - egy kimutatás szerint az átlag-Netflix-néző 45 áv alatti. A Fox a Netflix-előfizetők körében 35 százalékot vesztett, az ABC 32 százalékot, a 18-49-es korosztályban tavaly legnézettebb NBC pedig 27 százalékot.

A hazai helyzet persze más: a nézettségcsökkenést és a nézők elvándorlását a két nagy kereskedelmi tévé is megérzi (a kisebbek méginkább, bár a Comedy Central,  AMC, a Viasat vagy az AXN számai inkább nőttek, mint csökkentek), de mivel a nézők nem a Netflixre mentek (január óta érhető el nálunk is a szolgáltatás), így a magyar szinkronnal csak elvétve, felirattal egyáltalán nem ellátott szolgáltatás egyelőre nem jelent jelent komoly veszélyt a hazai tévékre.