Máté, Mirella
4 °C
20 °C
Index - In English In English Eng

Teherbe ejtett tini sztorijával próbálták lejáratni a Washington Postot

2017.11.29. 10:36
Egy nő azzal kereste meg a lapot, hogy kamaszkorában teherbe ejtette egy amúgy is zaklatással vádolt republikánus szenátorjelölt, de a Post rájött: az ál-informátor egy olyan szervezetnek dolgozik, amely a sajtót próbálja hiteltelenné tenni.

A Washington Post főszerkesztője számolt be arról, hogyan nem írtak meg egy történetet a republikánusok kiemelten fontos szenátorjelöltjével, Roy Moore-ral kapcsolatban. Moore-t nemrég vádolták meg azzal, hogy korábban tinédzsereket zaklatott szexuálisan, egyik áldozata csak 14 éves volt. Donald Trump ennek ellenére az ő pártját fogja, ráadásul ha Moore-t nem szavazzák meg szenátornak, nagyon lecsökken a republikánus többség a törvényhozásban.

A Washington Postot felkereső nő, Jaime Phillips azt állította: Moore huszonöt évvel ezelőtt teherbe ejtette, amikor ő még csak 15 éves volt, és végül abortuszhoz kellett folyamodnia. A lap riportereinek azonban ellentmondások tűntek fel a nő történetében, és észrevették azt is, hogy az egyik interjú után Phillips besétál a "liberális sajtó hazugságainak leleplezésével" foglalkozó Veritas Project nevű szervezet központjába, noha azt állította, nem dolgozik hasonló intézménynek.

Az újságírók viszont megtalálták a nő egy korábbi posztját is a közösségi médiában, amelyben egy adománygyűjtéshez keresett támogatókat, mondván, New Yorkba költözik, hogy csatlakozzon a "konzervatív médiamozgalomhoz", hogy "harcoljon a liberális média hazugságai ellen". Phillips ezzel szembesítve is tagadta, hogy ilyen helyen dolgozna, ahogy a Veritas Project - korábban egyébként hamis személyiséghasználat miatt elítélt - vezetője sem volt hajlandó nyilatkozni arról, miért is sétált be a központjukba a nő.

A Washington Post azért számolt be minderről, hogy megmutassa, milyen sokáig hajlandó elmenni a jobboldal annak érdekében, hogy hiteltelennek, megbízhatatlannak, "fake news"-közlőnek állítsa be azokat a sajtótermékeket, amelyekkel nem szimpatizálnak. Ha a Washington Post lehozta volna a kamu történetet, annak leleplezésekor a nagyközönség számára kétségessé vált volna, hogy a Moore-t ért többi vád nem szintén kitalált-e, így a jobboldalnak sikerülhetett volna megerősítenie a szenátorjelölt pozícióját.

A Veritas Project mindezt egyébként paradox módon annak állítja be, hogy ők "leleplezik" a média hazugságait, bár arról már kevesebbet beszélnek, hogy ezeket a hazugságokat is ők terjesztik el. Az adómentességet élvező, "jótékonysági" szervezet - amely több államban nem működhet, mivel több vezetője is büntetett előéletű - 2016-ban 4,8 millió dollárnyi adományt gyűjtött be. A Post megírta azt is: Phillips egy olyan álláshirdetésre jelentkezhetett, amelynek kiírásában szerepelt, hogy a jelentkezőnek szerepeket is meg kell tanulnia, hogy ál-személyiséget és ál-háttértörténetet találjon ki magának.

A Washington Post később megírta azt is: Jamie Phillips korábban - nem sokkal azután, hogy bejelentette, részt vesz a "konzervatív médiamozgalomban" - kivett egy Airbnb-lakást a demokrata párt korábbi kommunikációs igazgatója házának alagsorában.

A hasonló technikák Magyarországon sem ismeretlenek. Épp egy éve jelent meg az Index leleplező cikke Rogán Antal közeli barátjáról, a minimum kétes ügyekkel összefüggésbe hozható ügyvédről, Kertész Balázsról. A cikk megjelenése előtti napokban több ellenzéki újságírót is megkerestek kormányközeli források, elhíresztelve, hogy "letartóztattak egy Rogán Antalhoz közel álló", titokzatos ügyvédet. Az értesülést nem sikerült hitelt érdemlően megerősíteni, így azt az Index sem írta meg, és végül kiderült: a jobboldal valószínűleg abban reménykedett, hogy a kamuhírt leközlő Indexen hiteltelennek tűnjön a leleplező cikk is Kertészről.

Korábban az MSZP is hasonló ügybe keveredett: minden jel szerint ők rendeltek meg egy videót, amely "leleplezett" egy nem létező választási csalást. A videót először közlő Hvg.hu főszerkesztője az ügy miatt le is mondott.

Ne maradjon le semmiről!