Kázmér
-2 °C
15 °C

Haldoklik a kamu média Amerikában, ezért inkább Magyarországra költöznének

2017.05.29. 15:45

Az egész világon komoly problémát okozó álhíroldalak terjedése erős hatással volt az amerikai választásokra is. Donald Trump győzelmében közrejátszott, hogy az Infowarshoz vagy a Breitbarthoz hasonló oldalak a valóság minden alapját nélkülöző lejáratókampányban segítették Trump megválasztását, miközben rendes újságként próbálták beállítani magukat, bár itt fontos hozzátenni, hogy az erősen megkérdőjelezhető igazságtartamú cikkeik mellett akadtak tényleges oknyomozó anyagaik is. Minden elmond az egészről, hogy a Breitbart News egyik alapítója, Steve Bannon ma Trump egyik fő stratégiai tanácsadója.

Trump megválasztása után éppen ezért várták sokan, hogy a szélsőjobboldali gyűlöletre, rasszizmusra, dezinformálásra és konkrét hazudozásra építő portálok népszerűsége tovább növekszik az illiberális hatalomátvételnek köszönhetően. Azonban a Vanity Fair friss cikke szerint pont az ellenkezője történt meg a dolgoknak, pedig Larry Solov vezérigazgató még kifejezetten optimistán nyilatkozott tavaly novemberben a portál jövőjéről.

Januárban a Breitbart még a 45. legolvasottabb weboldal volt Amerikában, amivel olyanokat előzött meg, mint az ultraliberális Huffington Post, vagy a tradicionálisan konzervatív Fox News, de még a Washington Postnál vagy a Buzzfeednél is többen olvasták. Sőt, egy hónappal később már az ESPN-t és a PornHub-ot (!!!) is megelőzték, ami tényleg brutális növekedésnek mondható.

Igen ám, de a májusi Alexa.com-mérés szerint az előbb felsorolt oldalak továbbra is hasonlóan népszerűek, mint korábban, közben a Breitbart mindössze 281. a látogatási listán. Más méréseknél is hasonló adatok jöttek ki, miszerint az elnökválasztás utáni időszakhoz képest 53 százalékkal csökkent a Breitbart olvasottsága. Ennél sokkal súlyosabb probléma az úgynevezett alt-right számára, hogy a Breitbart mellett drasztikusan csökkent az összes hozzá hasonló álhíroldal (National Review Online, Drudge Report, Infowars, Daily Caller) olvasottsága is, illetve a Fox News nézettsége a harmadára csökkent, amivel 17 év után megelőzte a jobboldali hírcsatornát a CNN és az MSNBC is.

Szakértők szerint a gond az lehet, hogy a választások alatt nyilvánvaló volt ezeknek az oldalaknak a célja: 

folyamatosan támadni Hillary Clintont, a demokratákat, a liberálisokat és Trumpot ültetni ezzel a hatalomba.

Ez sikerült is, és most, amikor elképesztően nagy érdeklődés kísér minden Trump-kritikus cikket, a Breitbart és a társai kamu médiája nehezen képes megvédeni az amerikai elnököt, és az olvasók számára is vonzó módon kontextusba helyezni a döntéseit. Közben a kellemetlen témákat és balhékat vagy egyáltalán nem kezelik, vagy elrejtik valahol a főoldal alján, és igyekeznek teljesen érdektelen és aktualitást nélkülöző gyűlöletcikkekkel terelni a figyelmet. És ez éppen azért kellemetlen, mert a Breitbart már bőven nemzetközi terjeszkedésben gondolkozik.

A brit Breitbart fontos szerepet játszott a Brexitben, azonban Franciaországban a kutyát nem érdekelte, és Macron győzött, Németországban pedig még el sem indultak. Éppen ezért érdekes, hogy az Atlantic Hogyan lett Magyarország a szélsőjobb menedéke című cikke szerint már arról keringenek a pletykák, hogy a Breibart.hu domént azért regisztrálták be, mert hamarosan nálunk is elindul a világ legismertebb álújságának szerkesztősége. Azt persze nehéz elképzelni, hogy az Origo, a Lokál, a Ripost, a 888, a TV2, a Pesti Srácok vagy a Magyar Idők mellett mennyire lesz ennek értelme és piaci indokoltsága, hiszen a kamu média mainstreambe emelése Amerikában egy bukott álomnak tűnik most már, de nálunk ez éppen a kő kemény valóság.