Olivér
4 °C
8 °C

Nehéz elhinni, mennyire elfogult volt a köztévé és a TV2 a kampányban

2016.10.05. 16:57
A közszolgálati tévén nem érvényesült a törvényileg kötelező kiegyensúlyozottság: a kvótakampány alatt a hírek 95%-a menekültek ellen szólt, és szinte nem volt műsor, amelyben különböző vélemények ütköztek volna. A TV2-n majdnem ugyanilyen rosszak az arányok.

„A kiegyensúlyozott, pontos és tárgyilagos hírszolgáltatás jogszabályi követelménye ellenére súlyos elfogultságról tett tanúbizonyságot az M1 közszolgálati televízió esti főműsoridős híradója a kvótanépszavazási kampányában” – olvasható a Democracy Reporting International (DRI) és a Mérték Médiaelemző Műhely közös kutatásában. És a számok tényleg megdöbbentőek: bár a korábbi évek elemzései szerint az állami média hírműsoraiban eddig sem kiegyensúlyozottan, hanem általában kétharmados többségben jelent meg a kormánypártok álláspontja, az M1 mostanra ezt a számot is messze felülmúlta.

kvóta1.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kutatásból kiderül: az M1 Híradójában a műsoridőt vizsgálva 95, a hírek számát nézve 91 százalékban beszéltek a kormány álláspontjának megfelelően a kérdésről, a menekülteket negatív színben tüntetve fel. A kormány álláspontját alátámasztó hírblokkok átlagos hossza két perc (118 másodperc) volt, míg ha véletlenül ellenvélemény keveredett a műsorba, az átlagos hossz ilyen esetben hat másodpercre korlátozódott.

A kiegyensúlyozottságnak még a szikrája is hiányzott az állami média hírműsorából: a híreknek összesen csak 6 százalékában történt meg, hogy véleményeket ütköztettek volna egymással. Cserébe viszont az állami média hihetetlen súllyal jelenítette meg az elfogult véleményt: az M1 híradója az esetek 86 százalékában választotta kezdőhírnek a menekültválság vagy a népszavazás ügyét, átlagban pedig a híradók műsoridejének 42 százalékát tették ki ilyen jellegű hírek, ami a többi vizsgált csatorna értékének kettő-nyolcszorosa (a HírTV híradóinak 18, az RTL Klubéinak 5 százalékát tették ki az ilyen hírek).

Az M1 hírblokkjainak 76 százaléka ösztönzött arra, hogy a nézők rohanjanak a szavazásra, a blokkok 59 százalékában pedig egészen nyíltan elhangzott, hogy a nem a helyes szavazat.

kvóta3.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kvótakampány hírműsorait vizsgálva egészen egyértelművé vált, milyen céllal került Andy Vajna kormánybiztos kezébe a TV2. Míg az RTL Klub híradójának tudósításaiban 42 százalékban tüntették fel negatív színben a menekülteket, addig a TV2 elfogultságban alig maradt le az állami médiától: náluk 83 százalék az arány. Még súlyosabb a helyzet, ha nem a hírblokkokat, hanem a műsoridő arányát hasonlítjuk össze: úgy a TV2 az idő 89 százalékában visszhangozta a kormány álláspontját, az RTL Klub pedig 39 százalékban.

A TV2-n az állami médiához hasonlóan átlagosan csak 7 másodpercesek voltak a kormányvéleménytől eltérő nézetet tartalmazó hírblokkok, míg az azt alátámasztók 55 másodpercesek. AZ RTL-en ezek a számok 46 és 29 másodperc. A TV2-n a hírblokkok 46 százaléka ösztönzött a részvételre a szavazáson, 42 százaléka pedig a nemmel való szavazásra buzdított, míg az RTL műsorainak csak 15 százaléka foglalt állást ebben a kérdésben, és 8 százalék javasolta a nemet.

Az viszont mind a két csatorna esetében látszik, hogy alapvetően azért még a kereskedelmi jelleg dominál: egyiken sem fordult elő, hogy a menekültkérdés lett volna az első hírelem a híradóban, és az állami médiánál jelentősen kevesebbet is foglalkoztak összesen a kérdéssel. Az RTL Klubon az állami 42 százalékkal szemben csak a hírek 5 százaléka szólt menekültekről, a TV2-n viszont kétszer ennyi, 10 százalék.

kvóta2.png
Fotó: Democracy Reporting International / Mérték Médiaelemző Műhely

A kutatásból az is kiderül, hogy érvénytelen szavazatra kizárólag a HírTV buzdított, bár ők is csak a műsorok 5 százalékában tettek így. Mind az öt tévécsatornán elég kevés olyan hírműsor volt, amelyben több lehetséges álláspont is felmerült arról, hogyan érdemes szavazni, de ebben is az állami média teljesített a legrosszabbul: ott mindössze a műsorok 7 százalékában történt ilyen.

Michael Meyer-Resende, a DRI ügyvezető igazgatója úgy kommentálta a kutatás eredményét: „Az elfogult hangnem és a kiegyensúlyozott tájékoztatás hiánya a kormánypárt kampányának az eszközeként állítja elénk a közszolgálati tévét. Az elmúlt hat év során Orbán Viktor szisztematikusan leépítette a fékek és ellensúlyok rendszerét Magyarországon. Ennek az eredményét láthatjuk ismét.”

Ne maradjon le semmiről!

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?