Lukács
9 °C
19 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Elfoglalta a vidéket a Fidesz médiagépezete

octo
2017.07.28. 14:17 Módosítva: 2017-07-28 14:18:36
A kormánymédia gőzhengerszerű nyomulásának újabb állomása a Lapcom felvásárlása, amivel a második legnagyobb példányszámú országos napilap, a Bors, és két vidéki lap, a Délmagyarország és a Kisalföld kerülhet kormányközeli nagyvállalkozó kezébe. Meglepetésre a befutó nem Mészáros Lőrinc, hanem Andy Vajna lett.

Megyei napilapból összesen 18 létezik ma Magyarországon, egyedül Pest megyének nincs saját megyei újságja. A Lapcom felvásárlása után a magyarországi lappiac elég érdekes képet mutat, különösen a vidéki lapok tekintetében, ugyanis már csak egy cég áll ellen a kormánypárti offenzívának (a Nógrád Megyei Hírlapot július elején vásárolta fel a Mediaworks).

  • A Russmedia Kft., ami a Hajdú-Bihari Naplót, az Észak-Magyarországot és a Kelet-Magyarországot, valamint ezek online mutációit birtokolja – a kérdés, hogy meddig, mivel tavaly már ennek a cégnek a felvásárlásáról is szó volt.

A Magyar Nemzet szerint az eddig filmbiztosként, producerként, kaszinómágnásként és tévétulajdonosként ismert Andy Vajna behúzhat egy pipát a lapkiadó rubrikába is, mert az áprilisban alapított Avalue Befektetési Kft.-n keresztül megvásárolja a Lapcom Zrt.-t, a Borsot, a Délmagyarországot és a Kisalföldet kiadó vállalatot. Az MNO szerint az Avalue már előzetes szakhatósági hozzájárulást is kért a tranzakcióhoz, amiről megkérdeztük az NMHH-t, és ezt a választ kaptuk:

A médiatörvény lehetőséget ad arra, hogy valamely tervezett tranzakció tekintetében az abban érintettek még akár a fúzió létrejötte előtt kikérjék a Médiatanács véleményét abban a kérdésben, hogy a tervezett összefonódás sértheti-e a sokszínű tájékozódás jogának érvényesülését. A Médiatanács legutóbbi ülésén vizsgált ilyen médiaágazati engedélyezési kérelmet. Az előzetes szakhatósági állásfoglalásról a hatályos közigazgatási szabályok értelmében kizárólag akkor adható tájékoztatás, ha az érintett felek hivatalosan tudomást szereztek az ügyükben született döntésről. A döntés csak az értesítő irat kézbesítésétől, átvételétől – ami jövő hét elejére várható – válik hatályossá. 

A Gazdasági Versenyhivatalnál (GVH) is érdeklődtünk, tőlük azt a tájékoztatást kaptuk, hogy hozzájuk ilyen bejelentés nem érkezett.

A Lapcomot a kormány másik médialieblingje, a Mészáros Lőrinc-féle Mediaworks egy ideje kerülgette már, a Magyar Narancs először 2016 októberében írta, hogy a Mediaworks után ők következnek. A hír alapja az lehetett, hogy Pallagi Ferenc, a Lapcom Zrt. vezérigazgatója abban a hónapban adta be felmondását, és január 1. óta már nem a cég vezérigazgatója. Erről akkor azt mondta, hogy

nincs tehát semmilyen titok a dolog mögött, egyszerűen csak nyugdíjas akarok lenni. Aktív és jókedvű nyugdíjas, amíg lehet.  

Jelen állás szerint a Mészáros Lőrinchez és Andy Vajnához köthető cégeken keresztül 15 megyei napilap és a Dunaújvárosi Hírlap van kormányközelben, ami azért elég erős jobboldali befolyást jelent a vidéki lappiacon. A most megvásárolt három lap közül a Bors országos terjesztésű, közel 100 000 példányban jelenik meg a hét minden napján, amiből 66 584 el is fogy. A Délmagyarországból a legutóbbi Matesz-jelentés alapján 34 546, a Kisalföldből 56 792 példány fogy naponta, ami együtt kb. 158 ezres példányszámot jelent. Ha csak a megyei lapokat nézzük, az eddigi 12 lap 249 000 példányban fogyott naponta, ehhez jön a három új megyei lap (a Nógrád Megyei Hírlapot is ide számoltuk) kb. 98 000-es példányszáma, azaz a kormány üzenetét naponta, vidéken úgy 347 000 példányban olvassák.

Ez azért lényeges, mert ugyan a nyomtatott sajtó példányszáma folyamatosan csökken (állítólag mióta a Mediaworks kezében van a vidéki lappiac, 5-10 százalékkal), de jelentősége, különösen vidéken, nem.

Egy korábbi cikkünkben foglalkoztunk már ezzel, és arra jutottunk, hogy a megyei napilapok együtt körülbelül 4-szer annyi példányban fogynak, mint a legolvasottabb országos napilap, a Blikk. Ha a példányszámot a választópolgárok számához viszonyítjuk, az látszik, hogy a Vas Népe 13-szor annyi embert ér el a maga területén, mint arányosan a Blikk, 36-szor annyit, mint a Nemzeti Sport, és 87-szer annyit, mint a Magyar Nemzet. Ha ehhez hozzávesszük a Bors 66 000-es eladott példányszámát is, és a Mediaworks-portfólió többi lapját, elképesztő médiafölényt tapasztalunk, olyat, amilyenhez hasonlót csak közismert diktatúrákban láthatunk.

A mostani felvásárlás, mármint az, hogy nem Mészárosék, hanem Vajna áll a háttérben, azért furcsa, mert Mészáros Lőrinc úgy tehetett szert médiabirodalmára, hogy eddig ahhoz sem az NMHH/Médiatanács, sem a GVH nem fűzött hozzá semmit. A hatóságoknak semmi problémájuk nem volt a Mediaworks-felvásárlással, a Lapcom bekebelezésével és az Echo TV megvásárlásával, azaz azzal, hogy a nyomtatott sajtó egészen koncentrált mennyiségben került egy kézbe, miközben az RTL-t gondolkodás nélkül hajtották el, amikor a 24.hu-t is kiadó Centrál Médiacsoportban szerettek volna 30 százalékos részesedést vásárolni. Andy Vajna a TV2 mellett a Rádió 1 tulajdonosa is, azaz a befolyása a hallgatottsági és nézettségi adatokat nézve eleve nagyobb volt, mint a Mediaworksé, de mivel a tévéje, a rádiója és most már lapjai is más-más cégek nevén vannak, a GVH egyelőre nem foglalkozik azzal, hogy piaci befolyása jelentősnek tekinthető.

A vicc kedvéért megmutatjuk, most éppen milyen nagyobb print, online és tévés kiadványok tartoznak a kormány bűvkörébe:

  • TV2
  • MTVA (a teljes közmédia)
  • Bors
  • Lokál
  • Ripost
  • Pesti Srácok
  • Magyar Hírlap
  • Magyar Idők
  • Echo TV
  • Figyelő
  • Vs.hu
  • Origo
  • Faktor.hu
  • Rádió 1
  • Világgazdaság
  • Nemzeti Sport
  • Heves Megyei Hírlap
  • Új Dunántúli Napló
  • 24 Óra
  • Somogyi Hírlap
  • Tolnai Népújság
  • Új Néplap
  • Békés Megyei Hírlap
  • Petőfi Népe
  • Vasárnap Reggel
  • Délmagyarország
  • Kisalföld
  • Nógrád Megyei Hírlap
  • Bama.hu
  • Heol.hu
  • Kemma.hu
  • Baon.hu
  • Beol.hu
  • Szoljon.hu
  • Sonline.hu
  • Teol.hu
  • Zaol.hu
  • Vaol.hu
  • Veol.hu
  • Feol.hu
  • Duol.hu
  • Kisalföld.hu
  • Délmagyar.hu
  • Borsonline.hu
  • Fejér Megyei Hírlap
  • Dunaújvárosi Hírlap
  • Veszprém Megyei Napló
  • Vas Népe
  • Zalai Hírlap
  • 888.hu
  • Atmedia

Borítókép: Polip hallal, Charles Livingston Bull (1874-1932) szénrajza (forrás: Library Of Congress), címlapi animgif: A kis gömböc ( Magyar népmesék, r endezte: Jankovics Marcell, Lisziák Elek)