Árpád
-2 °C
4 °C

A közmédia rádióit hallgatja az egész ország

2017.07.05. 16:17
Az Inspira Media Research kutatócég április után ismét közzétette a rádiós piacra vonatkozó méréseit, aminek alapján a közmédia rádióit hallgatja a felnőtt lakosság 43 százaléka. És még csak nem is ez volt a legmeglepőbb adatuk.

Az Inspira mérése az ún. digitális naplós módszeren alapul, a panel tagjai beloggolnak online, és legfeljebb kétnapos spéttel kitöltik, hogy egy adott napon, 15 perces bontásban, melyik rádiót hallgatták. Aki nem akar internetezni, az papíron is vezetheti a naplót, ha minden igaz, ennek ellenőrzése meg ki tudja, hogy működik. A lényeg, hogy a TSN Hoffman kutatási módszerével ellentétben (ők telefonon kérdezgetik a delikvenst másnap) ez pontosabb adatgyűjtést tesz lehetővé,  legalábbis ezt állítja az Inspira.

Az országos mintához 2050 főt vesznek alapul, ezt az eredményt szorozzák fel (Budapesten 800 fős, megyeszékhelyeken 400-400 fős mintával dolgoznak), és így jön ki az, hogy egy átlagos májusi napon a magyar, 18 évnél idősebb lakosság 21,5 százaléka a Petőfit hallgatja, 19,2 százaléka meg a Kossuthot. A harmadik helyen a Rádió1 áll 9,6 százalékkal, jól lemaradva, de hát Vajnáék lefedettsége még nem üti meg a közmédia 100 százalékát, ugye. Mindez konkrét számokkal kifejezve 1,76 millió vs. 1,58 millió vs. 787 ezer. És ez így még nagyjából stimmelne is, bár a TSN Hoffman mérése természetesen mást mutat (ott a Rádió1-et többen hallgatják), de az, hogy a Class FM-nek 5 százalékos közönségarányt és 407 095 hallgatót mértek, az már nagyon furcsának tűnik.

Elég életszerűtlen ugyanis azt feltételezni, hogy a lekapcsolt analóg frekvenciáját vesztő Class FM-re egyszer csak úgy rákapnak a hallgatók vidéken (Budapesten 51 671 hallgatójuk van az Inspira szerint, ami dettó nagyon magas szám), hogy 350 000-en hallgatnák mobilon, vagy bent a munkahelyükön az asztali gépükön.

A mai sajtótájékoztatón fel is tettük a kérdést, hogy a teremben levő 15 főből hányan hallgatták a csak digitálisan elérhető Class FM-et valaha, de csak egy ember jelezte, hogy ő igen, és ez még egész jó aránynak tűnt. Sajnos az Inspira mérése (de a TSN Hoffmané sem) nem teszi lehetővé, hogy pontosan mérjék a hallgatottságot, és az is könnyen lehet, sőt, szinte biztos, hogy a paneltagok nagy része úgy ikszelte be a Class FM-et, hogy fogalma sem volt arról, hogy már nem azt hallgatja - eddig az szólt a háttérben a rádióból, most miért ne az szólna?

Van élet a Class FM-n túl is persze, a Petőfi a 18-59-es, azaz kereskedelmi korosztályban is vezet az Inspiránál, 21,7 százalékos a közönségarányuk és 1 277 672 hallgatójuk van. Itt második a Rádió1 12,4 százalékkal és 730 ezer hallgatóval de hát országos frekvencia hiányában az egész országra vetített hallgatottságban nehéz lenne utolérni a közmédiát. A Petőfi a napi bontásban ebben a korcsoportban minden idősávot megnyert egyébként.

Budapesten a verseny jóval kiélezettebb. A felnőtt lakosságban piacvezető Sláger FM 19,1 százalékkal és 282 839 nézővel vezet, a 2.-4. helyen viszont élethalálharc folyik a Music FM, a Petőfi és a Kossuth között. Sem közönségarányban, sem hallgatók számában nincs jelentős különbség (16,8, 16,7 és 16,2 százalék, 249 038, 247 145 és 240 061 hallgató), a következő hónapban a sorrend meg is fordulhat akár. Itt a Rádió 1 az 5. helyre szorult, 13,3 százalékkal és 197 152 nézővel. Ami igazén örömteli, hogy  a rockzenére is van igény, a Rádió Rock 83 162 hallgatót ér el Budapesten, hajrá. A legnagyobb harc a reggeli műsorsávban van természetesen, reggel 7 és 10 között eléggé teperni kell a hallgatókért. A 18-59-es kereskedelmi korcsoport a Music FM-é Budapesten, de csak 0,2 százalékkal verik a Slágert, a harmadik a Rádió 1 16,7 százalékkal, alig megelőzve a Petőfit. 

A megyeszékhelyek általában egy rádióról szólnak, a szegedi Rádió 88, a debreceni Best FM vagy a Forrás Rádió Tatabányán 50 százalékos közönségaránynál is többet tud, azaz az az előny, amire a Class FM tavaly novemberi megszűnésével szert tettek, továbbra is megvan, sőt, akad, aki még építeni is tudott rá.

Köszönjük, hogy minket olvasol minden nap!

Ha szeretnél még sokáig sok ilyen, vagy még jobb cikket olvasni az Indexen, ha szeretnéd, ha még lenne független, nagy elérésű sajtó Magyarországon, amit vidéken és a határon túl is olvasnak, akkor támogasd az Indexet!

Tudj meg többet az Index támogatói kampányáról!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?