Sámuel, Hajna
21 °C
32 °C

6 milliárd forint közpénzt kapott a kormánymédia az Erzsébet-utalvány reklámjából

2018.05.10. 09:50 Módosítva: 2018-05-10 09:51:41

Az Erzsébet-utalványok reklámozására 2010 és 2016 között legalább nettó 6,2 milliárd forint közpénzt költött az állami Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. - írja az Átlátszó oknyomozó portál. 

Egy jogerős bírósági ítélet szerint az utalványforgalmazónak ki kellett adnia az Átlátszó.hu-nak, hogy melyik médium mennyi pénzt kapott ezekből az állami hirdetésekből. A lista tetején az ATV áll, amely 6 év alatt 1,7 milliárd forint állami hirdetést kapott csak innen. 

A listából jól kirajzolódik, hogyan fordítják az állami hirdetési pénzeket, tehát a közpénzt a kormányhoz közelálló média támogatására:

  • 1,7 milliárd forintot kapott az ATV
  • 1,3 milliárdot az ECHO TV
  • 995 milliót a Magyar Idők
  • 688 milliót a Habony-média (Modern Media Group Zrt. / MMG)
  • 470 milliót az azóta már megszűnt Helyi Téma
  • 270 milliót Széles Gábor Magyar Hírlapja (Rising Star Kft. és Magyar Hírlap Kiadói Kft.)
  • 210 milliót a Pesti Srácokhoz köthető SA Day Kft. (tulajdonosa az a Hajdú Angéla, aki az egyik EUF-os megrendelés idején a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Kft. ügyvezetője volt)
  • 200 milliót a Demokrata (Artamondo Kft.)
  • 100 milliót a Pesti Srácok (Gerilla Press Kft. és Insider Media Kft.)

A fentebb felsorolt 9 céghez került a 6,2 milliárd forintból 5,9 milliárd, a többi 300 millió forint kisebb-nagyobb részletekben oszlott meg mások között.

Az Átlátszó 2013 óta próbálta kinyomozni, hogy mennyiért reklámozzák az Erzsébet-utalványokat. 2014-ben elvesztettük az elsőfokon megnyert perüket egy direkt emiatt hozott törvénymódosítás miatt, de azóta előbb az Alkotmánybíróság, majd a rendes bíróságok gyakorlata is a közpénzekre és a közvagyonra vonatkozó adatok szélesebb nyilvánossága irányába változott.

2017-ben ezért az Átlátszó újabb pert indított az adatok nyilvánosságra hozataláért, és idén februárban jogerősen megnyerte a pert.

Az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. (EUF) azonban a jogerős bírósági ítélet ellenére sem adta ki az adatokat, ezért büntetőfeljelentést tettek a cég ellen a rendőrségen.

Néhány nappal később megküldte az EUF a listát arról, hogy 2010 eleje és 2016 vége között mennyi közpénzt költöttek az Erzsébet-utalvány reklámozására.