120 milliót költött a közmédia arra, amit akár ingyen is megkaphatott volna

2016.03.24. 13:01

120 millió forintért vásárolt 110 weboldalt és domaint a közmédia egyik cége, az Új Média és Teletext Kft. 2014 májusában, miközben hasonló domainekhez ingyen vagy néhány százezer forintból is hozzájuthatott volna, derül ki a Direkt36 cikkéből. Ezeket az egykori fideszes politikus, Várhegyi Attila családjának cége, a Magyar Híradó Kft. adta el, ami az üzlettel megtizenhétszerezte(!) az egy évvel korábbi eredményét.

A Magyar Híradót még 2012-ben alapította egy Veres Zoltán nevű férfi a Myself Consulting nevű céggel, amelynek ügyvezetője Várhegyi Attila, tulajdonosai pedig Várhegyi gyerekei és felesége. Eredményük az alapítás évében alig haladta meg a 2,8 millió forintot, a Myself Consulting azonban 2014 elején kizárólagos tulajdonossá vált a Magyar Híradó Kft.-ben, és rövidesen megkötötték a szerződést, aminek köszönhetően bevételeik jócskán megugrottak.

A szerződés megkötésekor Nobilis Márton képviselte a Várhegyihez köthető Magyar Híradó Kft-t, azóta viszont már ő lett az Új Média és Teletext ügyvezetője. Sem ő, sem Várhegyi Attila nem kívánt válaszolni a Direkt36 kérdéseire – ahogy Szabó Eszter sem, aki az Új Média ügyvezetője volt, amikor az üzlet megvalósult. A domaineken kívül egyébként az oldalak szerkesztőségi rendszerét és az ahhoz tartozó adminisztrációs felületet is megvásárolták, bár az Új Média nem árulta el, hogy a 120 milliós ár mekkora részét képezték a domain nevek.

Az Új Média az oldalakat helyi híradókként emlegeti (szinte minden nagyobb magyar városra jut egy), bár helyi híreket csak elvétve találni rajtuk. Az oldalak neve (városnév + hirado.hu) és tartalma is hasonló: zömében az ingyen hozzáférhető MTI-híreket, valamint a hirado.hu cikkeit veszik át. A cég a hasonló tartalmakat azzal magyarázta, hogy az elmúlt két év az "alapos piackutatásnak és a felhasználói igények felmérésének az időszaka volt".

nagykanizsa
Fotó: nagykanizsahirado.hu

Ennek az alapos piackutatásnak azonban nem része az oldalak látogatottságának mérése, az Új Médiának költséghatékonysági okokból nincs erre lehetősége, írják ők, ezért nem közöltek erre vonatkozó adatokat a Direkt36-tal. Az Index viszont saját forrásától úgy értesült, hogy az oldalakat alig olvassák.

"Ha nem egy másik cégtől veszi meg az állami cég a már foglalt domaineket, hanem inkább maga regisztrál még szabad, hasonló neveket, akkor pár százezer forintért hozzájutott volna a 110 internetes címhez. (...) Ha az Új Média például úgy döntött volna, hogy a debrecenhirado.hu oldal helyett debrecenihirado.hu néven indítja el helyi hírszolgáltatását, akkor kevesebb mint egymillióból megúszta volna a 110 domain regisztrációját" – írja a Direkt36. És még ennél is olcsóbb lett volna, ha a hirado.hu-hoz aldomaineket rendelnek, így:

nagykanizsa.hirado.hu

Ez a legtöbb szolgáltatónál ingyenes.

A kommunikációs szolgáltatások piaca egyébként több okból is kedvez a lopásoknak és a haveri kapitalizmusnak. Erről egy korábbi cikkünkben így írtunk: "A kommunikációs szolgáltatások árai nagyon nehezen összehasonlíthatók, mert sokfélék lehetnek, így nehéz megmondani, hogy valamit túl drágán vettek-e. De néha még azt is, hogy egyáltalán történt-e bármi érdemi munka az adott pénzért. Másrészt a piac szerkezete is segít, kevés vevő van – köztük is a legnagyobb az állam nálunk –, és az eladói oldal is elég koncentrált, több nagy szereplő van".