Mindig ezek a nyavalyás démonok!

2016.06.26. 20:22
Robert Kirkman újabb képregényéből készült tévésorozat: az elképesztő népszerűségű The Walking Dead atyja ezúttal spirituális horrort álmodott. Az Outcast főhőse, Kyle Barnes (Patrick Fugit) különös képességeket fedez fel magában, miközben családtagjait démonok gyötrik. A kisváros lelkészéhez, a brit Philip Glenister által alakított Andersonhoz fordul segítségül. Glenister a 2006-os, kultikus sikerré vált Élet a Marson című brit tévésorozat öntörvényű rendőrfőnökeként került be a köztudatba - ez a szerep több szempontból is éles váltás számára. Londonban beszélgettünk az 53 éves színésszel.

Mennyiben hasonlít az Ön karaktere Az ördögűző papjára?

Nagyon régen láttam Az ördögűzőt, és direkt nem néztem újra. Sokan javasolták, hogy a YouTube-on nézzek igazi ördögűzéseket, de én nem vagyok rájuk kíváncsi. Talán majd ha befejeztük a forgatást. Addig inkább előzetes ismeretek nélkül közelítem meg a feladatot.

Inkább az amerikai tévében néztem a prédikátorokat, egészen elvarázsoltak. Emlékszem, az ágyból néztük a tévét a feleségemmel, és egy fiatal srác hirdette az igét éppen, szakadt farmerben és pólóban, tökéletesen uralta a közönséget, és arra gondoltam: ezek a fazonok rocksztárok! Keresztény rocksztárok! Ekkor értettem meg a karakteremet, Anderson ezen a pályán mozog, hatalma van és felelőssége, de nem gondolnám sarlatánnak.  

Beszélgetett lelkészekkel, hogy felkészüljön a szerepre?

Mit mondhattam volna, nézze atyám, képzelje el ezt a fickót: szeret inni, dohányozni, szerencsejátékot játszik, rocksztárnak képzeli magát — mennyire érzi magához közelinek a figurát? Van, aki szereti a felkészülési folyamatot, de ez attól is függ, kit alakít az ember. Annak idején, amikor az Élet a Marson ment, megkérdeztek, hogy hogyan készültem a szerepre: végignéztem pár hetvenes évekbeli fociműsort, és Old Spice-t locsoltam magamra, és ebben nagyjából ki is merült a felkészülésem. 

Az Élet a Marson című sorozatban
Az Élet a Marson című sorozatban

De a figura, a történet mind ott volt a papíron, és erős a sztori. Amikor a meghallgatásokat tartották, találkoztam a főszereplővel, Patrick Fugittal Los Angelesben, hogy kiderüljön, milyen köztünk a kémia, és az egész napot a különböző jelenetek gyakorlásával és a karakterek közti viszony kitárgyalásával töltöttük. 

Screen Shot 2016-06-24 at 13.46.43.png

A megszállottság diszkrét bája

A nálunk a FOX adásán látható Outcast, ami az első rész alapján sokkal durvább, ijesztőbb és szókimondóbb, mint a Walking Dead. Igazi, klasszikus horrorról van szó, a témája a megszállottság és az ördögűzés. Ezek visszatérő, kipróbált toposzok, William Friedkin karriert, a Vatikán iparágat épített rá, és még a TV2 is úgy beszél róla, mintha legitim jelenség lenne.

Pilotkritikánk erre>>>

Az ördögűzésnek egyáltalán nem is nézett utána?

Nem hiszek ebben az egészben. De ez tényleg csak egy apró elem a történetben - persze, tartunk néhány ördögűzést, de nem akartuk erre elvinni a sztorit. Valójában arról szól a sorozat, hogy Kyle birtokában van ennek az erőnek, ezért Anderson kételkedni kezd a saját hitében. Azon töpreng, vajon ennek a srácnak miért van, amikor nekem nincsen, és ez okozza a feszültséget. 

Jelenet az Outcastból
Jelenet az Outcastból

Az első epizódban van egy jelenet, amikor egy kisfiút kell fizikailag legyőznie, gyakorlatilag megverekszik vele. Milyen volt ezt leforgatni?

Már vizsgálja az ügyet a gyermekvédelmi hivatal! Amit a képernyőn látunk, az egészen más, mint ami a forgatáson volt: úgy másfél napig forgattuk azt a jelenetet, ami az első epizódban talán, ha két percet kitesz. A Josh-ot alakító Gabriel rendkívül intelligens kissrác, nagyon intuitív, egészen koravén. Nagyon jól kijöttek Patrickkel, a forgatási szünetekben állandóan egymást heccelték. Ahogy feladták rá a jelmezt, máris készen állt mindenre. Egy kaszkadőrnő volt a dublőre, ő csinálta meg a kockázatosabb jeleneteket helyette. 

Mennyire más Amerikában dolgozni Angliához képest? 

Sosem ambicionáltam különösebben, hogy sikeres legyek Amerikában, kicsik még a lányaim, úgyhogy stabil kis életet éltünk itt Londonban. De megbeszéltem a feleségemmel, aki azt mondta, talán sosem lesz még eg ilyen lehetőség, úgyhogy belevágtunk.

A munkaidő jóval tovább tart Amerikában, azt meg kell hagyni. A barátaim előzőleg figyelmeztettek erre, hogy az amerikaiak nem tudják, mikor kell abbahagyni, egyszerűen nem tudnak leállni. De egy forgatás a világon bárhol ugyanúgy zajlik, csak az akcentusok mások. 

Az Outcast műfaja horror, de nagyon más, mint Robert Kirkman másik képregénye, a Walking Dead. 

Anélkül, hogy kritikával illetném a Walking Deadet, szerintem az a sorozat a zombik miatt szürreálisabb, mint a miénk. Azokat a zombikat nem szánják teljesen realistának, ezzel szemben az Outcast a reményeink szerint azt sugallja a nézőknek, hogy ilyesmi talán tényleg megtörténhet Amerika kisvárosaiban. De nem egy szimpla horrort akartunk leforgatni, nagyon szórakoztató volt Andersont humoros helyzetekben látni, a második részben akad néhány ilyen pillanat.

Az Outcast első része igazán rémisztőre sikeredett, nem tartanak tőle, hogy a nézők elkapcsolnak egy ilyen műsorról?

Ezt én nem tudom megítélni, de egy biztos: a műsor legelső percében el kell döntened, hogy nézni fogod-e. Ezt szeretem benne, hogy nem óvatoskodik: az ember rögtön tudja, hogy hányadán áll.

Mi volt a legnehezebb a forgatáson?

Felkelni reggel. Mivel sok éjszakai jelenetet forgattunk, és csak kilenc napunk volt egy epizódra, teljesen összezavarodott a bioritmusunk. Péntekenként éjjel négyig forgattunk, aztán még egy óra, míg hazaértem a forgatásról, úgyhogy fél hat, mire ágyba kerültem. 

A sorozat egy Robert Kirkman képregényből készült, mennyire ragaszkodtak az eredeti történethez?

Én direkt nem olvastam a képregényt, nem akartam tudni, hogy mi fog történni, hogy épp annyira meglepődjek, mint a karakterem. Egész kellemes úgy játszani a jeleneteket, hogy az embernek fogalma sincs arról, mi következik most, nem gondolja túl az egészet. 

Mennyire szólt bele Robert Kirkman a sorozat készítésébe?

Az első epizódnál végig ott volt, de a sorozat egészét tekintve a háttérbe vonult, részben mivel igen elfoglalt, de főleg azért, mert ő képregényszerző, nem tévés. Hagyta, hogy a showrunner, a sorozat írói, és a színészek tegyük a dolgunkat. Minden nap megnézte persze az előző napi anyagokat, és ha valamit hiányolt, vagy másként gondolt, akkor írt nekünk egy emailt, megvitattuk és megtettük a módosításokat. De nagyon újszerű és kellemes élmény a teremtőd ilyen fokú bizalmát élvezni. "Az én feladatom a képregényírás, ha valami nem stimmel, akkor majd szólok, amúgy meg majd találkozunk a premieren" - ezt mondogatta.

Az NBC és a Lifetime is démonokról szóló projekteken dolgozik, vajon most divatba jöttek a démonok?

Démonok mindig is voltak. Gondoljunk például Scooby Doo-ra, ő is démonokra vadászott, ugyebár? Mindig ezek a nyavalyás démonok! 

Outcast, hétfőnként este 10-kor a FOX műsorán.