A magyar történelem részegen kifejezetten vicces tud lenni

2016.10.15. 15:43
Mindenki sztorizgatott már baráti társaságban, és feltételezem, rúgott is be, sőt, tovább megyek: a kettőt keverte is. Hogy aztán milyen végeredménnyel, az az alkoholszinttől és a szónoki képességektől függ, én azt hiszem az első fél liter rumig aránylag összefüggően tudtam mesélni 1994 áprilisában, de utána nem biztos, hogy minden stimmelt a debreceni Videó presszóba ünnepelt születésnapomra valahonnan odatévedt angol kamionosnak előadott sztorival, amiben volt ideiglenes főváros, szemét osztrákok, Kossuth és Habsburg-trónfosztás. Kár, hogy nem videózta le senki.

A Drunk History, magyar keresztségben Tömény történelem ezen az ötleten alapuló tévés formátum, jelezve, hogy ha az ötlet jó,  tulajdonképpen BÁRMIBŐL lehet tévésorozatot forgatni, bármilyen banális marhaságnak is tűnik az. A Comedy Central sorozata 2007-ben websorozatként kezdte, a jelenleg a tévében látható tartalom egyre nagyobb részéhez hasonlóan.

A Funny or Die oldalon bemutatkozó sorozat alapötlete annyi volt, hogy az ember részegen nagyon viccesen magyaráz, és elképesztő marhaságokkal képes fűszerezni a mondandóját, ezért fogtak kevésbé ismert, de vicces arcokat, akiket berúgattak, és közben felvették, ahogy az amerikai történelem ismert és kevésbé ismert momentumairól beszélnek.

Ez eddig még nem műsor, csak egy részeg/illuminált/spicces faszi/nő monológja arról, hogyan csapott villám Benjamin Franklin sárkányába vagy a Tesla-Edison munkakapcsolatról, viszont ha hozzátesszük a második részt, menten megvan az igazán vicces kontent. Ebben ugyanis az elsőben elmondottakat megfilmesítik, rendes színészekkel, de nem a történelmi tények, hanem annak alapján, amit az ittas vendég elmesélt. Ez a gyakorlatban úgy néz ki, hogy a színészeket aránylag korhű díszletekbe öltöztetik, de láthatóan nem fordítanak nagy gondot az ilyesmire, ami a fontos, hogy azt, amit a részeg vendég mesél, azt a színészek dialógban is előadják, azaz arra tátognak rá.

Az első netes évad után az amerikai Comedy Central vette meg a formátumot, és 2013 óta már a negyediket mutatják be, olyan színészekkel mint Michael Cera, Jack Black, Danny McBride, Will Ferrell, Zooey Deschanel, Ryan Gosling, Jim Carrey, Eva Mendes, Bob Odenkirk, Connie Britton, Winona Ryder, Nick Offerman, Aubrey Plaza, Adrianne Palicki, Courtney Cox vagy Noah Wyle. A mesélők közé viszont sem ők, sem a brit verzió alkotói nem annak alapján válogattak vendéget, hogy mennyire ismert alakról van szó, hanem csak arra koncentráltak, hogy az illető vicces legyen és ami a legfontosabb, részegen is az legyen, mert az nem is annyira egyértelmű, hogy a kettő így párban jár.

Ezt már a fóti forgatáson fejtegeti Závodszky Zoltán, a sorozat hazai verzióját gyártó Show and Game műsorgyártó cég egyik tulajdonosa. A Drunk History, oppardon  Tömény történelem első adása október 24-én kerül adásba egyébként, de még mindig forgatják a nyolcrészes első évad epizódjait Fóton, a Mafilm telepén, ahol egy 5000 négyzetméteres középkori díszlet a mai napig áll, és kiváló helyszínnek bizonyul a Koppány, Bánk Bán vagy Dózsa György történetét feldolgozó sztorikhoz. A szomszédban egy hermetikusan elzárt területen Harrison Ford melózik egyébként a Szárnyas Fejvadász második részén, de jó szokásával ellentétben nem kószált el kissé céltalanul, az utca emberének tartogatott félmosollyal a szája szélén, legalábbis akkor nem, amikor ott voltunk. 

Egy-egy epizód forgatása úgy épül fel, hogy először is megnézik, milyen sztorit lehet jól megjeleníteni, mert vannak a magyar történelemnek (is) olyan ikonikus mozzanatai, amiket nem biztos, hogy a sorozat egyik védjegyének számító minimálmódszerekkel jól meg lehet csinálni, gondolok itt mondjuk a Lánchíd építésére, amit egy milliárdos költségvetésű filmben sem sikerült hitelesen ábrázolni, és akkor a mohácsi vésztől vagy a muhi csatáról nem is beszéltünk. Az első évadból ott jártunkkor éppen Gertrudis királyné és Bánk bán történetét vették fel, a keretet egy lakógyűlés adta, mert ezt találta ki hozzá a berúgva történetet mesélő Ráskó Eszter, akit a Magyarország, Szereplek! című viccessember-kereső műsorból ismerhetünk.

A forgatás azért, mert a (részeg) dialógra folyamatosan kell tátogni, teljesen másként nehéz, mint egy hagyományos film- vagy sorozatfelvétel, magyarázza Koós György, a gyártó cég másik tulajdonosa. „A színházi évad elkezdődött, ezzel kicsit meg vagyunk lőve, de elégedettek vagyunk a színészválasztással. Azok a színészek egyébként, akik szoktak szinkronizálni, jóval könnyeben tanulnak bele a dologba, a rutin itt elég fontos tud lenni.”

Ezt egy, ránézésre 14. századbeli kovácsműhely előtt állva mondja, ahonnan a felvételt figyeljük. Addig, míg csak átáll a stáb, semmi extra nincs benne, a statiszták csendben várakoznak, a színészek koncentrálnak, a kamerát Spáh Károly, a Família Kft. egykori gyereksztárja állítja be, a rendező viszont nem ő, hanem testvére, Dávid, akinek 2009-es HBO-dokumentumfilmjét, a Miss Plasticot én nagyon imádtam, és aki mostanában az RTL Kicsi óriások című gyerek-tehetségkutatójában zsűrizik. 

Spáh-val a gyártó és a megrendelő Viacom is szeret együtt dolgozni, mert gyorsan forgat, nem a pepecselős-szarakodós rendezők közé tartozik, márpedig az idő szorít. Egy-egy epizódban 2-3 sztori kerül adásba, vagy két hosszabb, vagy egy hosszabb és két rövidebb. „Egy sztorira egy napunk van” – mondja Spáh.

Amikor esik az eső, akkor nincs olyan, hogy esőnap, hanem át kell írni a jelenetet, hogy stimmeljen esővel.

Egy epizód 30 perc, egy sztori kb. 10 perc hosszú, ehhez kell a jeleneteket felvenni egy nap alatt, majd megvágni, és a korábban, egy Budapest melletti villában rögzített részeg beszélgetések képsoraival összerakni.  

A háttérben mindenki a helyére kerül, Gertudist nem látom, okkal mint kiderül, mert ebben a jelenetben Bánk és Petur bánok hívnak össze egy lakógyűlést, amin éppen a királyné szemétkedéseit (ki akar lakoltatni mindenkit) taglalják. Amikor elkezdődik a próba, egy hangmérnök bejátssza Ráskó Eszter röhögéssel fűszerezett monológját, a színészek meg erre igyekeznek rámondani/tátogni a szövegüket. Peturnak (Széll Attila) szerencséje van, a Bánk bánt alakító, bizonyos szögből a fiatal Csányi Sándorra hasonlító, a Munkaügyekből (is) ismert Kovács Lehelnek nem annyira – előbbink egy mondata van, Bánknak csak ebben a jelenetben három, és Ráksó mindegyiket elröhögi. A felvétel alatt a színészek már csak tátognak, és igyekeznek a lehető legközelebb lenni ahhoz, amit a playbacken hallunk. Az első felvételen még én is látom, hogy elcsúszik, leállás, sminkigazítás, mindenki vissza a helyére, és tessék. És megint. És megint. És megint. 

A felvett anyagot a rendezőtől kb. fél méterre ülő vágó egy Macbookon rakja össze a hanggal, Ráksó felvételeivel együtt, és egészében nézni a nagyjából 40 másodperces jelenetet. Ez még csak az A kamera képe egyébként, de a készre vágott anyagon látszik, hogy stimmel a dolog. Az egész csak elsőre bizarr, mármint az, hogy Kovács Lehet női hangon szólal majd meg, utána vicces, hatodjára már nem annyira, tizedjére meg már én is tudom kívülről a szöveget. Aki járt már forgatáson, az tudja, aki nem, annak elárulom: az egyik leggyakrabban elhangzó mondat egy jelenet felvétele után a „nagyon jó volt, tényleg” amit azonnal a „vegyük újra” követ. Ez egy ilyen szakma, aki nem bírja a monotonitást és a lassú tempót, ne menjen filmesnek.

A Viacom alá tartozó Comedy Central régóta szeretné elkészíteni a sorozat hazai verzióját, de csak tavaly kaptak zöld utat, és kezdték tendereztetni a gyártókat. „Többfordulós, nagyon komoly tender volt, keményen meg kellett küzdeni érte” – mondja Závodszky Zoltán, majd arra a kérdésre, hogy mi döntött mellettük, a vállalási ár vagy a tapasztalat (a Show and Game elég jó név a szakmában), azt mondta, a szakértelem, és az, hogy az ő elképzelésük illeszkedett leginkább abba a képbe, amit a Viacom kialakított a sorozatról. „Messze nem mi voltunk a legolcsóbbak.”

A sorozatozás nem egy olcsó mulatság, ezt többször leírtuk már, a Viacom viszont nem spórolt a pénzzel, és ha már az angolok után harmadikként mi is készíthetünk egy verziót a sorozatból, szépen költöttek rá – ez a csatorna legdrágább gyártása eddig, a hazai sorozatárakhoz képest átlagos költségvetéssel. Pontos összeget nem mondott a Viacom, de az évad nagyjából annak az összegnek a tizedébe kerül, amit a TV2 valóban rákölthetett a Star Academyre.

A színészek közben a háttérben röhögnek, vagyis úgy tesznek, immáron 15. alkalommal, amit őszintén szólva már nagyon unok, így félrehív a Viacom egyik producere, Móré Annamária, és mutat pár kész jelenetet abból a műsorból, amiben Ganxsta Zolee mesél Koppány felnégyeléséről. Ganxsta vicces és részeg, nem vigyáz a szájára, és pont úgy mesél mintha a turnébuszban ülne. Este tíz után kerül adásba a sorozat, így a bazdmegelése benne maradhat, ad is egy kis váratlan ízt annak, ahogy a Koppányt alakító Kamarás Iván éppen a besenyők betelepítése miatt bosszankodik a világ legbénább parókájában.

A színészek között egyébként az évadban feltűnik még Anger Zsolt, Gryllus Dorka, Kovács Patrícia, Ónodi Eszter, Elek Ferenc vagy Mészáros Piroska is, a mesélők között pedig Scherer Péter, Lakatos Márk és Dombóvári István is. Azt, hogy a közönség hogy fogadja majd a sorozatot, nem tudom, ebben az országban elég sok mindennel bajos viccelni. Amit láttam belőle a forgatáson, az viszont kifejezetten szórakoztató volt. 

A sorozat első adása október 24-én este 10-kor látható majd a Comedy Central műsorán.