Salamon
12 °C
13 °C

Néha úgy érzed, mintha két valóság létezne?

Több infó

Támogasd a független újságírást, támogasd az Indexet!

Nincs másik olyan, nagy elérésű online közéleti médiatermék, mint az Index, amely független, kiegyensúlyozott hírszolgáltatásra és a valóság minél sokoldalúbb bemutatására törekszik. Ha azt szeretnéd, hogy még sokáig veled legyünk, akkor támogass minket!

Milyen rendszerességgel szeretnél támogatni minket?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

Mekkora összeget tudsz erre szánni?

6 milliárd forint közpénzt kapott a kormánymédia az Erzsébet-utalvány reklámjából

2018.05.10. 09:50 Módosítva: 2018-05-10 09:51:41

Az Erzsébet-utalványok reklámozására 2010 és 2016 között legalább nettó 6,2 milliárd forint közpénzt költött az állami Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. - írja az Átlátszó oknyomozó portál. 

Egy jogerős bírósági ítélet szerint az utalványforgalmazónak ki kellett adnia az Átlátszó.hu-nak, hogy melyik médium mennyi pénzt kapott ezekből az állami hirdetésekből. A lista tetején az ATV áll, amely 6 év alatt 1,7 milliárd forint állami hirdetést kapott csak innen. 

A listából jól kirajzolódik, hogyan fordítják az állami hirdetési pénzeket, tehát a közpénzt a kormányhoz közelálló média támogatására:

  • 1,7 milliárd forintot kapott az ATV
  • 1,3 milliárdot az ECHO TV
  • 995 milliót a Magyar Idők
  • 688 milliót a Habony-média (Modern Media Group Zrt. / MMG)
  • 470 milliót az azóta már megszűnt Helyi Téma
  • 270 milliót Széles Gábor Magyar Hírlapja (Rising Star Kft. és Magyar Hírlap Kiadói Kft.)
  • 210 milliót a Pesti Srácokhoz köthető SA Day Kft. (tulajdonosa az a Hajdú Angéla, aki az egyik EUF-os megrendelés idején a Pesti Srácokat kiadó Insider Media Kft. ügyvezetője volt)
  • 200 milliót a Demokrata (Artamondo Kft.)
  • 100 milliót a Pesti Srácok (Gerilla Press Kft. és Insider Media Kft.)

A fentebb felsorolt 9 céghez került a 6,2 milliárd forintból 5,9 milliárd, a többi 300 millió forint kisebb-nagyobb részletekben oszlott meg mások között.

Az Átlátszó 2013 óta próbálta kinyomozni, hogy mennyiért reklámozzák az Erzsébet-utalványokat. 2014-ben elvesztettük az elsőfokon megnyert perüket egy direkt emiatt hozott törvénymódosítás miatt, de azóta előbb az Alkotmánybíróság, majd a rendes bíróságok gyakorlata is a közpénzekre és a közvagyonra vonatkozó adatok szélesebb nyilvánossága irányába változott.

2017-ben ezért az Átlátszó újabb pert indított az adatok nyilvánosságra hozataláért, és idén februárban jogerősen megnyerte a pert.

Az Erzsébet Utalványforgalmazó Zrt. (EUF) azonban a jogerős bírósági ítélet ellenére sem adta ki az adatokat, ezért büntetőfeljelentést tettek a cég ellen a rendőrségen.

Néhány nappal később megküldte az EUF a listát arról, hogy 2010 eleje és 2016 vége között mennyi közpénzt költöttek az Erzsébet-utalvány reklámozására.