Máté, Mirella
14 °C
30 °C

Az RTL szerint jogsértő a Médiatanács döntése

2017.02.03. 09:44
A csatorna szerint ténybeli hibákat vétett és rossz számítási módszereket vett alapul a hatóság, amikor nem engedélyezte, hogy az RTL 30 százalékos részesedést szerezzen a Central Digitális Média Kft-ben.

A Médiatanács január 24-én foglalt állást úgy, hogy nemet mond arra, hogy az RTL Klub részesedést vásároljon a 24.hu-t, a Cosmopolitant, az Elle-t, a Best magazint, a Storyt, a Nők Lapját és a Színes RTV magazint is kiadó Centrál Médiacsoportban.

Az RTL most a Hvg.hu szerint a Gazdasági Versenyhivatalnak küldött levelében bírálta a Médiatanács döntését, melyet még a GVH-nak is jóvá kell hagynia (bár általában jóvá szokta hagyni). A csatorna jogilag egyébként nem támadhatja meg a döntést, mely a magyar médiapiacon látható kormányzati nyomulás ismeretében nem lehetett váratlan az RTL számára sem.

A Médiatanács az elutasítást azzal magyarázta, hogy álláspontja szerint a tervezett összefonódás a televíziós és digitális területen együttesen a tulajdonosi koncentráció jelentős erősödésével járna. Az RTL szerint ugyanakkor jogsértő a Médiatanács állásfoglalása, és ezt a GVH-nak meg is írták. A Hvg.hu szerint a kereskedelmi csatorna azt írta, a Médiatanács hibás módszertant alkalmazott, különösen kirívó hibákat vétett, illetve nem a valós tényeket vette alapul, amikor meghozta döntését. Ezért indítványozták, hogy a GVH egyeztessen újra a Médiatanáccsal, és a médiahatóság bizonyítsa az adatok forrását.

Így például a Médiahatóság a reklámbevételek vizsgálatakor nem a teljes médiapiacot vette figyelembe, hanem kihagyta a nyomtatott sajtót és a rádiókat, azaz nagyjából a reklámtorta 20 százalékát ignorálta. Más esetben 14 százalék helyett 19,3 százalékot emelt ki az RTL Csoport tájékoztató műsorokra számított közönségarányából.

A legkirívóbb hibának azonban ez tűnik: "A Médiatanács abból indult ki, hogy az RTL tévécsatornáival elér 2,2 millió embert, és ehhez jön hozzá nagyjából 900 ezer fő, akik az RTL honlapját és a Centrál Média online oldalait naponta nézik. Ezt a kettőt összeadták, majd a 8,8 milliós, négyévesnél idősebb lakossághoz viszonyították. Így valóban az jön ki, hogy az RTL ezzel a bevásárlással további, közel egymillió embert tud befolyásolni, azaz a társadalom közel 35 százaléka a markában van" - írja a Hvg.

Mintha a Médiatanács elfeledkezett volna arról, hogy az emberek egyszerre tévéznek és neteznek is, van tehát, aki olvassa a 24.hu-t, és megnézi az RTL Híradóját is: "A médiapiacon éppen a valós elérés miatt nézik a keresztfogyasztást. Azaz a tévés és online elérést nem lehet összeadni (egyébként még az egyes portálok látogatószámait sem), vagy ha mégis, akkor ki kell vonni a keresztlátogatottságot. A Médiahatóság viszont úgy tűnik, ezt figyelmen kívül hagyta" - olvasható a Hvg cikkében, mely szerint az RTL azzal számol, hogy összesen 3,4 százalékkal ér el majd több embert az összefonódás után.

A Versenyhatóságnak ma, azaz február 3-án, pénteken kell döntenie arról, hogy egyeztet-e a Médiahatósággal, döntést pedig május végéig kell hoznia.